فروشگاه

پست های آموزشی

پست آموزشی

تجربیات ندا در مورد سه تار نوازی

  • انتشار1398/07/30
تجربیات ندا در مورد سه تار نوازی

  در ابتدا ندا موسوی را به شما معرفی میکنم و بعد چند ویدئو از تجربیات او را مشاهده خواهید کرد . ندا یکی از هنرجویان خوب و پر تلاش بنده است . ایشان در کلاس های خصوصی من شرکت میکند و بسیار با انگیزه و مصمم است . ذهن کنجکاوی دارد و در مورد جزئی ترین نکات سه تار تحقیق میکند و وقتی مشکلی برمیخورد خودش راه حلش را پیدا میکند . گاهی ایده ها و تجربیاتش را برای من تعریف میکرد و این باعث شد جرقه در ذهن من بخورد که تجربیاتش را به صورت ویدئو در بیاوریم و در اختیار هنرجویان مبتدی قرار دهیم . بدون شک این ایده ها و تجربیات برای هنرجویان هم سطحش مفید خواهد بود . زمان این ویدئوها کوتاه است ولی میتواند حاوی پیامی بزرگ باشد .

من پیش از آغاز هر ویدئو مختصری در مورد آن ویدئو توضیح میدهم تا اگر ابهامی برایتان بود ، کاملاً برطرف شود . از شما دعوت میکنم به دیدن این ویدئوها

 

آموزش سه تار در وب سایت نت به نت

 

صحبت های ندا پیرامون روزهای ابتدایی یادگیری سه تار

 

به اعتقاد ندا، به اشتراک گذاشتن تجربیات کسب شده در نوازندگی می تواند برای دیگران نیز مفید باشد. چندین بار پیش آمده که پس از یک پست آموزشی که به رفع اشکال پرداخته ایم، چند نفر پیام داده اند که این اشکال را آنها هم داشته و تا به حال متوجه آن نبوده اند. همچنین نحوه شروع و آشنایی یادگیری یک ساز در افراد مختلف متفاوت است و به اشتراک گذاشتن داستان شروع می تواند برای دیگران مثمر ثمر باشد. شاید داستان شما باعث ایجاد انگیزه در مخاطب شود و یا جرقه ای باشد برای کسانی که هنوز در انتخاب یک ساز در تردید و سردرگمی قرار دارند. پس ندا در این ویدیو نحوه شروع کار خود با ساز سه تار را شرح می دهد. اینکه چطور شنیدن یک قطعه سه تار در قالب یک پست آموزشی، توانست او را از دودلی رها کرده و تصمیم قطعی را در جایگزینی ساز سه تار به جای گیتار (که به گفته خودش ارتباطی با آن برقرار نمی کرد) اتخاذ کند. ندا پس از پیشرفت در یادگیری سه تار تصمیم می گیرد که تجارب خود در نوازندگی و مشکلات احتمالی مشترک بین هنرجویان را با سایت ما به اشتراک بگذارد، که ما نیز از پیشنهاد خوب او استقبال کردیم. پس این فایل ویدویی را ببینید و آنچه گفته شد را از زبان خود ندا بشنوید.

 

 
 

 

 

تجربه ندا در مورد ناخن هایش

 

در این ویدئو ندا در مورد یک مشکل رایج که اکثراً بین هنرجویان بانو مشترک است، حرف هایی دارد. او در مورد تعجب استادش با دیدن ناخن های بلند خود، قصه جالبی را تعریف می کند و در ادامه  یک حرف منطقی می زند: «گاه برای به دست آوردن موفقیت های بزرگ، لازم است از یک سری جزئیات کوچک چشم پوشی کنیم.» ندا به صورت مستقیم این چالش را مطرح می کند: آیا زیبایی ناخن در اولویت است یا یادگیری ساز دلخواه؟

 خود ندا ساز را انتخاب می کند و می داند که شما نیز همین کار را می کنید. دستی که با آن مضراب می زنیم، یعنی دست راست (در مورد عزیزان چپ دست برعکس است)، باید ناخن هایش تا حدی کوتاه باشد که خللی در روند مضراب زدن ایجاد نکند. همچنین بلند بودن بیش از اندازه استاندارد ناخن، باعث ایجاد ضربه و خراش بر صفحه ساز می گردد که در بلند مدت می تواند سبب  خراب شدن صدای ساز شما گردد. همانطور که بارها و بارها گفته ایم، مهمترین فاکتور اصالت صدای سازهای سیمی مخصوصاً تار و سه تار، صفحه آن است. واما  در مورد دست چپ این نکته ملموس تر است. انگشت گذاری بر پرده ها با ناخن بلند یک کار غیر منطقی و حتی نشدنی است. سه تار ساز ظریفی است و برخورد یک جسم بُرّنده و سخت را برنمی‌تابد. ماحصل مشورت ندا و استاد خودش این بوده که دست راست باید ناخن هایش کوتاه، و دست چپ باید از دست راست نیز کوتاه تر باشد. و در مورد افراد چپ دست بر عکس آن صادق است.

