فروشگاه

آموزش سه تار

خرید دوره های آموزشی

آموزش سه تار از مبتدی تا پیشرفته در وبسایت نت به نت

در بخش آموزش سه تار، وبسایت نت به نت هر آنچه که هنرجویان برای یادگیری این ساز اصیل ایرانی مورد نیازشان باشد را مهیا کرده است. برای شروع آموزش سه تار کافی است به سراغ دروس پیش نیاز آموزش سه تار که به صورت کاملا رایگان برای شما هنرجویان قرار داده شده است بروید.و سپس پکیج آموزش سه تار بخش ماهور را شروع کنید.حتما به انتهای صفحه مراجعه کنید و راهنمایی های لازم جهت آموزش ساز سه تار را بخوانید.

 

 


توضیحات کامل

چکیده مطلب:

آموزش سه تار در میان آموزش سازهای سنتی طرفداران زیادی دارد و بسیاری از افراد به دلیل مشکلات و سختی های آموزش حضوری به سراغ آموزش مجازی سه تار میروند. در صورتی که فرد بتواند یک استاد و منبع خوب برای آموزش مجازی سه تار پیدا کند کار تمام است و با کمی تلاش و کوشش میتواند از همین آموزش مجازی بیشتر از آموزش حضوری بهره بگیرد.

در این سایت استاد علی اقبال مدرس سه تار ، صفر تا صد آموزش سه تار به زبان ساده را برای شما بیان میکند. اگر شما فردی مبتدی هستید یا تازه میخواهید نواختن سه تار را بیاموزید و یا حتی به دنبال آموزش حرفه ای سه تار هستید این سایت، با توجه به سال ها تجربه در آموزش انواع ساز و رضایت هنرجویان، محل خوبی برای آموزش شما است. اما بیایید از روند و مراحل آموزش سه تار در این سایت برای شمابگوییم.

آموزش سه تار در سایت نت به نت بسته به سطح آشنایی و دانش هنرجو چند مرحله دارد پس هنرجو باید بداند که درچه سطحی قرار دارد. ما در این مطلب ابتدا ساختمان ساز سه تار را به صورت خلاصه و جامع برای شما شرح میدهیم و پس از آن به صورت کامل مراحل آموزش سه تار و سطح های مختلف را برای شما بیان کرده ایم. اگر به دنبال آموزش سه تار حرفه ای و یا حتی مبتدی هستید یک بار مطالب این صفحه را به صورت کامل بخوانید تا نقشه ی راه آموزش سه تار برای شما روشن شود. کافی است بگوییم نت به نت برای هر یک از شما از مبتدی تا پیشرفته مطالب آموزشی فراوانی دارد که سطح نوازندگی سه تار را در شما به طور ویژه ارتقا میدهد.

راستی در طول مطالعه ی این صفحه لینک هایی برای شما قرار داده شده است که مطالعه و یادگیری آنها برای هر نوازنده ای مهم است.

 

هر آنچه باید قبل از آموزش سه تار بدانیم

شرح مختصری در باره سه تار

سه تار، یکی از آلات یا سازهای نوازندگی موسیقی سنتی است و در طبقه بندی سازها، در دسته سازهای زهی و زخمه ای قرار می گیرد. زه به معنای سیم و زخمه نیز به معنای ضربه به سیم ها برای ایجاد صدا است. این ساز یکی از پر طرفدارترین گونه های ساز در بین مردم ایران است. ۴ سیم که به موازات هم و بر روی دسته سه تار قرار دارد، وظیفه ایجاد صدا و نواختن نت ها را بر عهده دارند. پرده بندی سه تار شباهت کاملی با تار دارد و عموما ۲۶ عدد پرده که قابلیت جابجایی بر روی دسته را نیز دارند، بر روی سه تار قرار می گیرد. 25 پرده بعد از شیطانک و 1 پرده قبل از آن بسته می شود. پرده قبل از شیطانک نقش مهمی در نوع و کیفیت صدا دارد. نوازنده با انگشت گذاری بین پرده ها، باعث تغییر طول سیم ها و در نتیجه تغییر فرکانس صوت می گردد و بدین شکل می تواند به نواختن ملودی و خلق انواع نت بپردازد. جنس صدای سه تار ظریف و شفاف است و نسبت به تار از حجم کمتری برخوردار است. گستره صدایی سه تار قریب به سه اکتاو را در بر می گیرد. امروزه هنرجویان زیادی به یادگیری سه تار مشغولند. شنیدن صدای دلنشین و طنین خوش آن هر اهل هنری را متاثر می کند. قصد داریم در این مقاله شرح حال بیشتری از سه تار ارائه کنیم. از تاریخچه و ساختمان سه تار گرفته تا مراحل آموزش و یادگیری این ساز اصیل. با ما همراه باشید.

