فروشگاه

پست های آموزشی

پست آموزشی

چقدر زمان می برد اولین آهنگ را با سه تار بنوازیم؟

  • انتشار1398/09/13
چقدر زمان می برد اولین آهنگ را با سه تار بنوازیم؟

چقدر زمان می برد اولین آهنگ را با سه تار بنوازیم؟

نود درصد هنرجویان موسیقی با شنیدن قطعه ای از یک نوازنده بزرگ، عاشق یک ساز می شوند و پیش خودشان تجسم میکنند کِی خواهند توانست قطعه ای مثل هنرمند محبوبشان بنوازند. برادر من ایمان، نوازنده کمانچه است. دقت کرده ام بیشتر اوقات ویدئوهای استاد کیهان کلهر را مشاهده میکند. علت اصلی اشتیاق او به یادگیری کمانچه، کنسرت استاد کلهر بود. وقتی از کنسرت ایشان بیرون آمدیم آنچنان مجذوب این اجرا بود که در مسیر برگشت از تهران به کاشان، صدای ضبط شده کنسرت را پخش و آهنگ ها را زیر لب زمزمه میکرد و میگفت: چه خوش اقبال بودم اگر من هم به این صورت می توانستم کمانچه بنوازم.

 خود بنده به این علت عاشق ساز سه تار شدم چون نواخته های استاد جلال ذوالفنون را شنیدم و همیشه با خود میگفتم حال که با نواخته ایشان اینقدر احساساتی میشوم، اگر خودم این آهنگ را بنوازم چه حالی به من دست خواهد داد؟ و این تجسمات شیرین عامل اصلی شروع یادگیری من بود. حالا برویم سراغ موضوع اصلی این مقاله و ساز تخصصی خودمان، سه تار!

سوالی که اکثر نوازندگان مبتدی سه تار از من میپرسند این است: «کی خواهم توانست اولین آهنگ را با سه تار بنوازم؟» اگر این سوال برای شما هم به وجود آمده، پیشنهاد میکنم این مقاله را  تا آخر بخوانید.

 

آموزش سه تار در وبسایت نت به نت 

 

 

اولین آهنگی که با سه تار خواهم نواخت چیست؟

 

من سناریوی آموزشی شما را برایتان میگویم و به شما یاد میدهم چقدر تمرین کنید تا بتوانید هرچه زودتر اولین آهنگ را با سه تار بنوازید. قبل از شروع مطلب این نکته را متذکر شوم که این مقاله برای کسانی مفید خواهد بود که تصمیم جدی برای نواختن آهنگ ها دارند و میخواهند با برنامه پیش بروند. برای اینکه بتوانید با استفاده از برنامه ای که به شما معرفی میکنم در زودترین زمان ممکن آهنگ بنوازید بایستی تمرین مستمر داشته باشد. گفته های من 30 درصد راه را برایتان هموار می کند و  70 درصد آن به خود شما بستگی دارد. پس خواهش میکنم همین الان قلم و کاغذ را بردارید و آنچه میگویم را یادداشت کنید.

اگر بخواهم واقع بینانه و منطقی بگویم شما اگر از صفر شروع به یادگیری سه تار کنید، ظرف 3 ماه بعد خواهید توانست آهنگ مرغ سحر را بنوازید. بنده این تضمین را به شما میدهم که اگر به آنچه میگویم عمل کنید در زمان مشخص شده موفق به نواختن اولین آهنگتان با سه تار میشوید .

 

دوره جامع آموزش تئوری موسیقی با 300 دقیقه ویدئو

 

حالا روی کاغذ خیلی درشت بنویسید:

من تا سه ماه دیگر آهنگ مرغ سحر را خواهم نواخت- من در هر هفته دو درس جدید یاد خواهم گرفت- تحت هیچ شرایطی برنامه من تغییر نخواهد کرد- سه روز اول هفته را به درس اول و سه روز دوم هفته را به درس دوم اختصاص میدهم، یعنی از شنبه تا پنج شنبه! روز جمعه هم تمرینی نخواهم داشت و روز استراحت من است.

این کل محتوایی بود که باید روی کاغذ بنویسید. خب، اکنون ما یک برنامه قانونمند و دقیق را طراحی کردیم. برنامه ای که به هیچ دلیلی لغو نخواهد شد و شما باید به آن عمل کنید. این که میگویم "باید" برای آن عزیزانی است که تصمیم جدی برای پیشرفت دارند و قصد دارند هرچه زودتر به نتیجه برسند. وگرنه اگر میخواهید دلی و بدون برنامه بنوازید، هر موقع که عشقتان کشید سراغ ساز بروید و تمرین کنید.