 

 

حفظ شدن میزانها

 

ندا به این نتیجه رسیده که برای اینکه بخواهید یک آهنگ را حفظ کنیم باید میزان به میزان جلو برویم . حفظ شدن یک صفحه نت با نگاه اول کمی پیچیده به نظر میرسد . اما وقتی میزان ها را یکی یکی حفظ شدید و آنها را بهم وصل کردید ، خواهید دید خیلی راحت یک صفحه نُت را نواخته اید . به این صورت که ، میزان اول را مینوازید و حفظ میکنید، بعد میزان دوم را مینوازید و حفظ میکنید . حالا میزان اول و دوم را باهم از حفظ مینوازید در ادامه میزان سوم را به آن اضافه میکنید و این داستان تا میزان آخر ادامه پیدا میکند . 

 

 

 

 

چسباندن برچسب روی پرده ها

 

شاید اوایل نوازندگی سه تار با جای پرده ها آشنا نباشید و موقع انگشت گذاری ، دنبال پرده مورد نظر بگردید . ندا برچسبهایی روی دسته سازش چسبانده و نام هر پرده را روی آن نوشته . الان به راحتی و با سرعت جای هر پرده را پیدا میکند . قبل از انجام این کار از من پرسید، زدن برچسب در روند یادگیری من مشکلی ایجاد نکند ؟

سوال خوبی بود . خیر . زیرا پس از مدتی که برچسب روی دسته بود و تمرینات را ادامه دادید، با جای پرده ها روی دسته آشنا میشوید و دیگر نیازی به آن برچسب ها نخواهید داشت و خودتان آنها را خواهید کند 

 

 

 

 

درد انگشتان موقع انگشت گذاری

 

روزهای اول تمرینات انگشت گذاری روی سیم های اول و دوم ندا از این موضوع ناراحت بود که دردی دربند انگشتانش احساس میکند و حتی بعضی از هنرجویان سوزشی در نوک انگشتانشان احساس میکنند که . طبیعتاً اوایل نوازندگی این گونه دردها احساس میشود . من همیشه برای هنرجویان روزهای اول باشگاه بدنسازی را مثال میزنم . تقریباً یک هفته الی ده روز دردهای عضلانی را خواهید داشت و بعد از آن عضلات عادت میکنند و دیگر دردی نخواهید داشت . در مورد نوازندگی هم این موضوع صادق است . از این بابت اصلاً نگران نباشید . برای کسب اطلاعات بیشتر در این باره، پیشنهاد میکنم مقاله خستگی های ناشی از نوازندگی سه تار را مطالعه بفرمایید . 

 

 

 

خوردن ناخن به صفحه سه تار

 

خیلی از هنرجویان درباره سوال میپرسند . البته پیش از بیان راه حل این نکته را بگویم ، خوردن ناخن به صفحه در بعضی مواقع طبیعی است . اما اگر زیاد این اتفاق می افتد باید مشکل را حل کنید . اگر از مضرابهای سیمی برای نواختن سه تار استفاده میکنید سعی کنید مضراب خیلی کم به صفحه برخورد کند زیرا باعث خراشیدگی صفحه میشود و بنده خودم این را تجربه کردم و مجبور شدم ساز را برای تعمیر خدمت استاد ببرم . و اما چه کار کنیم که مضراب کمتر به صفحه بخورد . 1-  زاویه مچ دستتان را کمی تغییر دهید 2- ناخنتان راصحیح سوهان بزنید . پیشنهاد میکنم مقاله ناخن نوازنده سه تار را مطالعه نمایید .

 

 

 

 

برای تنوع کمی آهنگ های مختلف تمرین کنید

 

درسها و تمرینات کتاب کمی خشک است و کمتر فضای ملودیکی یا ریتمیک در بین آنها دیده میشود . لذا برای اینکه از درسهای کتابی زده نشوید گاهی آهنگ تمرین کنید . موضوعی برایم خیلی جالب بود ، اینکه ندا خودش آهنگ ای کاروان محسن نامجو را به صورت گوشی برایم نواختن . به این صورت که آهنگ را شنیده بود و کم کم نت های آن را روی دسته سه تار پیدا کرده بود . از این حرکت خلاقانه او خوشم آمد و تصمیم گرفتم مقاله چگونه هر آهنگی را با سه تار بنوازیم را نوشتم .