 

مروری کوتاه و گذرا بر تاریخچه سه تار

سه تار سازی تکامل یافته با سر منشا ساز تنبور است. این که چه شخصی در تاریخ برای اولین بار سه تار را خلق کرد، هیچ گاه مشخص نبوده است. اما مکتوب است که در زمان قاجار این ساز از آلات اصلی موسیقی بوده و با آن انواع مقام ها و ردیف ها را می نواخته اند. در اسناد تاریخی در زمان صفویه نیز سازهایی به سبک سه تار وجود داشته که چهار تار و شش تار از آن جمله اند. همه آن سازها نیز از خانواده تنبور بوده اند. با گذشت زمان این سازها با تکامل و پیشرفت بر اساس نوع نوازندگی، کارایی و شفافیت صدا؛ جای خود را به سه تار داده اند. جالب است بدانیم که سه تار همچون نام خود در ابتدا دارای سه سیم بوده است. نوارزندگان سه تار همواره فقدان یک سیم و اخوان در زیر سیم بم را احساس می کردند. سر انجام در قرن دوازدهم این سیم توسط درویشی به نام مشتاق علی‌شاه به سه تار افزوده شد. سیم واخوان از لحاظ شماره، سومین سیم سه تار و جفتِ سیم بم می باشد. این سیم همانند سیم بم کوک می شود و اصولا توسط نوازنده نواخته نمی شود. صدای حاصل از ارتعاش آن، خلاء صدای نت اصلی را جبران می کند. از افرادی که در پر رنگ شدن نقش سه تار بین سازهای رسمی موسیقی سنتی دست داشتند می توان از برادران فراهانی، آقا حسینقلی و میرزا عبدالله؛ فرزندان علی اکبر فراهانی نوازنده سرشناس تار در دربار ناصرالدین شاه قاجار نام برد. این دو برادر در تحول موسیقی مقامی به موسیقی دستگاهی نقش آفرین بوده اند و فرم کنونی موسیقی کلاسیک ایران مرهون انتظام بخشی ایشان مخصوصا میرزا عبدالله بوده است. درویش خان و ابوالحسن صبا از دیگر چهره های برجسته سه تار نوازی بوده اند که در فراگیری این ساز اثر چشمگیری داشته اند.

 

حس و حال سه تار

صدای ظریف و پیکر نازک سه تار، از آن یک ساز عرفانی ساخته است. بسیاری از صوفیان در گذشته این ساز را برای خلوت نوازی خود انتخاب می کردند. نوازندگی با این ساز بسیار لذت بخش است و از آنجا که مستقیم توسط انگشتان نوازنده به صدا در می آید، صاحب آن وارد یک رابطه عاطفی و احساسی با سه تار خود می شود. از قدیم سه تار مونس نوازندگان بوده و به خاطر احساسی که در صدایش جاریست، و ظرافتی که در نغمه هایش ساری است، ساز خلوت نیز لقب گرفته است. بسیاری از نوازندگان در نیمه های شب و در خلوت خود لحظات ملکوتی ای را با نواختن سه تار داشته اند. سه تار به طبع و ذائقه مردم خون گرم و احساسی ایران بسیار سازگار است.

 

 

آشنایی با ساختمان سه تار

 

آشنایی با ساختمان سه تار

 

سه تار نیز از منظر عمومی ساختار یکسانی با سایر سیم های زخمه ای دارد. این ساختار از دو بخش بدنه اصلی و اجزای جانبی تشکیل می شود.

 

بدنه سه تار

بدنه قالب کلی ساختمان سه تار است که از چوب ساخته شده و از موارد زیر تشکیل می گردد.

کاسه سه تار:

حفره ای تو خالی است که در انتهای ساز قرار دارد. در ساخت کاسه سه تار قرینه بودن پهلوها بسیار مهم است و تاثیر زیادی روی خلوص صدا می گذارد. کاسه عموما از جنس چوب گردو یا توت است. از لحاظ اندازه، سه تارها به سه دسته کاسه بزرگ، کاسه متوسط و کاسه کوچک تقسیم بندی می شوند. طول کاسه ۲۶ تا ۳۰، عرض ۱۲ تا ۱۶ و عمق بین ۱۲ تا ۱۳ سانتیمتر است. نقش کاسه تقویت صدا از طریق مکانیزم بازتاب امواج صوتی است.

 

اطلاعات بیشتر در مورد تفاوت سه تار کاسه بزرگ  با سه تار کاسه کوچک

 

صفحه سه تار:

تخته صاف و صیقل خورده ای بر روی کاسه تعبیه می شود که صفحه سه تار نام دارد. این قطعه بیشترین نقش را در شفافیت صدای سه تار دارد. سوراخ هایی روی صفحه تعبیه می شود تا صدای تقویت شده در کاسه، از این طریق به محیط بیرون خارج شود. پنجه دست راست نوازنده روی صفحه قرار می گیرد و به سیم ها مضراب می زند. اصولا به خاطر کیفیت و نحوه تراش، از چوب توت برای ساخت صفحه استفاده می کنند.

 

دسته سه تار:

دسته سه تار محل انگشت گذاری نوازنده است. طول دسته با احتساب سرپنجه که گوشی ها به آن متصلند بین ۵۲ تا ۶۰ سانتیمتر است. عرض دسته به صورت میانگین ۳ سانتی متر است و از پایین دسته تا بالا دسته این عرض به مقدار جزئی کمتر می شود. به دلیل مقاومت بالای چوب گردو، عموما از این چوب برای ساخت دسته استفاده می کنند.

 

اجزای جانبی سه تار:

مجموعه ای از ملزومات و قطعاتی است که بر بدنه اصلی سه تار متصل می شوند و عبارتند از:

 

خرک سه تار:

قطعه ای چوبی است که بر روی صفحه قرار می گیرد. سیم ها از روی شیارهای تعبیه شده در آن، از یک طرف به سیم گیر و از طرف دیگر به شیطانک و در نهایت به گوشی ها می رسند. خرک به بدنه متصل نیست و قابل حرکت دادن است. فشار وارده از طریق سیم ها، آن را در محل خود ثابت نگه می دارد.

