فروشگاه

پست های آموزشی

پست آموزشی

پاره شدن سیم سه تار هنگام کوک کردن

  • انتشار1397/06/03
پاره شدن سیم سه تار هنگام کوک کردن

سلام بر شما دوستداران ساز سه تار در وب سایت نت به نت. شاید برای شما هم پیش آمده باشد که هنگام کوک کردن ساز سه تار، سیم پاره می شود. اگر چه تعویض سیم هزینه زیادی نداشته و وسیله کمیابی نیست، اما اگر هنگام تمرین یا اجرا این اتفاق رخ دهد، کار ما معطل می ماند. در این مقاله برای شما عزیزان توضیح می دهیم چگونه سازتان را کوک کنید که سیم ها پاره نشوند.

 

آموزش سه تار در وب سایت نت به نت

 

چگونه کوک کنیم که سیم پاره نشود؟

معمولا این اتّفاق برای هنرجویان یا نوازندگان مبتدی رخ می دهد و در بیشتر مواقع این مشکل، دو علت دارد:

1. با روش کار گوشی ساز خود آشنا نیستند

2. با محدوده صدای نت ها آشنا نیستند

در مورد اول باید دقت داشته باشید وقتی قصد دارید یک سیم را کوک کنید، گوشی ساز را بین انگشتان سبابه و شصت قرار دهید و بسیار آرام آن را بچرخانید. به طور معمول هنرجویان مبتدی چون نمی دانند دقیقاً برای چرخش گوشی چقدر باید فشار وارد کنند، بسیار اتفاق می افتد که سیم زیاد کشیده می شود و در نتیجه پاره میشود. پس سعی کنید همیشه خیلی آرام و آهسته گوشی را بچرخانید.

 

روش کوک سه تار به وسیله تیونر

 

در مورد علت دوم، باید توجه داشته باشید که اگر در صورت داشتن آشنایی کامل با تیونر، می خواهید سازتان را به کمک تیونر کوک کنید و قصد دارید سیم اول را کوک کنید، تیونر فقط باید حرف c به همراه یک عدد در کنار آن را به شما نشان دهد و علائم بمل، کرن و دیز، کنار حرف سی نباشد، یعنی فقط C4 نوشته شده باشد. همچنین هنگام کوک سیم دوم، یعنی سیم «سل» باید حرف G3 روی تیونر نشان داده شود و در این مورد نیز علائم اضافی کنار نت اصلی نباشد. اگر حس کردید سیم زیاد سفت می شود و کوک نمی شود بدانید که یک جای کار را اشتباه می کنید، پس دست نگه دارید.

 

آموزش سه تار در وبسایت نت به نت

 

پیشنهاد می کنیم برای اینکه به تیونر وابسته نشوید و کم کم به صورت گوشی کوک کنید، ابتدا فقط سیم اول را روی نت دو کوک می کنیم، بعد پرده سُل، روی سیم اول را بگیرید و سپس چند بار مضراب بزنید، حالا به صدای سُل خوب گوش کنید. طبق صدایی که می شنوید، سیم دوم را روی سُل کوک کنید. برای سیم سوم هم به همین صورت عمل کنید. به سیم اول «نت دو»  به صورت دست باز مضراب بزنید، طبق این صدا سیم سوم و چهارم را کوک کنید. باز هم تاکید می کنیم خیلی آرام و آهسته کوک کنید. مطمئن باشید با رعایت این روش، هیچوقت سیم سه تار شما هنگام کوک کردن، پاره نمی شود.

 

نویسنده: علی اقبال

 

توجه !

این پست آموزشی رایگان است.

برخی محصولات فروشگاه

همه موارد

نظر دهید (برای اعضا)

به این مورد امتیاز بدهید

Captcha

نظرات (0)

تاکنون نظری ثبت نشده است.

سبد خرید 0
تماس با ما