فروشگاه

پست های آموزشی

پست آموزشی

آموزش تنبک - آشنایی با حرکات اصلی تنبک

این آموزش قسمتی از پکیج دوره مقدماتی آموزش تنبک می باشد.
  • انتشار1399/01/30
آموزش تنبک - آشنایی با حرکات اصلی تنبک

 

درود بر همراهان عزیز وبسایت نت به نت . با جلسه دیگری از آموزش تنبک به روش استاد صادق پور در خدمت شما هستیم. از آنجا که در این جلسه مبانی اولیه تنبک نوازی آموزش داده می شود، دقت و تمرکز شما نقش مهمی را برای ادامه راه خواهد داشت. این اصول و مبانی اولیه شامل نحوه صحیح نشستن و دربرگرفتن ساز می باشد. همچنین از پنج حرکت اصلی در تنبک نوازی، رو نمایی می گردد.

استاد صادق پور در این ویدئو با لحنی آرام و زیبا می گوید چگونه روی صندلی بنشینید. در زیر پای چپ چیزی قرار دهید که ارتفاع آن از پای راست بیشتر باشد. همچنین از نامگذاری انگشتان در مبحث تنبک نوازی می گوید. به این صورت که به هر انگشت شماره ای از یک تا پنج اختصاص می یابد. انگشت کوچک شماره یک و به ترتیب تا انگشت شست که شماره پنج را شامل می شود. قرار گیری صحیح تنبک بر روی پاها نیز اهمیت بالایی دارد. همچنین جای قرار گیری دستها روی ساز. مثلا اگر صفحه پوست تنبک را یک ساعت در نظر بگیریم، از زاویه روبرو دست راست روی ساعت ۱۰ و دست چپ روی ساعت ۱ قرار می گیرد که از دید خود نوازنده به ترتیب ساعت ۲و ۱۱ خواهد بود. بعد از آن پنج حرکت اصلی در تنبک نوازی را از دو کادر دور و نمای بسته به صورت عملی شرح می دهد. سه حرکت اول مخصوص دست راست و دو حرکت نیز مربوط به دست چپ می باشد.

 

پکیج جامع دوره مقدماتی آموزش تنبک

 

حرکت تُم در تنبک:

بم ترین صدای تولیدی در ساز خواهد بود. استاد حالت گیری اصولی انگشتان، محل برخورد ضربه ها به ساز و همچنین میزان قدرت در نواختن ضربه را شرح میدهد.

 

اجرای صحیح حرکت تُم در آموزش تنبک

 

حرکت بک در تنبک:

صدای تیز و شفاف تری دارد که از حاصل برخورد انگشت دوم در کناره های سطح تنبک ایجاد می شود. این حرکت تمرکز زیادی می طلبد. میزان سرعت و شدت ضربه را کاملا برای شما عنوان میکند.

 

اجرای صحیح حرکت بک در آموزش تنبک

 

حرکت ریز راست در تنبک:

حاصل برخورد تمام انگشتان دست راست به علاوه کف دست می باشد. با دقت در ویدئو نحوه صحیح اجرای این حرکت را خواهید آموخت.

 

اجرای صحیح حرکت ریز راست در آموزش تنبک

 

حرکت ریز چپ در تنبک:

کلا دست چپ از روی تنبک برداشته نمیشود. در این حرکت با انگشت یک تا چهار به صورت کامل و خیلی نرم روی پوست ضربه می زنید.

 

اجرای صحیح حرکت ریز چپ در آموزش تنبک

 

حرکت بشکن یا پِلنگ در تنبک:

این حرکت به وسیله تمام انگشتان یک تا چهار قابل اجراست ولی بیشتر با انگشت دو و سه مرسوم است.

 

اجرای صحیح حرکت بشکن در آموزش تنبک

 

استاد صادق پور در پایان این جلسه با تاکید بر عدم شتاب در تمرینات جهت تقویت ذهن و دستان، به شما میگوید برای تمرین این حرکات از مترونوم یا ثانیه شمار استفاده کنید. توصیه دیگر ایشان قرار دادن آینه در مقابل دستانتان می باشد تا بتوانید به صورت کامل از اجرای صحیح حرکات اطمینان حاصل نمایید.

 

 

سوالات متداول

حرکات پنجگانه تنبک عبارتند از: 1- حرکن تم: بم ترین صدای تنبک 2- حرکت بک: زیر ترین صدای تنبک 3- حرکت ریز راست: صدای ریزشی با انگشتان دست راست 4- حرکت ریز چپ: صدای ریزشی با انگشتان دست چپ 5- حرکت بشکن یا پِلنگ: تک ضربه ای با صدای زیر با استفاده از قلاب کردن و پرتاب انگشتان دست چپ.
این پنج حرکت دروازه یادگیری تمام تکنیک ها و مهارت های تنبک نوازی است و به عنوان پیش نیاز آموزش تنبک محسوب می شود. بدیهی است که عدم یادگیری این پنج حرکت، منجر به بن بست آموزشی شده و هنرجو نخواهد توانست دوره های آموزشی را پشت سر بگذارد.

توجه !

این پست آموزشی رایگان است.

برخی محصولات فروشگاه

همه موارد

نظر دهید (برای اعضا)

به این مورد امتیاز بدهید

Captcha

نظرات (0)

تاکنون نظری ثبت نشده است.

سبد خرید 0
تماس با ما