 

سیم های سه تار:

از این جهت سه تار یک ساز زهی است، چون صدای آن با زدن زخمه بر روی دسته ای سیم ایجاد می شود. سه تار دارای چهار سیم است. وقتی نوازنده ساز را در دست میگیرد، سیم های اول تا چهارم از پایین به بالا به ترتیب "حاد"، "زیر"، "مشتاق یا زنگ" و "بم" نامگذاری می شوند. اصولا سیم اول و سوم سه تار از جنس فولاد، و سیم دوم و چهارم فلز برنز می باشد. سیم ها از یک طرف به گوشی ها و از طرف دیگر به سیم گیر متصلند و در طول دسته و صفحه از روی خرک و شیطانک عبور می کنند.

 

شیطانک در سه تار:

قطعه ای است عموما از جنس استخوان که در بالا دسته سه تار نصب می شود و نقش هدایت سیم ها برای رسیدن به گوشی ها را عهده دار است. این قطعه به صورت مواد مصنوعی با کیفیت همانند پلاستیک نیز ساخته می شود.

 

گوشی های سه تار:

در انتهای دسته به ازای هر سیم، یک عدد گوشی تعبیه می گردد. یک سر سیم ها به گوشی ها متصل هستند. گوشی ها قابلیت چرخیدن دارند. نوازنده با چرخاندن آنها  طول سیم را تغییر داده و بدینوسیله سیم ها را کوک می کند.

 

پرده های سه تار:

پرده های سه تار رشته هایی هستند که در سراسر طول دسته نصب می شوند.  فواصل موسیقیایی در سه تار توسط پرده ها تقسیم بندی می شود. چینش پرده ها به گونه ایست که گستره معینی از فاصله نت ها در هنگام انگشت گذاری، در دسترس نوازنده باشد. پرده های سه تار از جنس روده تابیده شده حیوانات یا الیاف مصنوعی با کیفیت هستند. سه تار دارای ۲۶ پرده می باشد که یکی از آنها خارج از دسته و قبل از شیطانک بسته می شود. پرده ها قابلیت حرکت روی دسته را دارند. نوازنده برای اجرا در دستگاه های مختلف ممکن است بعضی از پرده ها را اندکی جابجا کند.

 

اطلاعات کامل در خصوص پرده های سه تار را از اینجا بخوانید

 

سیم گیر سه تار:

در انتهای کاسه قطعه ای چوبی به نام سیم گیر به بدنه سه تار متصل می شود و سیم ها به آن متصل می شوند.

 

آشنایی کامل با ساختمان سه تار

 

ویژگی های یک سه تار خوب چیست؟

- یک سه تار خوب ساختار هارمونیک دارد. یعنی به گونه ای اجزای جانبی و بدنه به یک دیگر متصلند که گویی یک جسم واحد را تشکیل داده اند.

- صفحه سه تار که در شفافیت صدا نقش اول را دارد، بهتر است از چوب کهنه درخت توت ساخته شده باشد. این چوب در هنگام تراش و صیقل خوردن قابلیت این را دارد که تا حد بسیار دقیقی صاف و بدون برجستگی باشد.

- کاسه و دسته بهتر است از چوب گردو ساخته شده باشند. مقاومت این چوب باعث می شود سال های سال، پیکر سه تار استوار و بدون تغییر باقی ماند.

 

خرید سه تار از فروشگاه نت به نت

 

- هنگام خرید باید دقت داشته باشید که ابتدا ساز را کوک کنید و سیم های آن را بنوازید. باید دقت کنید هیچ صدای گزی در آن شنیده نشود. همچنین طنین آن بایستی رسا و واضح باشد. اگر هر کدام از این دو مورد را نداشت، آن ساز قطعا ایراد فنی دارد و باید از خرید آن صرف نظر کنید.

- گوشی ها را چک کنید. گوشی ها نباید خیلی راحت بچرخند، از طرفی هم نباید خیلی سفت باشند.

- صدای سه تار در طول دسته از لحاظ فرکانس باید تغییر ثابتی داشته باشد.

 

 مطالعه کامل مشخصات یک سه تار خوب

 

آموزش سه تار

و اما در این مطلب می خواهیم به بحث مهم آموزش سه تار بپردازیم. آموزش سه تار نیز درست همانند هر ساز دیگر نیازمند سپری نمودن دستورالعمل هایی است که نسل به نسل و سینه به سینه چرخیده و توسط بزرگان سه تار نوازی در دل تاریخ همچون امانتی گرانبها به نسل امروزی رسیده. می خواهیم ببینیم آموزش سه تار از چه مراحلی تشکیل شده است و تا کجا می رود.

