فروشگاه

شیوه صحیح کوک سه تار

  • انتشار1400/06/26
  • بازدید
شیوه صحیح کوک سه تار

 

هنرجویان مبتدی هنگامی که پا به عرصه یادگیری ساز سه تار می گذارند، از همان ابتدا گمان می کنند مسئله کوک سه تار یک امر تخصصی و به شدت مشکل است. همیشه نگرانند که اگر کوک سه تارشان خالی شود چه باید بکنند؟ اگر این عزیزان بدانند کوک کردن سه تار چقدر ساده و در دسترس است، این استرس را از خود به دور کرده و یاد می گیرند چگونه در کمتر از سه دقیقه سه تار خود را کوک نمایند.

این پادکست برای همین عزیزان تهیه شده است. در این پادکست آموزشی، استاد اقبال مدرس تار و سه تار وبسایت آموزش مجازی موسیقی نت به نت دو روش ساده را به شما یاد می دهد که چگونه بتوانید در کسری از زمان و به راحتی سه تار خود را کوک نمایید. روش اول کوک سه تار با استفاده از تیونر و روش دوم کوک سه تار با تکیه بر حس شنوایی یا روش گوشی می باشد.

 

روش کوک سه تار به وسیله تیونر

 

اما بد نیست بدانیم کوک نبودن یک سیم ساز به چه معناست. هر سیم سه تار یا هر ساز زهی دیگر، وقتی از دو طرف کشیده شود طبیعا هنگام ضربه به آن، ارتعاش سیم بسته به این کشیدگی و محکم شدن سیم تغییر می کند. به عبارتی هر چه سیم شل تر باشد، طول موج بیشتر و صدا بم تر می گردد. هر چه سیم سفت تر باشد، طول موج ارتعاش کمتر و صدا زیر تر می شود. یک نت در موسیقی، تعریف مشخصی دارد. یعنی طول موج و صدای معینی را به خود اختصاص داده است. مثلا نت "دو" در هر ساز و در هر جای دنیا یک صدای مشخص دارد. ما با کوک کردن سه تار می خواهیم صدای سیمهای ساز دقیقا بر روی نت قرار گیرد.

قبلا مقالات زیادی در وبسایت نت به نت با هدف آموزش کوک سه تار قرار گرفته است. بهترین آنها "چگونه در سه دقیقه سه تار خود را کوک کنیم؟" است. حتما آن را مطالعه بفرمایید. این پادکست هم به شما می گوید که چگونه به سادگی کوک اصلی سه تار "دو- سل- دو- دو" را به وسیله تیونر (پیشنهاد ما نرم افزار (datuner یا با روش شنیداری برای سه تار خود تنظیم نمایید.

 

 

نظر دهید (برای اعضا)

به این مورد امتیاز بدهید

Captcha

نظرات (0)

تاکنون نظری ثبت نشده است.

سبد خرید 0
تماس با ما