فروشگاه

پست های آموزشی

پست آموزشی

تمرینات انگشت گذاری برای تار و سه تار

  • انتشار1398/10/27
تمرینات انگشت گذاری برای تار و سه تار

درود بیکران به شما به نوازندگان تار و سه تار . به بخش تمرینات انگشت گذاری از وبسایت نت به نت خوش آمدید . تمریناتی که در این قسمت برایتان آماده کرده ام بسیار مهم و کاربردی است و تاثیر بسیار زیادی روی نوازندگی شما خواهد داشت . لذا خواهشمندم آنها را جدی بگیرید و آنها را در برنامه روزانه خود قرار دهید . نکته ای که لازم دانستم به آن تاکید کنم ، اهمیت تمرین است . بنده شروع آموزش های خودم را با استاد شروع کردم و تقریباً دو سال در محضر استاد به یادگیری سه تار پرداختم . پس از آن دیگر به کلاس نرفتم و تقریبا 15 سال بدون استاد مشغول نوازندگی بودم . نواختنم سرشار از احساس بود و همیشه مورد تشویق خانواده و دوستان قرار میگرفتم اما همین اواخر که در محضر استادی نواختم ، ایشان به ایرادات نوازندگی من اشاره کردند و خود از این موضوع خبر نداشتم . ایرادات نوازندگی من در چند موضوع مشاهده میشد که به این شرح است  : در تعویض انگشت گذاری کند بودم ، چیدمان انگشت های من روی پرده ها غلط بود ، سونوریته یا همان صدای سازم جالب نبود . این موارد ناشی ازعدم تمرینات مناسب بود . لذا استاد ، تمرینات کاربردی به من داد و تاکید بر اجرای روزانه آن داشت . با انجام این تمرینات نوازندگی من نظم خاصی به خود گرفت .

 

آموزش سه تار در وب سایت نت به نت

 

پس از مشاهده این تاثیرات تصمیم گرفتم این اثر جادویی تمرین را به هنرجویان خود نیز انتقال دهم . لذا با بررسی کتابهای مختلف شروع به تولید ویدئوهایی در زمینه تمرینات انگشت گذاری سه تار کردم . شرح کار به این صورت است که هر تمرین یک ویدئوی آموزشی و زیر آن ویدئو نت همان تمرین قرار دارد که میتوانید دانلود کنید و سپس پرینت کنید و تمرین کنید . بعضی از تمرینات نت ندارد و به صورت اتودهایی است که بنده طبق تجربه خودم به آنها دست یافته ام و خدمتتان ارائه میکنم . این نکته را متذکر شوم که این تمرینات برای نوازندگان تار نیز مفید خواهد بود . 

 

خرید پکیج های آموزش سه تار

 

 

نکته های مهمی در مورد این تمرینات

 

دوستان عزیزم این تمرینات ترتیب خاصی ندارد و صرفا جهت تقویت انگشت گذاری شما نوازندگان تار و سه تار است . اما چیزی که مهم است نظم در انجام آنهاست . سعی کنید برای خودتان برنامه ای مشخص در نظر بگیرید که روزانه یکی از آنها را به مدت حداقل  15 دقیقه تمرین کنید . فرمول مهم ر انجام تمرینات « از سرعت کم به زیاد است » مترونوم را روی سرعت 60 قرار دهید و چند دقیقه تمرین کنید ، سپس سرعت را 65 کنید و تمرین کنید . یعنی 5 تا 5 تا سرعت را افزایش دهید . این افزایش تدریجی سرعت باعث موفقیت در انجام تمرینات تکنیکی است . هر دوهفته یک تمرین جدید به این بخش اضافه میشود . پس از هر از گاهی به این قسمت یک سری بزنید . برایتان آرزوی موفقیت دارم

علی اقبال

 

تمرین اول «  تمرین جابجایی روی سیم اول و دوم »

 

در این تمرین که میزان ضربی آن 2/4 است انگشتان شما را  در سرعت جابجایی روی سیم های اول و دوم تقویت میکند . با توجه به نت این تمرین متوجه خواهید شد که هر نت سیاه را به دو « دولاچنگ » تقسیم کرده است که در طول تمرین ، دو لاچنگ های اولیه تغییر میکند و دو لاچنگ های دوم تا آخر « سل » دست باز میباشد . این تمرین متعلق به کتاب آموزش سه تار تالیف رضا محسنی میباشد . پیشنهاد میکنیم جهت سهولت در امر آموزش، این کتاب را تهیه کنید . نت این تمرین در قسمت پایین این قرار داده شده و قابل دانلود است . پیشنهاد میکنم یک بار به طور کامل ویدئوی این تمرین را مشاهده کنید ، سپس به تمرین آن بپردازید  .