 

پکیج آموزش سه تار رایگان

بسیاری از افراد برای شروع به دنبال پکیج آموزش سه تار رایگان هستند. مشکلی هم ندارد. شاید بسیاری از افراد بگویند نه آموزش رایگان سه تار فایده ای ندارد و اگر میخواهید خوب آموزش ببینید مجبور هستید هزینه بپردازید. اما نظر ما چیز دیگری است. ما با سال ها تجربه و به دلایل مختلف ،از جمله آشنایی با آموزش سه تار علی اقبال، دروس آموزش رایگان سه تار را در اختیار کاربران قرار داده ایم. آموزش سه تار به زبان ساده و قابل فهم برای عموم کاربران به صورت فیلم ، متن و pdf قرار داده شده است. این آموزش ها را دست کم نگیرید زیرا بسیاری از هنرجویان ما با مشاهده همین آموزش ها به سطوح حرفه ای رسیده اند.

اما دسترسی به پکیج آموزش سه تار رایگان چگونه است؟ کافی است روی لینک "دروس پیش نیاز آموزش سه تار" که در ابتدی همین صفحه قرار داده ایم کلیک کنید. دروس پایه ی آموزش سه تار به زبان ساده اما کامل و جامع برای شما توضیح داده شده است به طوری که شما را از یادگیری و مطالعه ی سایر منابع بی نیاز میکند. (البته این خاصیت سایت نت به نت است که آموزش انواع سازدر آن کامل و جامع است). حالا بیایید به سراغ اصل مطالب برویم.

 

آموزش سه تار مبتدی

آموزش سه تار مبتدی یعنی چه؟ لغت مبتدی از ریشه "بدو" یعنی ابتدا و سراغاز می آید. به این معنی که نقطه شروع آموزش سه تار دقیقا از جایی است که هنرجو تازه می خواهد یادگیری این ساز را شروع کند. در این نقطه، هنرجو هیچ پیش زمینه ای از ماهیت سه تار، اکول نوازندگی، مبانی اولیه تئوری موسیقی، نت خوانی، شیوه مضراب زدن و انگشت گذاری و تکنیک های سه تار نوازی ندارد. این وظیفه مرکز آموزشی است که همه این موارد را برای هنرجوی تازه کار خود با بالاترین کیفیت، جدید ترین شیوه های آموزشی و به ساده ترین شکل ممکن بشکافد تا یادگیری او سریع، آسان و کامل باشد. چنانچه یک مرکز آموزشی، هنرجوی از همه جا بی خبر را به چشم یک نوازنده کار کرده ببیند، مسیر یادگیری سه تار در همان مرحله به بن بست رسیده و موجب انصراف هنرجو می شود. در آخر نیز هنرجو خود را ملامت می کند که شاید تقصیر من است که خوب یاد نمی گیرم. این در حالی است که در این مورد مرکز آموزشی و مدرس مربوطه صد در صد مقصر است. بنابر این مدرس سه تار برای آموزش به افراد با سطح صفر، بایستی دارای متدی مدون و از تجربه کافی برخوردار باشد.

در وب سایت نت به نت، هنرجویان میتوانند از دروس پیش نیاز که در واقع یک پکیج آموزش سه تار رایگان محسوب میشود شروع کنند. در ادامه مراحل شروع یادگیری سه تار را بیان خواهیم کرد.

 

آموزش نت خوانی سه تار - نت سه تار مبتدی

استاد اقبال در روند آموزش سه تار ، نت سه تار مبتدی را شروع به آموزش میکند به این صورت که در هر مرحله از آموزش هر جا پای یک نت در میان باشد آن را به هنرجو یاد میدهد و نکات آن را ذکر میکند. در واقع آموزش نت خوانی سه تار در دل آموزش سه تار علی اقبال قرار دارد. البته روند توضیح نت ها بیشتر در دروس اولیه انجام میشود و چون در درس های بعدی نوازنده با ساختار نت ها آشنایی پیداکرده است به خاطرمفیدتر و بهینه بودن آموزش ها از ذکر دوباره ی نکات تکراری خودداری میشود. به همین دلیل است که میگوییم بهتر است دروس پیش نیاز و پکیج رایگان آموزش سه تار را دسته کم نگیرید و کامل یاد بگیرید. هر آنچه در مورد نت سه تار باید یادبگیرید استاد اقبال به شما یاد میدهد اما اگر میخواهید به طور خیلی خاص مبحث نت ها و تئوری موسیقی را یاد بگیرید میتوانید پکیج آموزش تئوری موسیقی را نیز تهیه کنید .

 

آموزش سه تار بدون نت

منظور از آموزش سه تار بدون نت این نیست که نت خوانی را یاد نگیریم. نت خوانی جزء جدایی ناپذیر از یادگیری هر ساز است. در واقع برای نواختن همه قطعات و تمرین های سه تار باید بتوانیم زبان و الفبای موسیقی، یعنی نت خوانی را بلد باشیم. یادگیری سه تار بدون نت مثل حرف زدن و یا نوشتن بدون شناخت الفبای فارسی است! کسی که به اصطلاح سواد ندارد چقدر میتواند خوب و درست حرف بزند؟! اصلا یادگیری صحیح و اصولی سه تار بدون آموزش نت خوانی سه تار امکان پذیر نیست. پس منظور از آموزش سه تار بدون نت چیست؟

