فروشگاه

پست های آموزشی

پست آموزشی

آموزش آهنگ بهار دلکش برای سه تار

  • انتشار1398/06/16
آموزش آهنگ بهار دلکش برای سه تار

 

سلامی دوباره به محضر دوستان و همراهان و همچنین علاقه مندان به یادگیری ساز سه تار در وب سایت نت به نت.

در این بخش قصد داریم آموزش آهنگ بهار دلکش را خدمتتان عرضه کنیم. بارگذاری این آهنگ در برنامه بلند مدت ما بوده و تقریباً سه ماه دیگر قصد کار روی آن را داشتیم. اما بنا به درخواست مکرر هنرجویان عزیز، تغییری در برنامه ‌ها ایجاد کردیم، بلکه توانسته باشیم گوشه ای از محبت شما را جبران نماییم. این تصنیف منتسب به درویش خان (غلامحسین درویش) و عارف قزوینی است. هیچ گاه به صورت دقیق مشخص نشده که آیا درویش خان آن را سروده یا کاری است از عارف قزوینی. البته بعضی هم معتقدند ملک الشعرای بهار شعر آن را سروده و عارف قزوینی و یا درویش خان تصنیف آن را ساخته اند.

فرامرز پایور در کتابی در مورد این تصنیف چنین گفته: «آهنگ از درویش خان و شعر از ملک الشعرای بهار است که در مجلس شورای ملی به نفع حریق زدگان شهر آمل تخصیص داده شده و در سال ۱۲۹۴ خورشیدی خوانده و اجرا شده است. بندهای دیگر این تصنیف در دیوان عارف آمده است.» (نقل به مضمون)

آموزش سه تار در وب سایت نت به نت

 

به هر حال به نظر می رسد ملک الشعرای بهار برای سرودن این شعر نیم نگاهی نیز به اشعار عارف قزوینی داشته است.

بگذریم. به هر حال کار هر کس که بوده اثری جاودان را خلق کرده.

 تصنیف بهار دلکش در آواز ابوعطا و در گوشه حجاز اجرا شده. آن را با صدای خوانندگان زیادی شنیده اید. اولین بار توسط عبدالله دوامی خوانده شده. معروف ترین اجرا هم که مختص به خسرو آواز محمدرضا شجریان می باشد که در کنار استاد لطفی سمفونی ای از تخصص و هنر را به منصه اجرا نهادند. و دیگر خواننده هایی نظیر سالار عقیلی، علیرضا قربانی، عارف، شکیلا، رشید بهبودف، و...

 شاعر ابتدا با استغاثه ای جگر سوز می گوید بهار دلپذیر آمده، آیا رواست که به خاطر نادیده گرفته شدن از سوی دلبر، این گونه حزین و بی قرار باشم؟

 

 بهار دلکش رسید و دل بجا نباشد

 از آنکه دلبر دمی به فکر ما نباشد

 

 در بیت دیگری خود پاسخ این سوال را می دهد که:

 

 صبحدم بلبل، بر درخت گل، باخنده می گفت

 نازنینان را، مه جبینان را، وفا نباشد

 

 عزیزان جان! ما با وسواس و دقتی خاص درس امروز را برایتان آماده کرده ایم تا توانسته باشیم آنچه از پس ما بر می آید، هر چند کوچک و کم را در راه هنر به دوستداران موسیقی ارائه کنیم. آرزوی قلبی ماست روزی برسد که موسیقی اصیل ایرانی در طاقچه دل هر هنر دوستی نهادینه گردد. شما عزیزان می توانید از همین جا این محصول ( ویدیوی آموزشی به همراه نت این آهنگ) را با قیمتی مناسب تهیه فرمایید.

 

آهنگ بهار دلکش با صدای استاد شجریان

 

 

 

نُت آهنگ «بهار دلکش » به همراه ویدئوی آموزشی داخل فایل دانلودی قرار دارد . حجم فایل 103 مگابایت است . فایل به صورت zip میباشد . بعد از دانلود آن را unzip کنید و استفاده کنید . توصیه میکنم هنگام خرید، فیلتر شکن خود را غیرفعال کنید . 

 

 

قسمتی از درس « بهار دلکش »

 

توجه !

برای نمایش کامل ویدیوی درس بالا ابتدا از طریق کادر زیر درس مربوطه را خریداری نمایید.

سپس آن را از طریق پروفایل کاربری خود دانلود کنید. 

در صورت خرید پکیج مربوط به این آموزش ، به جای خرید تک درس ها ، حداقل 50 درصد هزینه ی خرید شما کاهش می باید.

برخی محصولات فروشگاه

همه موارد

نظر دهید (برای اعضا)

به این مورد امتیاز بدهید

Captcha

نظرات (0)

تاکنون نظری ثبت نشده است.

سبد خرید 0
تماس با ما