 

 

 

 

برای تمرین مضراب ندا یک ایده خوب دارد

 

تقریباً جلسه چهارم بود که ندا این ایده را داد . من خودم قبلاً به این ایده پی برده بودم و معمولاً به هنرجویانم پیشنهاد میدهم . اما این روش را ندا خودش کشف کرد و به من گفت . و اما ایده چیست ؟ برای تقویت مضراب نیاز نیست حتماً ساز در اختیارتان باشد . شما میتوانید روی هر سطح صافی تمرین مضراب کنید . مثلاً روی پایتان روی یک کتاب و حتی روی موبایلتان . اصل مضراب زدن همان حالت ضربه زدن انگشت سبابه است که آن را بدون ساز میتوانید تمرین کنید . در این مورد ندا برایتان توضیحاتی میدهد . مشاهده کنید

 

 

 

برای کوک سه تار سعی کنید از گوش خود کمک بگیرید 

 

در این ویدئو ندا از تجربه بسیار خوبی برایتان میگوید . او سعی میکند خیلی به تیونر وابسته نشود و تا آنجا که میتواند از گوش خود کمک بگیرید . هر موقع سازش را میگرفتم تا کوک کنم ، از من میخواست نام آن نت را برایش بگویم و او سعی میکرد صدای نت را به خاطر بسپارد تا بتواند به صورت گوشی سه تار خود را کوک کند . اگر در ابتدای کار هستید پیشنهاد میکنم مقاله کوک سه تار در 3 دقیقه را مطالعه کنید .

 

روش کوک سه تار به وسیله تیونر

 

 

 

برای رفع اشکال، نواخته های خود را ضبط کنید

 

این ایده جالب را هم من همیشه به هنرجویانم میگویم و این بار سورپرایز شدم که ندا خودش این موضوع را کشف کرد و برای من گفت . او هر بار تمرین میکرد صدای مضراب زدن خود را ضبط میکرد و بعد گوش میداد . با این کار به ایرادت خود پی میبرد . نکته دیگری که قابل توجه بود این بود که، زیر نت ها اسمشان را با فارسی مینوشت تا بتواند آنها را حفظ شود . شما هم میتوانید این کار را انجام دهید . فقط اوایل نوازندگی این کار نیاز خواهد بود . کم کم که پیش میروید نام و جای هر نت را حفظ میشوید .

 

آموزش تئوری موسیقی در وب سایت نت به نت

 

ندا از تجربیات خود در مورد مترونوم می گوید

 

در وبسایت نت به نت پست های متعددی در مورد ارزش مترونوم در روند یادگیری سه تار یا هر ساز دیگری در اختیار شما قرار داده ایم. از ساخت پادکست گرفته تا ویدیوهای آموزشی و مقالات مختلف. دلیل این کار تاکید بر این نکته است: استفاده از مترونوم، ضرورتی اختیاری! بله، هر چند این عبارت بر مبنای یک تضاد می باشد ولی مفهوم آن کاملا مطابق با ارزش استفاده از این ابزار ساده ولی کاربردی است.  مترونوم یک وسیله ای ساده است که با ایجاد صدای کلیک یا تق تق در بازه های مساوی زمان، به ذهن هنرجو کمک میکند تا در هنگام تمرین یا اجرای قطعات جهت ریتم را گم نکند. به عبارتی وسیله ای است سودمند که اجازه نمی دهد نواخت شما از ضرب خارج شود. در این ویدیو، ندا موسوی یک بار دیگر با بیان تجربیات خود در زمینه سه تار نوازی، این بار تجربه استفاده از مترونوم را با شما به اشتراک می گذارد. و اما چند نکته در مورد مترونوم:

 

- حتی بزرگان موسیقی نیز برای بیشتر فعالیت های موسیقیایی خود از مترونوم استفاده می کنند.

 

- با گسترش استفاده از گوشی های هوشمند، اپلیکیشن مترونوم به صورت رایگان در اختیار همه قرار دارد. 

 

- مهارت ذهن در تقطیع زمانی ضرب ها، با استفاده از مترونوم صورت می گیرد. یعنی به مرور، ذهن شما خواهد توانست بدون مترونوم نیز ریتم را دنبال کند.