وابستگی کامل به نت باعث می شود هنرجو کم کم از قوه شنیداری خود برای تشخیص نت ها و اصوات استفاده نکند. چرا که هر نتی که جلوی او بگذارند، با نگاه کردن به جای نت بر خطوط حامل، آن را بر روی سه تار به صدا در می آورد. در واقع دیگر نیازی نمی بیند که هنر خوب شنیدن و اجرا بدون استفاده از نت را یاد بگیرد که در مجموع موجب تضعیف گوش موسیقیایی او می شود. استاد باید گاها هنرجو را در این زمینه آگاه کند. به او بگوید فلان آهنگ و فلان نت ها را بدون استفاده از نت بر روی ساز پیاده کند. در این حالت هنرجو به قدرت شنیداری و گوش خود اتکا می کند و با توجه به صدا، نت مورد نظر را پیدا می کند. این کار موجب تقویت حس شنیداری و گوش موسیقیایی هنرجو می شود که متاسفانه بسیاری از اساتید به این مسئله مهم توجهی ندارند. اینکه گاها بدون نت به یادگیری سه تار بپردازیم، تاثیر زیادی بر سطح کیفی هنرجو می گذارد. برخی از این اثرات عبارتند از: توانایی خلق ملودی و آهنگسازی- توانایی بداهه نوازی- توانایی اجرای قطعاتی که نت آنها در دسترس نیست و...

در نت به نت آموزش شنیداری و بدون نت سه تار مخصوصا در بخش آموزش آهنگ ها، به دفعات زیاد در دستور کار استاد این مجموعه علی اقبال قرار دارد. استاد اقبال نت ها را به صورت کامل به شما یاد میدهد اما از وابستگی به آنها جلوگیری میکند تا هم نت را یاد بگیرید هم از توانایی شنیداری خود استفاده کنید. چرا که  بدون یادگیری نت ها، یادگیری سه تار و نوازندگی شما به زودی متوقف خواهد شد زیرا در ادامه ی مسیر با مشکلاتی مواجه میشوید که شما را از ادامه ی راه باز میدارد . بیان این مشکلات خارج از بحث این مطلب است... .

 

 

آموزش قدم به قدم سه تار

بیت زیبای شعر ایرج میرزا را شنیده اید؟ دستم بگرفت و پا به پا برد/ تا شیوه راه رفتن آموخت. برای کسب هر مهارتی، از راه رفتن گرفته تا یادگیری سه تار؛ وجود یک مربی دلسوز و متعهد امری بدیهی و اجتناب نا پذیر است. وقتی در یک مرکز آموزشگاهی تحت آموزش سه تار قرار می گیرید، آن مرکز باید بداند یادگیری قدم به قدم برای شما در اولویت است. قدم به قدم در آموزش سه تار یعنی چه؟ یعنی اینکه مدرس مطمئن شود که هنرجو یک درس یا تکلیف را به طور کامل یاد گرفته است، و بعد به سراغ آموزش درس بعد برود. این قضیه مستلزم تعهد است. شخصی که تعهد کامل نداشته باشد، به خود می گوید من درسم را می دهم، دیگر یادگیری یا عدم یادگیری آن توسط هنرجو به من ربطی ندارد. به همین خاطر است که به شما توصیه می کنیم قبل از شروع یادگیری سه تار حتما نسبت به شناخت مدرس و استاد خود تحقیق کافی را داشته باشید.

 

آموزش سه تار pdf

آموزش سه تار به صورت pdf بیشتر برای زمان های گذشته بوده است. زمانی که بستر اینترنت برای ارسال سریع و آسان ویدیوهای آموزشی، ظرفیت لازم را نداشت. یادگیری سه تار و هر سازی به صورت ویدیویی، کارایی بسیار بیشتری دارد تا از روی کاغذ. مثلا در نت به نت همه آموزش های ما برای سه تار در قالب ویدیوهای با کیفیتی است که مدرس رو در روی هنرجو به ذکر نکات آموزشی و پرداخته و همه آنها را مستقیما بر روی ساز سه تار به او نشان می دهد. اینکه بخواهیم درس ها را به صورت pdf درآوریم، از نظر ما در این زمان، هیچ بار آموزشی نخواهد داشت. البته در بخش هایی وجود pdf اجتناب ناپذیر است. مثلا استاد فلان آهنگ را برای آموزش سه تار تدریس می کند که نت آن در هیچ کتابی نیست. نت یک آهنگ اگر به صورت فیزیکی و از روی کاغذ در دسترس نوازنده باشد، ارزش بیشتری دارد. در این مواقع فایل نت آهنگ را به صورت pdf در آورده، و در اختیار هنرجو می گذاریم. وگرنه آموزش سه تار با pdf در این عصر و زمانه، امریست منقضی شده.

 

دانلود آموزش سه تار

دانلود آموزش سه تار با یک کلیک

دانلود آموزش سه تار وقتی ارزش دارد، که هنرجو برای یافتن فایل های دانلودی در گیر جستجوی صفحات سر در گم کننده نباشد. و برای پیدا کردن هر قسمت بخواهد اینترنت را زیر و رو کند و در آخر هم یک فایل اشتباه را دانلود کند. در واقع هنرجو باید مطمئن باشد که با یک کلیک می تواند تمام محتوای آموزش سه تار مورد نیاز خود را دانلود کرده تا بلافاصله به یادگیری بپردازد. ما این امکان را در وب سایت نت به نت فراهم کرده ایم. منو و شاخه های سایت بسیار مرتب و ساده است. همان ابتدا که هنرجو وارد شود به سهولت می تواند بخش مورد نیاز خود را پیدا کند. هر پکیج آموزشی، از سطح مقدماتی تا پیشرفته، در مسیری مشخص در دسترس هنرجویان قرار دارد و با یک کلیک می توانند مجموعه دروس را یکجا در اختیار داشته باشند.

