فروشگاه

اخبار

اخبار

خسرو آواز ایران آسمانی شد

  • انتشار1399/07/17
  • بازدید
خسرو آواز ایران آسمانی شد

استاد محمدرضا شجریان پس از تحمل دوره طولانی بیماری عصر امروز پنجشنبه ۱۷ مهر ماه در بیمارستان جم تهران در سن 80 سالگی درگذشت و با پرواز غم انگیزش قلب مردم ایران را به درد آورد.

خسروی آواز ایران در ۱۴ مهر به علت شرایط عمومی قلبی و ریوی و تنفسی ناپایدار و افت سطح هوشیاری، افت فشار خون و پلاکت در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان جم بستری شده بود.

همچنین استاد شجریان قبلاً از ۲۵ مرداد سال جاری به مدت ۱۰ روز به دلیل افت سطح هوشیاری و شوک سپتیک در بخش مراقبت‌های ویژه این بیمارستان بستری بود.

وی در بهمن ماه سال گذشته نیز به علت بروز مجدد اختلالات ریوی ناشی از بیماری قلبی در بیمارستان جم بستری شد و بامداد روز جمعه دوم اسفند ۹۸ همایون شجریان فرزند وی با انتشار تصویری از نمایشگر علایم حیاتی پدر از دوستداران وی رفع نگرانی کرد.

خسرو آواز ایران، پنجم فروردین سال جاری با حال عمومی مناسب از بیمارستان ترخیص شد و بر اساس اعلام هیات مدیره بیمارستان جم اقدامات درمانی وی زیر نظر پزشکان معالج در خارج از بیمارستان انجام گرفت.

وی نوروز ۹۵ با انتشار ویدیویی ضمن تبریک سال نو، از ابتلای خود به بیماری سرطان خبر داد و پس از آن تاکنون تحت نظر پزشکان به مداوا مشغول بوده است.

استاد محمدرضا شجریان، خسرو آواز ایران، در یکم مهرماه 1319 در مشهد چشم به جهان گشود. وی خوانندگی را از همان دوران کودکی با نوایی کودکانه آغاز کرد و از همان زمان با تعلیم پدر که خود قاری قرآن بود، به پروش صدای خویش مشغول شد.

در نخستین بار صدای تلاوت قرآن او در سال 1331 از رادیو خراسان پخش شد و در سال 1338 به دانش‌سرای مقدماتی مشهد رفت و از همان سال برای نخستین بار با یک معلم موسیقی آشنا شد.

پس از دریافت دیپلم دانش‌سرای عالی به استخدام آموزش و پرورش درآمد و به تدریس مشغول شد و در این زمان با ساز سنتور آشنا شد و فراگیری این ساز را در محضر استاد جلال اخباری آغاز کرد.

استاد شجریان در سال 1340 با بانو فرخنده گل افشان ازدواج کرد که حاصل این ازدواج سه دختر به نام‌های فرزانه (راحله)، افسانه و مژگان و یک پسر به نام همایون بود.

همچنین ایشان در سال 1346 به تهران رفت و در آنجا با احمد عباری آشنا شد و همچنین در کلاس‌های اسماعیل مهرتاش شرکت نمود و در همان سال برای آموختن خوشنویسی در انجمن خوشنویسان ایران نزد استاد ابراهیم بوذری رفت و از سال 1347 هنر خوشنویسی را نزد حسن میرخانی ادامه داد و در سال 1349 موفق به کسب درجه ممتاز خوشویسی گردید.

محمدرضا شجریان تا سال 1350 به خاطر پدرش که میخواست خانواده ایشان بیشتر با قرائت قرآن و چهره مذهبی شناخته شوند، با نام مستعار سیاوش بیدگانی با رادیو همکاری میکرد ولی بعد از آن پدرش به او اجازه داد تا از نام اصلی‌اش استفاده کند.

ایشان تا سال 1347 در استخدام آموزش و پرورش بود و پس از مدت زمانی تدریس و مدیریت مدارس به وزارت منابع طبیعی انتقال پیدا کرد.

خسرو آواز ایران در سال 1350 با فرامرز پایور آشنا شد و یادگیری سنتور و ردیف‌های آوازی را نزد او دنبال کرد و در سال 1351 در برنامه گل‌ها با نورعلی خان برومند آشنا شد و شیوه آوازی سیدحسین طاهرزاده را نزد وی آموخت و از سال 1352 نزد استاد عبدالله دوامی ردیف آوازی ایشان و شیوه‌های تصنیف‌خوانی را یادگرفت. در همان سال به همراه گروهی از هنرمندان همچو محمدرضا لطفی، ناصر فرهنگ‌فر، حسین علیزاده، جلال ذوالفنون و داوود گنجه‌ای، به عضویت مرکز حفظ و اشاعه موسیقی به سرپرستی داریوش صفوت درآمد.

استاد محمدرضا شجریان در سال 1356 رتبه نخست مسابقات تلاوت قرآن کشوری را کسب کرد و در اسفندماه 1357 شرکت دل‌آواز را بنیانگذاری نمود.

استاد محمدرضا شجریان در طول دوران زندگی خود با گروه‌ها و بزرگان بسیاری از موسیقی همکاری داشته است که از جمله ایشان استاد پرویز مشکاتیان، داریوش پیرنیاکان، مرتضی اعیان، جمشید عندلیبی، حسین علیزاده، کیهان کلهر، مجید درخشانی، برادران پورناظری و ... داشته است.

از استاد محمدرضا شجریان، خواننده پرآوازه کشورمان ده‌ها اثر هنری در قالب آلبوم، خوانندگی تیتراژ فیلم، اجراهای خصوصی، کنسرت‌های متعدد و اجرا در رادیو باقی مانده است.

از جمله آثار ایشان می‌توان به آلبومهای چهره به چهره، گلبانگ شجریان، چاووش‌ها، دل مجنون، سرو چمان، بوی باران، دلشدگان، رباعیات خیام، دیلمان، فریاد، بی‌تو به سر نمی‌شود، زمستان است، جام تهی، هم نوا با بم، راز دل، خلوت گزیده، آستان جانان، گنبد مینا، یاد ایام، شب وصل، آهنگ وفا، سرود مهر، آه باران، طریق عشق، معمای هستی، رسوای دل و ... نام برد. 

دعای ربنا از استاد محمدرضا شجریان در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور به عنوان اثر ملی ثبت شده است.

 

آهنگ دل بردی از من به یغما استاد محمدرضا شجریان

 

استاد محمدرضا شجریان همچنین چندین ساز جدید در موسیقی ایرانی ابداع نموده است که از جمله این سازها، شهر آشوب، صراحی، ساغر، کرشمه، سبو و ... هستند.

این استاد خوشنام و خوش صدا، تاکنون موفق به دریافت جوایز و نشان‌های بسیاری در سطح کشوری و جهانی شده است.

پرواز ملکوتی استاد محمدرضا شجریان را به همه دوستداران این استاد گرانقدر و هنرمند پرافتخار به ویژه خانواده محترم ایشان تسلیت عرض می کنیم. روحش شاد و یادش گرامی

 

نظر دهید (برای اعضا)

Captcha

نظرات (0)

تاکنون نظری ثبت نشده است.

سبد خرید 0
تماس با ما