فروشگاه

پست های آموزشی

پست آموزشی

چهار اشتباه رایج که ممکن است هنگام مضراب زدن سه تار مرتکب شوید

  • انتشار1398/04/28
چهار اشتباه رایج که ممکن است هنگام مضراب زدن سه تار مرتکب شوید

در این مقاله مهم و کاربردی در وب سایت نت به نت تصمیم داریم چهاراشتباه بزرگ را که باعث میشود نتوانید یک مضراب صحیح و کامل را روی سیم های سه تار اجرا کنید بررسی کنیم . هنرجویان زیادی در این زمینه سوالاتی پرسیده بودند و ما تصمیم گرفتیم در غالب یک مقاله مشکلات این عزیزان را حل کنیم . بدون شک مضراب صحیح در سه تار دارای اهمیّت زیادی است . به اعتقاد من، مضراب زدن نه تنها جهت به صدا درآوردن سیم ها میباشد، بلکه ایجاد احساس های گوناگون به تغییر در مضراب زدن امکان پذیر است . لذا اگر اشکالات خود را در این زمینه رفع نکنید، تا آخراشتباه خواهید نواختن و هیچوقت از نواختن خود لذت نخواهید برد .

 

آموزش سه تار در وبسایت نت به نت

 

 1 – از خوردن ناخن به صفحه سه تار یک بار برای همیشه خلاص شوید

 

یکی از خانمها به نام سیمین ، از هنرجویان مجازی من، چند روز پیش با من تماس گرفت و در از همین مشکل گله مند بود . میگفت وقتی مضراب میزند، اول ناخنش به صفحه سه تار برخورد میکند و بعد به سیم میخورد . از او خواستم عکس ناخنش را برایم بفرستد . عکس را فرستاد . کاملاً مشخص بود چرا ناخنش به صفحه میخورد . سیمین خانم ناخنش را کاشته بود و تقریباً یک سانتیمتر اندازه ناخنش بود . تنها راهش این بود که ناخنش رو بردارد . از این موضوع که بگذریم بیاید ناخنهایی که اندازه آنها استاندارد است « یعنی تقریباً 5 میلیمیتر » و بازهم به صفحه سه تار برخورد میکنند را بررسی کنیم . پیش از اینکه بخواهم در موردش صحبت کنم ، پیشنهاد میکنم مقاله ناخن نوازنده سه تار را مطالعه کنید تا با نحوه سوهان زدن صحیح ناخن برای نوازندگی سه تار آشنا شوید . سوال اینجاست . چرا با اینکه اندازه ناخنم استاندارد است و به شیوه صحیح هم سوهان خورده ، باز به صفحه برخورد میکند ؟ جواب : به دو دلیل، اول اینکه شما زاویه دستت را تغییرنداده ای . دوم اینکه دستت را روی صفحه خوابانده ای .

 

 

 

2 – مضراب شما آن قدرت لازم را برای ایجاد صدای مناسب ندارد


شاید برای شما هم این سوال بوجود آمده باشد که ، چرا مضرابم قوی نیست یا به قول معروف « جون دار نیست » . بیاید بررسی کنیم علت چیست؟ مضراب سه تار یک حرکت دو مرحله ای است . انرژی که برای شروع حرکت مضراب زدن نیاز است باید از بند اول انگشت سبابه تامین شود و سپس بند وسطی خم شود و به سیم ضربه زده شود . اگر میبنید مضرابتان پرقدرت نیست و صدای پر طنینی از سازتان بیرون نمی آید، به احتمال زیاد شما انرژی اولیه انگشت را از بند وسط تامین میکنید که این غلط است .

 

 

 

3- وقتی مضراب میزنید سیم را « نَکنید »

 

گاهی وقت ها موقع مضراب زدن، ناخنتان به سیم گیر میکند و احساس میکنید الان است که سیم پاره شود . درکتان میکنم . حس بسیار بدی است و همش دلهره دارید نکند سیم سازم پاره شود . به نظرتان مشکل چیست ؟ ابتدا بیاید ناخنتان را بررسی کنید . آیا ناخنتان خوب سوهان خورده است ؟  آیا بردگی روی ناخنتان وجود دارد ؟

اگر پاسختان در رابطه با سوالات بالا خیر است ، پس اشکال در زاویه مچتان است . کمی مچ دستتان را به حالت افقی در بیاورید تا گوشه سمت چپ ناخن به سیم بخورد و از آن عبور کند . امیدوارم مفهوم را گرفته باشید . باید زاویه دستمان را جوری تنظیم کنیم که به سیم برخورد کند و از آن عبور کند . خواندن مقاله را همین جا متوقف کنید . همین الان سازتان را بردارید و به سیم اول مضراب بزنید . امیدوارم که اینچنین باشد .

 

 

جهت مشاهده بسته های آموزشی سه تار به این لینک مراجعه کنید

 

 

4 – برای ریز زدن عجله نکنید

 

این مورد در مورد هنرجویان مبتدی سه تار زیاد مشاهده میشود . همان جلسه اول یا دوم سراغ مضراب ریز میروند و ناکام میمانند . دوستان عزیزم مضراب ریز نیاز به تمرین دارد . پیشنهاد من به شما این است که، قبل از شروع تمریناتتان کمی مضراب ریز تمرین کنید . به این صورت که از راست و چپ های آهسته شروع کنید . اصلاً عجله نکنید . از سرعت خیلی پایین شروع کنید و آرام آرام به آن سرعت بدهید . پنج دقیقه تمرین ریز قبل از اجرای درسهایتان کافی است . پس اگر احساس کردید در ریز زدن ضعیف هستید اصلاً نا امید نشوید چون خود من هم تا سه سال اول نوازندگیم این مشکل را داشتم وقتی علت را از اساتیدم میپرسیدم آنها هم مثل من و شما این مشکل را داشتند . با تمرین مکرر مشکل ریز حل میشود . پیشنهاد میکنم مقاله مضراب ریز در سه تار را مطالعه کنید .

 

ویدئوی مربوط به این مقاله را مشاهده کنید

 

توجه !

این پست آموزشی رایگان است.

برخی محصولات فروشگاه

همه موارد

نظر دهید (برای اعضا)

به این مورد امتیاز بدهید

Captcha

نظرات (1)

Amir Salim

تاریخ ارسال :1398/05/18

مثل همیشه توضیحاتی با حوصله دقیق و کاربردی ممنون از شما جناب اقبال عزیز

سبد خرید 0
تماس با ما