 

مراحل شروع یادگیری سه تار

بعد از آنکه هنرجو برای یادگیری سه تار، آموزشگاه و مدرس خود را انتخاب کرد و شناخت؛ نوبت به شروع کار می رسد مدرس سه تار در چند جلسه به توجیه هنرجو در مورد مقدمات و شناخت اجمالی ساز سه تار می پردازد. این مرحله شامل موارد زیر می باشد:

 

- آشنایی با ساختمان سه تار و نقش اجزای تشکیل دهنده آن:

شناخت ساختمان سه تار به هنرجو کمک می کند تا ارتباط قوی تری با ساز خود داشته باشد و نقش هر قسمت از سه تار در نوازندگی را درک نماید.

 

- آشنایی با اصول اولیه قواعد و دستورات تئوری موسیقی:

مواردی مثل شناخت نت ها، خطوط حامل، کلیدهای موسیقی، میزان، کسر میزان، کشش نت ها، علائم تغییر دهنده و... مورد بعدی است که ذهنیت هنرجو را با دنیای نت و تئوری موسیقی آشنا می سازد.

 

- آشنایی با نحوه مضراب زدن:

ساز سه تار مستقیما با ضربات ناخن انگشت نوازنده به سیم ها نواخته می شود. لذا یادگیری نحوه صحیح مضراب زدن در آموزش سه تار از اولیت بسیار زیادی برخوردار است.

 

- آشنایی با نحوه انگشت گذاری:

طول دسته سه تار با پرده ها تقسیم بندی شده است. با قرار دادن انگشت بین این پرده ها، فرکانس یا نت تغییر می یابد. در اصل برای نواختن ملودی، نوازنده بایستی تسلط کاملی بر انگشت گذاری داشته باشد. در این مرحله، مدرس سه تار با ارائه تمرینات سبک از بالا تا پایین دسته، به هنرجو نحوه انگشت گذاری را یاد میدهد.

 

آشنایی با تکنیک های مضراب و انگشت گذاری در سه تار

 

- شناخت کوک اصلی سه تار:

هنرجو برای نواختن سه تار باید دائما ساز خود را کوک کند. در مراحل اولیه آموزشی، مدرس کوک اصلی سه تار را به هنرجو یاد می دهد. از آنجا که عموما آموزش سه تار از دستگاه ماهور آغاز می شود؛ کوک اصلی سه تار را بر مبنای این دستگاه قرار داده اند. سیم اول روی نت دو، سیم دوم روی نت سل، سیم سوم و چهارم هم روی نت دو کوک می شود. گاهی هم کوک سه تار از نیم تا سه پرده پایین تر کوک می شود. این یک کار سلیقه ای است که نوازنده برای تغییر حال و هوای صدای ساز خود انجام می دهد. در جدول زیر کوک اصلی سه تار در حالت های مختلف را مشاهده می فرمایید.

 

کوک سه تار در دستگاه های مختلف

 

- شناخت پرده های سه تار:

پرده ها در سه تار فواصل موسیقیایی را تقسیم بندی می کنند. هنرجو باید نام هر پرده را به مرور حفظ کند. البته منظور بر این نیست که یک شبه بنشیند و تمام این پرده ها را یکی یکی حفظ کند. بلکه در طول دوره آموزش سه تار؛ به شرط دقت بر نام و جایگاه سه تار، شناخت پرده ها در ذهن او به تدریج تثبیت خواهد شد. در جدول زیر نام و جای پرده ها بر دسته سه تار را به صورت کامل مشاهده می فرمایید.

 

شناخت پرده های سه تار

 

آموزش سه تار به زبان ساده

آموزش سه تار به زبان ساده یعنی یادگیری مهارت نوازندگی با ساز که شامل توانایی مضراب زدن، انگشت گذاری و اجرای تکنیک های سه تار نوازی است. سه تار یک ساز زهی است که دارای 4 سیم است. این ساز توسط نوازنده در بر گرفته می شود. دست راست نوازنده بر روی سیم ها مضراب یا زخمه می زند تا صدای سیم در بیابد. این که هر سیم چه صدایی داشته باشد، به دست چپ مربوط می شود که با انگشت گذاری روی پرده های سه تار، طول سیم ها را کم و زیاد کرده و در نتیجه نت های به صدا درآمده تغییر پیدا می کنند. مراحل آموزش سه تار به زبان ساده به شرح زیر است.

1- خرید یک سه تار مناسب برای نوازندگی

2- انتخاب مدرس و استاد سه تار با تجربه

3- تهیه کتاب آموزش سه تار

4- یادگیری سه تار به صورت هفتگی و زیر نظر استاد

5- تمرین های پیوسته و روزانه

6- استمرار در یادگیری و گذراندن سطوح مختلف آموزش سه تار

 

فیلم آموزش سه تار

وبسایت نت به نت مجموعه ای عظیم از فیلم های آموزش سه تار است.اکثر این فیلم های آموزشی سه تار در این مجموعه به صورت کاملا رایگان در اختیار هنرجویان قرار گرفته است تا علاوه بر اعتماد سازی برای آن ها به کیفیت آموزشی مجموعه نت به نت پی ببرند.

