چگونه بدون نگاه کردن به پرده ها سه تار بنوازیم ؟

  • انتشار1397/08/10
  • 0نفر
  • 721بازدید
چگونه بدون نگاه کردن به پرده ها سه تار بنوازیم ؟

 دراین مقاله قصد دارم به موضوعی اشاره کنم که خیلی از شما هنرجویان عزیز در موردش سوال داشته اید و برایتان دغدغه ای شده . اینکه بدون نگاه کردن به پرده های تار یا سه تار قطعات یا تمریناتتان را اجرا کنید . اما چرا این موضوع برایمان اهمیت دارد به این برمیگردد که از نظر روانشناسی دنبال قاطعیت و صلابت در نوازندگی هستیم . یعنی وقتی موقع نواختن به پرده ها میکنیم و سرمان پایین است ، احساس میکنیم در نواختن ظعیف هستیم و اعتماد به نفس خود را از دست میدهیم . البته طبیعی هم است که وقتی سرتان بالا باشد و موقع اجرا به مخاطب نگاه کنید ، ارتباط قویتر و موثرتری با مخاطب خواهید داشت و از دید آنها نوازنده مقتدری خواهید بود .

 

احساس کامران موقع نواختن در جمع دوستان

 

یاد داستان یکی از هنرجویانم به نام کامران افتادم و یکی از دلایلی که این مقاله را نوشتم همین بود . وقتی داستان آن شب را که در مهمانی دوستانه نواخت و ازمن خواست تا مشکلش را حل کنم ، با خودم گفتم شاید دیگر هنرجویان هم این مشکل را داشته باشند . قضیه از این قرار بود که کامران از هنرجویان مجازی من به همراه همسرش عطیه به میهمانی دعوت میشوند منزل دوست عطیه . چون شنیده بودند کامران دستی به سه تار دارد ، ازش خواهش کرده بودند که سه تارش را هم با خود ببرد . خیلی خلاصه تعریف میکنم . بعد از پایان بگو و بخندها و خوردن شام ، مینا ، دوست عطیه از کامران در خواست میکند که برایشان بنوازد . کامران هم که تقریباً مبتدی هست و کلی ترس داشته که یک موقع خراب نکند و خلاصه با کلی چک و چانه شروع کرد به نواختن مرغ سحر . به قول خودش سرخ شده بود و خیس عرق . اما یه نفس عمیق میکشد و شروع به  میکند نواختن و خوب هم مینوازد . نگاه های عطیه به او قوت قلب میدهد و هر بار که سرش را بالا می آورد فقط به عطیه نگاه میکند که تاییدش میکند و باز با انگیزه ادامه میدهد  و همه همراه با نواختن او مرغ سحر را میخوانند اینجا انگیزه اش مضاعف میشود و حس میکند مهمانها نواختنش را دوست دارند . خلاصه آهنگ به پایان میرسد و کامران نفس عمیقی میکشد و عرق های پیشانیش را با آستین پاک میکند . لبخندی به حضار میزند و میرود کنار عطیه مینشیند . بعد از چند دقیقه مینا برای تشکر میاد کنار آنها . آقا کامران ممنونم از نواختنتان . خیلی حس خوبی بود و لذت بردیم و با اینکه دفعه اولتان بود ، اعتماد به نفستان عالی بود . فقط به نظرم  اگر نگاهتان کمتر به سازتان باشد و کمی سربالاتر بنوازید ، هم مخاطب ارتباط بهتری با شما میگیرد و هم باور خواهد داشت که نوازنده متبحری هستید . این داستانی بود که کامران برای من تعریف کرد و از من خواست راه کاری به او بدهم تا موقع نواختن اینقدر به پرده ها نگاه نکند .  