 

در حال حاضر سه دسته مترونوم در دسترس هنرجویان می باشد. مکانیکی، دیجیتالی، هوشمند (اپلیکیشن). هر کدام از اینها محاسن و معایب خود را دارد. مثلا مترونوم مکانیکی به نیروهای خارجی مثل برق و باتری وابسته نیست. همچنین صدای تیک تاک آن طبیعی است و بیشتر به دل می نشیند. اما قیمت آن زیاد است، تنظیمات پیشرفته ای ندارد و حمل آن مشکل می باشد. در سوی دیگر مترونوم های دیجیتالی و هوشمند به منبع انرژی وابسته اند. مثلا اگر باتری گوشی یا مترونوم دیجیتالی تمام شود و دسترسی به برق هم نباشد، رسما دیگر کارایی ندارند. در عوض منوی تنظیمات پیشرفته ای دارند و به راحتی قابل حمل هستند. البته امروزه اکثر افراد از اپلیکیشن های رایگان مترونوم در گوشی های هوشمند استفاده می کنند. بشنوید تجربیات ندا را در مورد این ابزار بسیار کاربردی.

 

 

 

 

تجربیات ندا در مورد نت خوانی

 

ندا یک بار دیگه به استودی نت به نت آمده تا یکی دیگر از تجربیات خود را با شما هنرجویان عزیز ساز سه تار به اشتراک بگذارد. تجربه او در مورد مسئله ایست که تقریبا همه هنرجویان در ابتدای کار خود با آن سر و کار دارند و آن چیزی نیست جز "نت خوانی". اصولا هنرجویان در اوایل نسبت به حفظ نتها و توانایی خواندن خط نت برای تمرین ها و اجراهای خود ابراز نگرانی می کنند. می توان گفت هر نوآموزی تا به حال این سوال را از استاد خود پرسیده: "آیا یادگیری نت خوانی برای نوازنده شدن واجب و ضروریست؟" در اینجا برای پاسخ باید بگوییم هم آری، هم نه. این قضیه کاملا به استفاده شما از موسیقی بر می گردد. شاید یک نفر دلش میخواهد موسیقی را دلی یاد بگیرد و برای خودش نوازندگی کند و هیچ نظری هم به پیشرفت و ترقی و حرفه ای شدن نداشته باشد. این فرد می تواند به صورت تجربی و بدون نیاز به یادگیری نت خوانی گلیم خود را از آب بکشد و به هدف خود که همان نوازندگی در سطحی مشخص است، برسد. اما مسلما هدف شما با او متفاوت است. شما به دلایل مهمی سراغ موسیقی رفته اید. صرف نظر از احساس شخصی خود، دلتان می خواهد بدرخشید، رشد کنید، در گروههای موسیقی مشارکت کنید و در یک کلام چهره شاخصی شوید. از آنجا که توانایی نت خوانی، پل ارتباطی شما با سایر اهالی موسیقی است، پس ضرورت یادگیری آن در مورد شما احساس می شود. نت، همان الفبای موسیقی است. اما تسلط بر نت خوانی چیزی نیست که یک شبه به دست بیاید. به بیان دیگر فکر نکنید برای یادگیری آن باید هر چه سریعتر به آب و آتش بزنید. تسلط بر الفبای موسیقی درست مثل الفبای فارسی چیزی است که به صورت تدریجی و با گذشت زمان به دست می آید. پس نگران نباشید و طبق آموزشهای خود به پیش بروید. مطمئنا اگر آموزش موسیقی را از مجرای صحیح پیگیری کنید، خود به خود علم شما در راستای آموزشها نسبت به این مقوله افزایش می یاد و دیری نخواهد پایید که خواهید توانست هر صفحه نتی که در مقابلتان باشد را به راحتی خواندن این متن، بخوانید.

 

 

 

 

صحبت های ندا درباره خرید یک ساز خوب

 

