فروشگاه

مقالات

مقالات

معرفی مجموعه کتاب دلنوازان

  • انتشار1398/06/17
  • بازدید
معرفی مجموعه کتاب دلنوازان

 

مقدمه – درک ماهیت در سایه تجربه

 

حتما تا به حال شنیده اید که هنر را مرز و پایانی نیست، حتی بزرگترین هنرمندان جهان نیز تا پایان عمر خود را هنرجو می دانند. چرا که معتقدند هنر و دانش هر دو هم مسیر کمالند و کمال هم دارای وسعتی بی انتهاست.

هنرجو میبایست برای رسیدن به اقیانوس بی کران هنر، سختی های مسیر را با صبوری و طمأنینه طی کند و از برخورد با سنگ و صخره های راه نهراسد، باید از سرچشمه های باریک خود را هم مسیر با قطره های دیگر روانه کند و نهر به نهر و جوی به جوی بگردد تا به رودخانه های خروشان برسد و با خیل عظیم قطره ها، جزئی از اقیانوس واحد هنر شود.هیچ قطره ای به تنهایی ره به جایی نمی برد و در همان ابتدای مسیر تبخیر می شود.

هنرمندی مجموعه ایست از دو مقوله خلاقیت های شخصی و یادگیری اکتسابی.هنرجو هر چقدر هم که خلاق باشد و سرشار از استعداد، بدون کسب تجربه از دانش هنرمندان دیگر به مقصد نمی رسد. برای مثال هیچ کس به خودی خود فیزیکدان نمی شود، هر چقدر هم که مستعد و نابغه باشد. مگر اینکه ابتدا ماهیت علم فیزیک را با تلاش و پژوهش و تحقیق و با استفاده از تجارب و خَلقیات دیگران درک کند. به بیان دیگر هیچ گاه نبوده کسی بدون کنکاش دانشی را به دست آورد و در آن به تعالی برسد.شناخت ماهیت، نخستین گام بشر در هر زمینه ایست  و این شناخت هم جز در سایه تجربه به دست نمی آید. درک ماهیت هر دانشی، اکتسابی است و خلاقیت و استعداد شخصی تنها در سرعت رسیدن به  موفقیت موثر است.

 

همواره سعی بشر بر این بوده که روند تجربه اندوزی را سرعت ببخشد، از این رو همیشه برای دستیابی به تجارب لازم، بهترین راه را گردآوری علم یا هنر مربوطه در قالب یک مرجع میدانسته. وجود مراجع مختلف، طیف وسیعی از دانش و اندوخته های بشر در هر زمینه ای را در اختیار علاقه مندان  می گذارد و از اتلاف وقت و انرژی برای دستیابی به منابع و تجارب به شدت می کاهد. اکنون و در عصر فناوری و اطلاعات، دسترسی به مراجع گوناگون نسبت به گذشته بسیار آسان شده و اگر کمی دقت کنیم در می یابیم که روزی نیست که سر و کارمان به یک یا چند مرجع نیافتد. به عنوان مثال برای یادگیری طبخ یک غذای مکزیکی نیازی به تحقیقات زمانبر میدانی نیست. بلکه با یک سرچ ساده اینترنتی با مرجع های بسیاری مواجه می شویم و یکی از آنها که به میل و معیار ما نزدیک تر باشد را انتخاب کرده و اینگونه از تجربه و دانش دیگران برای شناخت ماهیت و پس از آن یادگیری آن غذا استفاده می کنیم.

 

 

برای خرید سه تار به این لینک مراجعه کنید

 

نقش مرجع مناسب در یادگیری و آموزش سه تار

 