 

 

روش چشم بسته ساز زدن چیست ؟

 

چشم بسته ساز زدن و نگاه نکردن به پرده ها یک معنی میدهد و به نوعی مهارت در نوازندگی سه تار محسوب میشود. و اما چگونه به این مهارت دست پیدا کنیم ؟ به نظرتان چه زمانی خواهید توانست بدون دیدن پردهای تار یا سه تار روی آنها انگشت گذاری کنید و بدون غلط بنوازید . بله درسته . اولین و مهمترین راهش تمرین زیاد است . چون تمرین باعث میشود جای پرده ها و صدای آنها در ذهن شما ذخیره شود . بگذارید مثال ماشین را برایتان بزنم . اگر به راننده تازه کار دقت کنید موقع پارک ، گردن میکشد و از بالای فرمان جلو ماشین را نگاه میکند یا بعضی ها حتی سرشان را از شیشه ماشین بیرون می آورند و یا درب ماشین را باز میکنند تا دقیق سپر ماشین را ببینند . اما یک راننده مسلط و با تجربه اندازه ماشینش را میداند و دیگر خیلی نگران اطراف نیست و به همان آینه ماشین اکتفا میکند . و راحت ماشین را پارک میکند . تفاوت این دو راننده فقط در استمرار و تمرین است . چون در یک روز دفعات زیادی پارک کرده کامل به آن مسلط شده . در مورد نوازندگی هم این داستان صدق میکند . تمرین پی در پی ذهن و گوش و انگشتان شما را هماهنگ میکند و خود به خود و ناخود آگاه جای پرده ها و اندازه آنها را حفظ میشوید . تمرینی که به شما پیشنهاد میکنم برای تقویت این مهارت انجان دهید این است که « جلو آینه ساز بزنید » . قبل از اینکه جلو آینه ساز بزنید باید درس یا آهنگ مورد نظرتان را حفظ باشید . وقتی که درس را با توجه به نت حفظ شدید. جلو یک آینه قدی بنشینید و شروع کنید به نواختن . به جای اینکه نگاه به پرده ها کنید . پرده ها را از داخل آینه ببینید . سعی کنید به دسته ساز نگاه نکنید . اول کار ، شاید برایتان سخت باشد . اما به مرور زمان راحت از روی آینه جای پرده ها را پیدا میکنید . روزی 15 دقیقه  یک درس را جلو آینه تمرین کنید . روز هفتم احساس میکنید اگر به آینه هم نگاه نکنید میتوانید آهنگ را بنوازید . خیلی برایتان جالب و لذت بخش خواهد بود . یک اعتماد به نفس خاصی پیدا میکنید . بعد چشمانتان را ببندید و قطعه را بنوازید . ببینید چقدر قطعه ای که مینوازید بیشتر به دلتان مینشیند .

 

احساس ناب بستن چشم و نواختن

 

کار چشم چیست ؟ خوب مشخصه دیدن و کار گوش چیست؟ خوب مشخص است شنیدن . دو نوع انرژی متفاوت . اصوات و تصاویر . خوب حالا به من بگویید در موسیقی با کدام سر و کارداریم ؟ بله درسته اصوات که آن هم از طریق گوش دریافت میشود . پس وقتی موقع نواختن یا شنیدن موسیقی چشم خود را ببندید احساس شنیداری خود را تقویت میکنید و مغز شما روی یک سیستم قویتر میشود . مثل یک کامپیوتر که اگر هم زمان میکروفون و سی دی رام و وب کم و پرینتر به آن وصل باشه سی پی یو بیشتر درگیر میشود . پس یکی از لذت های موسیقی و درک بهتر آن نواختن « با چشم بسته » است . در ضمن مخاطب شما هم در مورد شما تصور بهتری دارد از دو جهت . 1 – اینکه از احساس زیبای شما که غرق در نواختن شده اید مشعوف میشود 2 – باورخواهد داشت که شخصی که روبروی او نشسته و ساز میزند یک نوازنده حرفه ای است . در پایان این مقاله به شما توصیه میکنم آهنگی را که حفظ شدید جلو آینه بنوازید . اونقدر تمرین کنید تا بدون نگاه کردن به پرده ها قطعه را بنوازید . موفق و پیروز باشید 

 

« ویدئوی مربوط به این مقاله را مشاهده کنید »

 

نظر دهید (برای اعضا)

به این مورد امتیاز بدهید

Captcha

نظرات (0)

تاکنون نظری ثبت نشده است.

0