در این ویدیو ندا یکی از مشکلات اکثر هنرجویانی را عنوان می کند، که بدون آگاهی و شناخت ساز سه تار، شخصا اقدام به خرید ساز می کنند. اصولا قیمت یک محصول اولین چیزی است که افراد برای خرید به آن توجه می کنند. اما گاهی برخی افراد فریب قیمت پایین محصولی را میخورند. مثلا به یک مغازه می روند، یک سه تار زیبا و شیک را می بینند و قیمتش را از فروشنده می پرسند. فروشنده می گوید قیمت این ساز ۳۰۰ هزار تومان است. همان موقع با خوشحالی از اینکه سه تاری به این زیبایی در این حد ارزان قیمت است، آن را میخرند. اما وقتی متوجه اشتباه خود می شوند که دیگر دیر شده و باید یک بار دیگر هزینه کنند تا یک سه تار استاندارد را تهیه کنند. این مطلب را بارها عنوان کرده ایم که یک سه تار مشقی و بد کیفیت از لحاظ ظاهر هیچ فرقی با سه تارهای حرفه ای و گران قیمت ندارد. حتی شاید زیبایی آن را بیشتر کنند تا برای خریدار گول زننده تر باشد. قیمت یک سه تار حرفه ای و خوب از یک و نیم میلیون تومان آغاز می شود. این مبلغ در قیاس با خرج هایی که در زندگی می کنیم بسیار نا چیز است. استاد اقبال همیشه گفته است که ساز خوب یک سرمایه است. درست میگوید! یک سه تار حرفه ای هر چه از عمرش بگذرد و هر چه بیشتر زخمه بخورد، پخته تر شده و مرغوبیت آن بیشتر می گردد. نوازندگی با یک سه تار دکوری و تقلبی در راه یادگیری بسیار مخرب است و می تواند به قیمت سرد شدن هنرجو از ادامه راه تمام شود. ندا هم یک بار این تجربه را داشته است که در این ویدیو می توانید شرح کامل ماجرا را از زبان خود او بشنوید.

 

 

 

راهنمای خرید یک سه تار خوب

 

 

ندا از چگونگی غلبه بر خستگی ناشی از تمرینات می گوید

 

نابرده رنج گنج میسر نمی شود/ مزد آن گرفت جان برادر که کار کرد

 

ما نگاه به اجرای کنسرت یک نوازنده می کنیم و می گوییم خوش به حالش عجب محبوبیت و مهارتی دارد. این در حالیست که هیچ گاه به پشت پرده این قضیه فکر نمی کنم. اینکه او در زندگی چقدر تلاش کرده و چه شب هایی را که فقط با تمرین به صبح رسانیده. رسیدن به قله های موفقیت نیازمند طی کردن سختی ها و چالش های بین مسیر می باشد. این که می گویند فلانی یک شبه ره صد ساله را طی کرده افسانه ای بیش نیست. برای نوازنده شدن تمرین باید کرد و تمرین کردن هم اصولا کار جذابی نیست. گاه یک تمرین ساده را باید بارها و بارها تکرار کرد. مسلما همچین چیزی به مذاق هیچ کسی خوش نمی آید. انسانهای موفق کسانی بوده اند که سختی های مسیر را برای رسیدن هدفی والا به جان خریده اند. صحبت های ندا را بشنوید، حرفهایش تجریبات مشترک همه ماست؛ خستگی ناشی از تمرینات! اما چگونه می شود بر این خستگی ها غلبه کرد و کار را ادامه داد؟ در این ویدیو ندا موسوی یک بار دیگر با اشتراک گذاری تجربیات خود که دغدغه همه هنرجویان نیز هست، چند راهکار ساده پیشنهاد می دهد که اجرای آنها می تواند منجر به کاستن از فشار خستگی ناشی از تمرین های تار و سه تار شود. محوریت حرفهای او بر حفظ تمرکز در هنگام تمرین می گردد. شما نیز تجربیات خود را می توانید با ما به اشتراک بگذراید.

 

 

 

 

شما هم اگر تجربیات و یا نواخته ای دارید به آی دی تلگرام وبسایت بفرستید تا آن را در سایت قرار دهیم    info_notebnote@ 

   اگر به ساز سنتور علاقه دارین پیشنهاد میکنیم حتما از قسمت آموزش سنتور سایت نت به نت دیدن کنید.

  

توجه !

این پست آموزشی رایگان است.

برخی محصولات فروشگاه

همه موارد

نظر دهید (برای اعضا)

به این مورد امتیاز بدهید

Captcha

نظرات (1)

منصور عارفی

تاریخ ارسال :1398/08/11

سلام .تجربیات خانم ندا خیلی جالب بود و تلاش و پشتکارشون بهم انگیزه داد برای این بانوی سرزمینم از صمیم قلب ارزوی توفیق می کنم .امیدوارم تلاش کنند و هرروز پیشرفت داشته باشند. از دیگر دوستان هم می خوام تجربیاتشون را برای استاد اقبال بفرستند تا علاوه برااستفاده دیگران سایت نت به نت پر بار تر بشه .ممنون

سبد خرید 0
تماس با ما