 

دانلود نت تمرین جابجایی روی سیم اول و دوم 

 

 

ویدیوی تمرین روی سیم اول و دوم 

 

 

 

 

 

 تمرین دوم  « تمرین گردش مضراب روی سیم اول و چهارم »

 

در این تمرین بسیار مفید و کاربردی مضراب های راست و چپ شما هماهنگ میشود . ریتم این تمرین 2/4 است . پس در هر میزان چهار نت چنگ داریم . اگر به نت ها دقت کنید متوجه میشوید که نت اول هر چنگ با مضراب راست به سیم سیم اول میخورد و نت دوم آن با مضراب چپ به سیم های بم میخورد و این داستان در مورد دو نت بعدی هم صدق میکند . پس هر میزان را به صورت « راست - چپ - راست - چپ » مینوازید . این تمرین باعث تقویت مضراب چپ شما میشود . پیشنهاد میکنم یک بار به طور کامل ویدئوی این تمرین را مشاهده کنید ، سپس به تمرین آن بپردازید  .

 

 

دانلود نُت تمرین گردش مضراب روی سیم اول و چهارم 

 

 

 

ویدیوی تمرین گردش مضراب روی سیم اول و چهارم

 

 

 

 

تمرین سوم  « تمرین مضراب چپ »

 

با اجرای مکرر این تمرین، مضراب چپ شما تقویت میشود . برای اینکه موضوع را خوب درک کنید ، میزان اول را برایتان تشریح میکنم . در این میزان و کلاً همه میزانها 8 نت دولاچنگ داریم . که به چهار دسته دوتایی تقسیم میشود . حالا به نت تمرین دقت کنید . نت اول هر دولاچنگ روی سیم اول میخورد و نت دوم آن با مضراب چپ به سیم های بم میخورد . و این داستان تا آخر ادامه دارد . این تمرین باعث تقویت مضراب چپ میشود . پیشنهاد میکنم این تمرین را قبل از هر آهنگ چند دقیقه تمرین کنید . 

 

 

دانلود نُت تمرین مضراب چپ

 

 

ویدیوی تمرین مضراب چپ

 

 

 

 

 

تمرین چهارم  « تمرین برای مضراب ریز »

 

تمرینی که در این قسمت برایتان در نظر گرفته ایم تمرین برای مضراب ریز است . در بخش آشنایی با تکنیک های تار و سه تار به طور مفصل راجع به مضراب ریز صحبت کرده ایم . در این جا نیز توضیحات مختصری در مورد مضراب ریز خواهم داد . مضراب ریز متشکل است از مضراب های راست و چپ به طور پیوسته با سرعت بالا است . برای اینکه بتوانید مضراب ریز را به طور پیوسته و صحیح اجرا کنید بایستی با سرعت پایین تمرین را شروع کنید و سپس سرعت را افزایش دهید . به اعتقاد من پیوستگی مضراب راست و چپ حاصل یک فرمان عصبی صحیح از طرف مغز است . زمانی این هماهنگی بین مغز و انگشت شما ایجاد میشود که تمرینات مکرر داشته باشید . پس سعی کنید تمرین زیر را روزانه 10 دقیقه اجرا کنید تا مضراب ریز شما تقویت شود .

 

 

دانلود نُت تمرین مضراب ریز

 

 

ویدئوی تمرین برای مضراب ریز 

 

 

 

 

تمرین پنجم « تمرین برای پرش دست »

 

تمرینی که در این قسمت برایتان در نظر گرفته ایم یک تمرین تقویتی است . حتماً برایتان پیش آمده که انگشتانتان به پرده ها نرسد و یا اینکه صدای ناقصی از سازتان بیرون بیاید . راهکار حل این مشکل همین تمرین است . سعی کنید روزانه دوبار این صفحه را تمرین کنید تا سرعت پرش انگشتانان روی پرده ها بیشتر شود . نکته ای که باید اصلاح کنم این است که در میزان اول این تمرین گفته شده شده 4 بار این میزان را بزنید اما صحیحش این است که سه بار باید زده بشه . به این موضوع دقت کنید . موفق باشید

 

 

دانلود نُت تمرین پرش دست

 

 

 

 

 

تمرین ششم « تمرین نت نقطه دار »

 

 

درود خدمت دوستان عزیزم . تمرین ششم از تمرینات کاربردی سه تار را آغاز میکنیم . همانطور که در عنوان این تمرین مشاهده میکنید، تمرین نت های نقطه دار را به شما آموزش میدهم . حتماً میدانید وقتی نقطه کنار یک نت قرار میگیرد چه اتفاقی می افتد . وقتی نقطه کنار یک نت قرار میگیرد نصف ارزش آن نت به آن اضافه میشود . در قطعات ضربی ایرانی وقتی نقطه کنار نت بیاید یک حالت ریتمیکی به آن میدهد که در ویدئو به طور کامل در مورد آن صحبت میکنم . چنانچه تمایل به یادگیری بیشتر در مورد این مبحث دارید به دوره آموزش مبانی تئوری موسیقی مراجعه کنید . 