 

پکیج آموزش سه تار علی اقبال

استاد علی اقبال مدرس سه تار ، سه تار را به صورت چند پکیج با توجه به سطح هنرجو آموزش میدهد.

- پکیج آموزش سه تار رایگان

        (این پکیج به "دانلود رایگان آموزش سه تار علی اقبال" معروف است و در گروه دروس پیش نیاز آموزش سه تار قرار دارد. البته آموزش آهنگ برای سه تار و مطالب فراوان دیگری نیز به صورت رایگان در مورد آموزش رایگان سه تار به صورت پست های آموزشی و مقالات وجود دارد)

- پکیج آموزش سه تار بخش ماهور

- پکیج آموزش سه تار بخش شور

- پکیج آموزش سه تار بخش آواز دشتی

- پکیج آموزش سه تار آواز ابوعطاء

- پکیج طلایی آموزش سه تار و تار 60 قطعه ایرانی

- پکیج آموزش سه تار آواز بیات ترک

برای مشاهده لیست پکیج ها میتوانید روی پکیج آموزش سه تار بزنید.

 

آموزش سه تار پیشرفته

سطوح آموزش سه تار به سه سطح مقدماتی، متوسطه و پیشرفته تقسیم می شود. هنرجویان با پشتکار خود هر مرحله را که با موفقیت طی کنند، بدون فوت وقت بایستی گام به مرحله جدید نهند. از این رو کامل بودن آموزش سه تار از مبتدی تا پیشرفته اهمیت بالایی دارد. آموزش پیشرفته سه تار یعنی چه؟ آموزش پیشرفته یعنی اینکه هنرجو با یادگیری مراحل مقدماتی و متوسطه، دیگر تبدیل به یک نوازنده شده است. اما نوازندگی او هنوز در سطحی نیست که بتوان او را نوازنده حرفه ای نامید. سطح پیشرفته آموزش سه تار برای این دسته از هنرجویان است. در سطح پیشرفته، تمرینات پیشرفته تر می شود و سطح کار استاد با شاگرد جهشی بزرگ پیدا می کند. بیشترین تمرکز بر اجرای سرعتی همراه با دقت خواهد بود. در این مرحله چهارمضراب ها و اتودهای سنگین با هنرجو کار می شود. جالب است بدانید سطح آموزش سه تار پیشرفته، انتهایی ندارد. از یک جایی دیگر نوازنده باید به صورت مستقل برای پیشرفت هر چه بیشتر خود اقدام کند. کاری که همه بزرگان موسیقی انجام داده و تا آخر عمر در حال یادگیری و پیشرفت بوده اند.

 

آموزش سه تار چقدر طول میکشد؟( مدت زمان یادگیری سه تار)

مدت زمان یادگیری سه تار به دو عامل مهم بستگی دارد. 1: میزان تلاش و پیگیری هنرجو 2: میزان تخصص و تجربه مدرس.

هر کس که قدم در راه یادگیری سه تار می گذارد، باید بداند هیچ راهی وجود ندارد که بتوان ره صد ساله را در یک شب طی کرد. از همان ابتدا بایستی پی سختی ها و فراز و نشیب مسیر را به تن خود بمالد. برخی از هنرجویان از همان ابتدا دنبال راه میانبری می گردند تا در کوتاه ترین زمان تبدیل به یک نوازنده حرفه ای شوند. این کار محال است. چون هنر یک ارزش است. شاید بتوان یک شبه ثروتمند شد، اما ارزش ها یک شبه به دست نمی آیند.

خب، گفتیم که مدت زمان یادگیری سه تار به پشتکار هنرجو بستگی دارد. اما این پشتکار یعنی چه؟ یعنی: هر روز به تمرین بپردازد- پیگیر نقاط ضعف و رفع اشکالات خود باشد- روند یادگیری را متوقف نکند- سعی کند در کار خود خلاقیت داشته باشد- تمرین های کاربردی و وارم آپ های سه تار را روزانه انجام دهد و... در این شرایط یادگیری سه تار تا رسیدن به سطح متوسط نوازندگی، 1 سال به طول می کشد. عبور از سطح متوسطه نیز یک سال و نیم زمان می برد. برای حرفه ای شدن هم هیچ پایانی وجود ندارد. از شروع سطح پیشرفته یادگری سه تار، تا آخر عمر یادگیری ادامه داد و تنها این سطح و پختگی نوازنده است که بالاتر می رود.

 

 

 

بهترین روش یادگیری سه تار

بهترین روش یادگیری سه تار استفاده از متدی است که نوازندگی با سه تار را به تفکیک دستگاه ها و آواز های موسیقی یاد دهد. به هر حال سه تار عضوی از خانواده موسیقی سنتی ایران است و نوازنده در آینده باید بتواند در تمامی دستگاه ها اجرا کند. برخی از مراکز آموزشی، از این امر غافلند و آموزش سه تار را فقط به چشم یادگیری نواختن اتودها می دانند. اما بهترین شیوه آن است که هنرجو همزمان با یادگیری سه تار، با حال و هوای دستگاه های موسیقی نیز آشنا شود و به صورت همزمان هم نوازندگی را یاد بگیرد و هم در شناخت دستگاه ها به یک شناخت نسبی برسد. در نت به نت آموزش سه تار بر همین شیوه استوار است. کتاب آموزش سه تار ذوالفنون، آموزش را به تفکیک دستگاه های موسیقی دسته بندی کرده است. هنرجو در اولین گام یادگیری سه تار، دستگاه ماهور را یاد می گیرد و پس از آن به سراغ دستگاه ها و آوازهای بعدی می رود.