در مقدمه پیش رو از ضرورت وجود مرجع خوب برای شروع و ادامه هر کاری سخن گفتیم. حال با توجه به رسالت این سایت که آموزش سه تار می باشد، به تفصیل ضرورت وجود مرجع برای هنرجویان تار و سه تار می پردازیم. شما عزیزان برای یادگیری سه تار اقدام نموده اید، نیت هر چه که بوده پا در راه گذاشته و سختی های آن را نیز به جان خریده  متحمل می شوید. تمرین های مداوم و پی در پی، تکرار یک حرکت انگشت گذاری به دفعات زیاد، تمرین های صحیح نشستن و تعامل با ساز و..تمرین فضایی برای یادگیری است، همان پیچ و خم رودخانه هایی است که در مقدمه گفته شد. تمرین، ضربه های چکش مجسمه تراش است بر پیکر سنگ. تمرین کردن، نیازمند صبر و استقامت می باشد و مصداق بارز سخن شیخ اجل است که فرمود : نابرده رنج گنج میسر نمی شودآری، شما این تمرینات را انجام می دهید که به آن گنج برسید. گنج نوازندگی. اما آیا شما این همه سختی ممارست را متحمل می شوید که فقط نوازنده شوید؟ مسلما اینطور نیست. هدف شما درک ماهیت هنر و چشیدن طعم شهد موسیقی و رهایی در همان اقیانوس بی کران هنر است.

 

وظیفه یک استاد، یاد دادن مهارت در شناخت مسیر و عبور از پیچ و خم هاست. چشانیدن طعم آن دیگر کار استاد نیست. استاد به شما یاد می دهد که بنوازید، ولی برای چشیدن طعم هنر می بایست ماهیت آن را درک کنید و همان طور که در مقدمه گفته شد، برای درک ماهیت باید به تجارب ثبت شده رجوع کنید. باید ببینید نوازندگان بزرگ چه نواخته اند، شما هم آن را در هر سطحی که هستید بنوازید. خود هنرمندان بزرگ نیز چنین کرده اند. باید آنقدر بگردید و کنجکاوی و جستجو کنید تا خودتان نیز خالق شوید. آنجاست که تازه ماهیت موسیقی را درک کرده و به دریا رسیده اید. همانگونه که از قبل گفته شد برای کسب تجربه نیاز به کنکاش است. و مقرون به صرفه ترین روش برای کنکاش، رجوع به مرجع مناسب است. برای آموزش تار و سه تار مراجع زیادی وجود دارد که در اینجا قصد داریم یکی از این مراجع را به شما توصیه و معرفی کنیم.

 

 

دلنوازان- مجموعه ای از آثار بزرگان موسیقی ایران

 

این مجموعه کتاب با موضوع موسیقی برای تار و سه تار در ۴ جلد موجود می باشد که آثار زیادی از بزرگان موسیقی ایران به همت جناب مجید واصفی در آن گرد آوری شده. در سطر به سطر هر کدام از آثار این مجموعه پشتاره ای از تکنیک و خلق و احساس و دانش نهفته.دامنه و طیف وسیع آثار موسیقی اصیل ایرانی در این کتاب باعث شده که بسیاری آن را یک مرجع شاخص بدانند.از ویژگی های آن، شکیل بودن کتاب ها در عین سادگی، خط نت واضح و خوانا با فونتی مناسب، وجود آثار متنوع از دستگاهها و آوازهای مختلف، در دسترس بودن نت موسیقی اکثر آثار فاخر موسیقی ایران همه در یک مجموعه و همسویی آن با متد تدریسی متداول اکثر اساتید تار و سه تار می باشد که مقبولیت ویژه ای به این کتاب تحت عنوان یک مرجع خوب بخشیده است.همچنین شرح مختصری از زندگی نامه بزرگان در کنار آثارشان را قرار داده و چنانچه یک موسیقی دارای متن خوانندگی باشد، متن شعر آن  در پس همان اثر نوشته شده. نحوه کوک صحیح تار و سه تار برای هر اثر در ابتدای کتاب لحاظ شده.و بسیاری از ویژگی های دگر که باعث شده تهیه این کتاب را به شما عزیزان توصیه کنیم. کتاب دلنوازان از انتشارات نشر موسیقی عارف را می توانید از کتاب فروشی ها و یا از سایت های معتبر خرید کتاب تهیه فرمایید.

 

تهیه شده  در وب سایت آموزش موسیقی نت به نت

نویسنده : محمد حنطه ای

 

نظر دهید (برای اعضا)

Captcha

نظرات (0)

تاکنون نظری ثبت نشده است.

سبد خرید 0
تماس با ما