 

 

دانلود نُت تمرین نُت نقطه دار

 

 

 

تمرین هفتم « مضراب دراب » 

 

همراهان عزیز در این تمرین، مضراب دراب را به شما آموزش می دهیم. این بخش بر اساس تمرین های صفحه 105 کتاب آموزش سه تار رضا محسنی می باشد. در تعریف این کتاب دراب چنین تعریف شده: "دراب از سه نت متوالی با مضراب راست- چپ- راست تشکیل می شود که حکم یه مضراب را به خود می گیرد". علامت دراب به شکل حرف M می باشد. یادگیری این تکنیک به زیبانوازی شما کمک شایانی خواهد نمود. ویدیو را با دقت مشاهده کنید. نت این تمرین را هم برای شما قرار داده ایم که به راحتی می توانید آن را دانلود کنید.

 

دانلود نت مضراب دراب

 

 

 

 

تمرین هشتم «تمرین تکنیکی»

 

هنرجویان گرامی در ادامه سرمشق های کاربردی برای انگشت گذاری، این قسمت مربوط می شود به تمرین های صفحه ۱۱۰ کتاب آموزش سه تار محسن رضایی. برای تسلط بر اجرای این تمرین، به تمام نکات گفته شده توسط استاد اقبال در ویدیوی زیر دقت کنید.  فایل pdf نت این تمرین نیز ضمیمه این پست شده که به راحتی می توانید آن را دانلود نمایید. 

 

 

دانلود نت تمرین تکنیکی 

 

 

 

 

10 الگوی تمرینی برای انگشت گذاری در سه تار

انگشت گذاری و مضراب در مورد ساز سه تار، از مهمترین اصول اولیه یادگیری این ساز سنتی هستند که هر کدام به نوبه خود بیانگر سطح و مرتبه یک نوازنده می باشند. هر چند صدای برخاسته از ساز را مضراب بر عهده دارد، ولی این انگشت گذاری است که مشخص می کند جنس آن صدا چیست و در چه محدوده آوایی است. تا به حال مقالات زیادی را در وبسایت نت به نت برای بیان اهمیت انگشت گذاری ارائه کرده ایم. اما این مقوله چیزی نیست که  بتوان با دیدن یا خواندن یک یا چند مقاله آن را در سطح حرفه ای آموخت. اگر چالاکی انگشتان حسین علیزاده هنگام تعویض پرده ها و جابجایی انگشتها شما را حیرت زده می کند، باید بدانید ایشان یک شبه به این مرتبه نرسیده اند. این مهارت حاصل سالها زحمت و تمرین های طاقت فرسا بوده. شما نیز می توانید یک روز موجب حیرت دیگران شوید، اگر خوب تمرین کنید، اگر از الگوهای تمرینی مناسب بهره بگیرید و از همه مهمتر اینکه عزم خود را به منظور رسیدن به این مهم، جزم نمایید. در این ویدیوی آموزشی، علیاقبال؛ مدرس سه تار مجموعه آموزش مجازی موسیقی نت به نت؛ 10 الگوی تمرینی برای تقویت انگشت گذاری را به شما آموزش می دهد. توصیه ما به هنرجویان مبتدی و نیمه حرفه ای بر آنست که هر کدام از این ده تمرین را به صورت جداگانه اجرا کنند و تا تسلط کامل بر یک تمرین، سراغ تمرین بعدی نروند. همچنین ابتدا با سرعتی پایین تمرین ها را اجرا کنید و رفته رفته سرعت خود را افزایش دهید. این فیلم آموزشی با کیفیت بسيار بالایی ضبط شده و کادر بسته آن متمرکز بر دسته ساز می باشد که به صورت کاملا رایگان در اختیار شما هنرجویان گرامی قرار گرفته است. همچنین تارنوازان عزیز نیز می توانند طبق همین الگوها به تمرین بپردازند.

 

 

توجه !

این پست آموزشی رایگان است.

برخی محصولات فروشگاه

همه موارد

نظر دهید (برای اعضا)

به این مورد امتیاز بدهید

Captcha

نظرات (2)

داود بخشی

تاریخ ارسال :1400/01/15

سلام استاد اقبال مثل همیشه کاربردی و عالی توضیح دادید ممنون از شما

وبسایت نُت به نُت

درود بر شما دوست عزیز، از همراهی شما سپاسگزاریم. مهرافزون

حسن بقایی

تاریخ ارسال :1400/03/18

سلام خیلی عالی متشکرم

وبسایت نُت به نُت

درود بر شما، سپاس از مهر و همراهی خوبتان

سبد خرید 0
تماس با ما