 

سوالهای متداول در باره آموزش سه تار:

 

 برای مطالعه کامل سوالات متدوال هنرجویان تار و سه تار این جا را کلیک کنید.

 

آیا توانایی نت خوانی برای یادگیری سه تار ضروری است؟

بله. البته نت خوانی به موازات تمرین ها توسط استاد به هنرجو آموزش داده می شود.

 

بهترین کتاب برای آموزش سه تار چیست؟

کتابهای مرجع زیادی در این خصوص وجود دارند. به نطر می رسد برای شروع از سطح صفر، کتاب آموزش سه تار استاد جلال ذوالفنون مناسب ترین گزینه باشد.

 

معرفی کتاب آموزش سه تار اثر استاد جلال ذولفنون

 

آموزش سه تار از چه دستگاهی آغاز می شود؟

اصولا دستگاه ماهور به دلیل فضای شاد و سادگی گوشه ها و پرده گردانی به عنوان اولین دستگاه به هنرجویان تدریس می شود.

 

شروع پکیج آموزش سه تار در دستگاه ماهور

 

آیا آموزش سه تار به روش مجازی امکان پذیر است؟

بله. آموزش سه تار در درجه اول به مهارت و تجربه مدرس در انتقال مفاهیم بستگی دارد. در سالهای اخیر با توجه تسهیل ارتباطات در بستر فضای مجازی، بسیاری از کلاس های آموزشی به جای حضوری، به صورت مجازی برگزار می شود.

 

روزانه چه میزان برای تمرین سه تار ضروری است؟

هر چه بیشتر تمرین کنید مسلما پخته تر می شوید. اما حداقل تمرین مورد نیاز روزی سی دقیقه است. تمرین روزانه کمتر از این میزان موجب نرسیدن به نتایج دلخواه می گردد.

 

از کجا سه تار بخریم؟

هنرجویان مبتدی بهتر است برای خرید سه تار از استاد خود مشورت بگیرند. چرا که با توجه به عدم شناخت کیفیت ساز، احتمال دارد سازی نا مناسب را به جای یک سه تار استاندارد خرید کنند. در درجه اول بهتر است مستقیما از خود سازنده سه تار خرید کنید. در غیر این صورت از فروشگاه های تخصصی محصولات موسیقی ساز خود را تهیه کنید.

 

سوالات متداول

برای رسیدن به سطح مورد نیاز جهت نواختن آهنگ، حداقل باید دوره مقدماتی آموزش سه تار را گذراند. این دوره حداقل 3 و حداکثر 6 ماه طول می کشد. پس از دوره مقدماتی، استاد با توجه به میزان توانایی هنرجو آهنگ های ساده را برای آموزش به هنرجو ارائه می کند. هر چقدر که هنرجو در نت خوانی و اجرای تکنیک های سه تار نوازی پیشرفته تر شود، آهنگ ها نیز پیچیده تر شده و پس از یکسال خواهد توانست انواع تصنیف، رنگ و چهار مضراب را بنوازد.
توانایی نوازندگی با سه تار هنر ظریفی است که فقط با تمرین پیوسته حاصل می شود. عدم ایجاد وقفه در تمرین های روزانه بسیار ضروری است. هنرجو حداقل به صورت منظم بایستی 30 دقیقه را به تمرین سه تار اختصاص دهد. هر چه این دقایق بیشتر باشد، طبیعتا روند پیشرفت هنرجو نیز سریع تر خواهد بود. دقت داشته باشید که هیچ چیز مثل انقطاع در روند منظم تمرین ها برای روند آموزش سه تار مخرب نیست.
مدت زمان یادگیری سه تار بستگی به پیگیری و تلاش هنرجو در انجام تمرینات دارد. در شرایط ایده آل هنرجو پس از سه ماه می تواند با استفاده از نت ساده شده، آهنگ مرغ سحر را بنوازد. در صورت ممارست و سخت کوشی در روند آموزشی، پس از 1 سال خواهد توانست قطعات سخت تر سه تار را به راحتی بنوازد. اما برای رسیدن به مراحل حرفه ای و نواختن آهنگ های پیچیده و پر تکنیک، حداقل باید دو الی سه سال به صورت مستمر به یادگیری سه تار پرداخت و به تلاش خود ادامه داد.
آموزشی مجازی سه تار در وبسایت نت به نت کاملا بر مبنای شروع از سطح پایه و مقدماتی می باشد. هنرجویان ابتدا دروس پیش نیاز را یاد خواهند گرفت مثل طریقه صحیح مضراب زدن، شناخت نتها، استایل نوازنده هنگام گرفتن ساز و... پس از آن آموزش سه تار به صورت عملی آغاز می شود و هنرجویان با استفاده از پکیج های آموزشی سه تار می توانند نوازندگی را از سطح پایه تا پیشرفته یاد بگیرند. هزاران ویدیو و مقاله آموزشی در کنار پکیج ها در دسترس هنرجویان قرار دارد که در مجموع می تواند باعث رشد و شکوفایی آنها گردد.
سبد خرید 0
تماس با ما