برنامه آموزشی وبسایت نت به نت برای ساز سه تار، با استفاده از جلد اول کتاب استاد جلال ذوالفنون میباشد. اگر این کتاب را ندارید حتماً تهیه کنید. کتاب بسیار معروفی است و در تمام کتاب فروشی های معتبر یافت می شود. مطالب ابتدایی کتاب را مطالعه کنید. تقریبا یک هفته کافیست تا با دروس پیش نیاز سه تار آشنا شوید. بعد از انجام تمرینات پیش نیاز ابتدایی کتاب، وارد درسهای اصلی میشوید. در صورت تمایل به مشاهده دروس پیش نیاز سه تار به این لینک مراجعه کنید.

 

 

حالا وارد درسهای اصلی کتاب میشویم. همانطور که گفتیم باید هفته ای دو درس کار کنید . شاید اول با خودتان بگویید سخت است و نخواهم توانست هفته ای دو درس کار کنم. این عین کلامی است که بعضی هنرجویان میگویند و آنرا به کرات شنیده ام!!! ولی حقیقتاً نه تنها سخت نیست، بلکه جذاب هم هست. شاید تمرین شناخت نت ها و یا آشنایی با پرده ها برایتان مشکل باشد، اما سعی من بر این بوده طوری آموزش دهم تا بدون هیچ مشکلی بتوانید درسها را پیش ببرید. برای شروع اولین درس به لینک درس های ماهور مراجعه کنید و دروس را مشاهده کنید. اگر خیلی بدبینانه فکر کنیم، خواهید توانست طی 3 ماه به آهنگ مرغ سحر برسید  و اگر دقیق طبق برنامه ای که برایتان مشخص کرده ام پیش بروید طی 10 هفته یعنی 70 روز آهنگ جاودان مرغ سحر را خواهید نواخت.

 

خرید پکیج آموزش سه تار به صورت جامع

 

وقتی مسلط به نواختن یک آهنگ شدید و لذت آن را تجربه کردید شاید کمی از تمرینات کتابی دلسرد شوید و حس و حال اجرای آنها را نداشته باشید. ولی مراقب باشید! که این اتفاق نیفتد. سعی کنید طبق دستورات کتاب، به صورت مرتب و دقیق پیش بروید. تمام درس هایی که در کتاب استاد جلال ذوالفنون قرار دارد طبق یک اصول و قائده و ترتیب خاصی چیدمان شده تا انگشتان و مضراب و ذهن شما قدم به قدم رشد کند. اگر هم خواستید برای خودتان بنوازید، حداقل پس از پایان کتاب اول استاد ذوالفنون این کار را انجام دهید تا به مرحله ای برسید که حداقل با تکنیکهای سه تار و همچنین قوائد تئوری موسیقی آشنا شوید. کاری که خودم هم انجام داده ام. تقریباً یک سال و نیم طول کشید تا کتاب اول استاد ذوالفنون را به پایان رساندم و دیگر سراغ جلدهای بعدی نرفتم. سعی کردم به صورت خود آموز با استفاده از کتابهای مختلف، آهنگهای جدید یاد بگیرم.

 در پایان این نکته را به عنوان یک دوست از من بپذیرید:

خیلی برای نواختن آهنگ عجله نکنید. دیر یا زود به نواختن آهنگ مسلط میشوید. سعی کنید در ابتدای راه مضراب، تکنیک ریز، انگشت گذاری و همچنین نت خوانی خود را قوی کنید تا در ادامه به مشکلی بر نخورید. اینها موارد مهمی است که اگر از ابتدا به صورت غیر اصولی پیش برود، بعداً نخواهید توانست اصلاحش کنید و میشود مصداق جمله «خشت اول گر نهد معمار کج تا ثریا میرود دیوار کج»! هنرجویی دارم که هنوز پس از 1 سال نمیتواند مضراب صحیح بزند چون خود سرانه و بدون توجه به دروس قدم به قدم کتاب، هرچه دلش خواسته نواخته و پله های نردبان را دوتا یکی بالا رفته. امیدوارم که مطالب این مقاله برایتان مثمر ثمر واقع گردد.

 

دوستدار شما : علی اقبال

 

توجه !

این پست آموزشی رایگان است.

برخی محصولات فروشگاه

همه موارد

نظر دهید (برای اعضا)

به این مورد امتیاز بدهید

Captcha

نظرات (0)

تاکنون نظری ثبت نشده است.

سبد خرید 0
تماس با ما