فروشگاه

مقالات

مقالات

تفاوت نواختن با نُت و نواختن به صورت گوشی

  • انتشار1398/03/26
  • بازدید
تفاوت نواختن با نُت و نواختن به صورت گوشی

در این مقاله از وب سایت نت به نت، ابتدا توضیحات مختصری در مورد دو شیوه نوازندگی « نواختن به صورت گوشی و نواختن با نت » برایتان شرح میدهم و سپس تفاوت این دو را بررسی میکنیم . نواختن به روش گوشی یعنی اینکه بتوانید با شنیدن یک قطعه موسیقی آن را روی ساز اجرا کنید و دیگر به نت نیاز ندارید . البته این یک استعداد ذاتی است . این دسته از نوازندگان ملودی ها را در ذهن خود پردازش میکنند و با کمی تمرین روی سازشان ، نت های آن را پیدا کرده و مینوازند . نواختن با نت هم که مشخص است . نوازنده با مشاهده نت های یک آهنگ . آن قطعه را مینوازد . حالا با دانش از این موضوع ، به سوالی که خیلی از هنرجویان پرسیده بودند پاسخ میدهیم .

 

آموزش سنتور در وب سایت نت به نت

 

نوازندگانی که به صورت گوشی مینوازند

 

گوش آنها قوی است و ملودی هایی را که میشنوند خیلی سریع آنالیز میکنند و روی ساز پیاده میکنند . و اما بشنوید داستان کوتاهی از من .تقریباً یک سال از رفتنم به کلاس سه تار میگذشت. به مرحله ای رسیده بودم که بتوانم اکثر نت ها را بنوازم . البته سرعت بالایی در پیدا کردن نت ها نداشتم ولی با کمی تمرین و تمرکز روی نت ها ، مکان آنها را روی دسته سازم پیدا میکردم. یک روز آهنگ بهار دلنشین را گوش میدادم . این تصنیف را خیلی دوست دارم . تصمیم گرفتم بنوازمش . آن سالها اینترنت به این شکل در دسترس نبود که بتوانیم ویدئویی آموزشی ببینیم و یا بخواهیم نت آهنگی را دانلود کنیم . لذا در بین کتابهایم به دنبال نت آن گشتم . هرچقدر گشتم نت آهنگ بهار دلنشین را پیدا نکردم . تصمیم گرفتم گوشی بنوازمش . سازم را برداشتم و شروع کردم به پیدا کردن نت های آهنگ . آرام آرام پیش رفتم ، تقریباً 45 دقیقه طول کشید تا همه نت ها را پیدا کردم . سری دوم سعی کردم به تکمیل آهنگ بپردازم و نقایص را رفع کنم . دفعه دوم سرعت نواختنم بیشتر شد تقریباً یک ربع زمان برد تا آهنگ بهار دلنشین را کامل و بدون نقص نواختم . خیلی برایم لذت بخش بود . آهنگی که نتش را نداشتم طی مدت یک ساعت نواختمش . چند روز بعد تصمیم گرفتم آهنگ آتش در نیستان را به صورت گوشی بنوازم . قلق کار دستم آمده بود و فهمیده بودم توانایی نواختن به صورت گوشی را دارم . این موضوع را با استادم مطرح کردم و ایشان هم آن را تایید کردند و گفتند : این یک استعداد بالقوه در شماست و در زمینه تنظیم آهنگ خیلی کاربرد دارد . نوازندگانی که به صورت گوشی ساز مینوازند از خیلی جهات راحت هستند . هر چه میشنوند را میتوانند با کمی تمرین بنوازند . این دسته از نوازندگان خیلی تمایل به نت ندارند . اما نباید نواختن با نت را فراموش کنند . در ادامه توضیح میدهم چرا نباید فقط به گوشی نواختن اکتفا کنند .

 

 

آموزش تنبک در وب سایت نت به نت

 

نوازندگانی که در نُت نوازی قوی هستند

 

این هنرجویان فقط متکی به نت هستند و بدون داشتن نت یک آهنگ، عملاً فلج میشوند . اما این موضوع نه تنها دلیلی برضعف آنها نیست ، بلکه بسیاری از اساتید معتقدند، شیوه استاندارد و اصولی نوازندگی با استفاده از نت است . چرا که نت یک الگو و دستورالعمل مدون است که نوازنده به واسطه آن، دقیق و منظم قطعه مورد نظررا مینوازد و زمان را هدر نمیدهد . نُت یک فرمانده است . در یک ارکستر که سازهای زیادی وجود دارد نمیتوان به نوازندگان گفت آهنگ را گوش کنید و بنوازید . لذا رهبر ارکستر برای سازها نت مینویسد و نت میشود زبان مشترک بین نوازندگان و همه از یک الگوی خاص و تعریف شده پیروی میکنند .

 

 

آموزش سه تار در وب سایت نت به نت

شاید بپرسید ، آخر نفهمیدیم کدام بهتر است . گوشی نواختن یا با نت نواختن ؟

 

اگر بخواهیم اصولی و حرفه ای موسیقی را دنبال کنیم باید به نت مسلط شویم . نت الفبای موسیقی است .  حالا اگر کسی ذاتاً گوش قوی دارد این به نفع خودش است واگر نت نویسی را در خود تقویت کند ، یک نوازنده تمام عیار میشود ، چون با آنالیز نت ها و قدرت شنیداری خود و دانش نت نویسی میتواند هر آنچه را میشنود به صورت نت در بیاورد و همچنین در زمینه تنظیم و آهنگسازی بسیار توانمند خواهد بود . نوازندگانی که فقط از روی نت مینوازند میتوانند توانایی خود را در نواختن به صورت گوشی تقویت کنند ، فقط باید تمرین کنند . تمرین آن این است که یک آهنگ را انتخاب کنند . پس از اینکه چند بار آن را شنیدند . سراغ ساز رفته و سعی کنند نت به نت آهنگ را روی ساز پیدا کنند . شاید اول کمی خسته کننده به نظر برسد و زمان زیادی ببرد . اما به مرور زمان به یک عادت تبدیل میشود و سرعتتان بیشتر میشود .

 

 

معرفی اپلیکیشن تیونر برای گوشی های اندروید

 

حرف پایانی

 

پس به این نتیجه رسیدیم . الفبای موسیقی نت است و اگر قصد داریم اصولی و آکادمیک موسیقی را دنبال کنیم باید به نت مسلط باشیم . اگرگوشتان قوی است ، سعی کنید تئوری موسیقی و نت خوانی را در خود تقویت کنید . اگردر نت خوانی قوی هستید و به راحتی یک آهنگ را از روی نت مینوازید چه بهتر است که گوش خود را تقویت کنید تا خلاقیت و قدرت شنیداری شما بالا برود . آنگاه هرآنچه به ذهنتان میرسد و یا هرچه را میشنوید میتوانید به نت در بیاورید .

 

آموزش تئوری موسیقی
 

 

 

نظر دهید (برای اعضا)

Captcha

نظرات (0)

تاکنون نظری ثبت نشده است.

سبد خرید 0
تماس با ما