فروشگاه

اخبار

اخبار

انیو موریکونه، موتسارت موسیقی فیلم درگذشت

  • انتشار1399/04/17
  • بازدید
انیو موریکونه، موتسارت موسیقی فیلم درگذشت

 

اِنیو موریکونه (Ennio Morricone) برجسته‌ترین آهنگساز پرافتخار عصر حاضر، در سن 92 سالگی چشم از جهان فروبست.

انیو موریکونه آهنگساز، تنظیم کننده، رهبر ارکستر و نوازنده ایتالیایی متولد 10 نوامبر 1928 بود و در 9 دهه زندگی درخشان خود، بیش از 400 اثر موسیقی در زمینه سینما و تلویزیون و نیز صدها اثر در زمینه‌های موسیقی برای ارکسترهای بزرگ، کنسرواتوراهایی برای پیانو، گروه‌های کُر و یا قطعاتی برای باله نوشته است.

موریکونه در زمان حیات خود با کارگردانان بسیاری از جمله برناردو برتولوچی، سرجو لئونه، رومن پولانسکی، فرانکو زفیرلی، الیور استون و ... همکاری داشته است.

وی که یکی از پرکارترین آهنگسازان سینمای جهان بود، در فوریه 2001 در روزنامه گاردین به عنوان موتسارت موسیقی فیلم نامیده شده است.

این آهنگساز بزرگ ایتالیایی بیش از اغلب آهنگسازان گذشته تا به امروز، در مسیر پیشرفت و تحول هنر موسیقی فیلم نقشی آشکار و ماندگار داشته است.

از میان آثار موریکونه که بیش از 60 میلیون نسخه از آنها به فروش رفته، آلبوم «روزی روزگاری در غرب» یکی از پرفروشترین آثار وی است که بیش از 10 میلیون نسخه از آن فروش رفته و یکی از پرفروشترین آلبوم های موسیقی جهان به شمار می‌آید.

از جمله آهنگ‌های موریکونه در زمینه موسیقی فیلم می‌توان به موسیقی فیلم مأموریت، خوب بد زشت، یک مشت دلار، به خاطر چند دلار بیشتر، روزی روزگاری در غرب، تسخیرناپذیران، سینما پاردیزو، روزی روزگاری در آمریکا، افسانه 1900، مارمولک‌ها، هملت، مالنا، بهترین پیشنهاد و هشت نفرت انگیز نام برد.

موریکونه از سوی دولت‌های ایتالیا، فرانسه و مقدونیه نشان لیاقت دریافت کرد و در سال 2007 از آکادمی علوم و هنرهای سینمایی آمریکا، اسکار افتخاری دریافت کرد. او که تاکنون نامزد دریافت بیش از شش جایزه اسکار در بخش بهترین موسیقی فیلم بوده است، نخستین آهنگساز سینما است که در سال 2010 توانست در استکهلم سوئد برنده جایزه پولار مشهور به «نوبل موسیقی» شود.

انیو موریکونه که خالق موسیقی‌های خاطره‌انگیز و به یادماندنی بسیاری بود، امروز 6 ژوئیه 2020 در رُم درگذشت.

درگذشت انیو موریکونه اسطوره موسیقی فیلم در جهان، یک ضایعه بزرگ برای دنیای موسیقی و سینما است.

نظر دهید (برای اعضا)

Captcha

نظرات (0)

تاکنون نظری ثبت نشده است.

سبد خرید 0
تماس با ما