فروشگاه

پست های آموزشی

پست آموزشی

آموزش تار- دروس پایه قسمت سوم- آموزش کوک اصلی تار

  • انتشار1399/09/05
آموزش تار- دروس پایه قسمت سوم- آموزش کوک اصلی تار

 

سلامی دوباره به همراهان خوب ما در وبسایت نت به نت و دوستداران یادگیری ساز اصیل تار. در سومین قسمت از دروس پیش نیاز آموزش تار، علی اقبال کوک اصلی تار را به شما آموزش می دهد. با مشاهده و یادگیری این ویدیوی آموزشی، خیلی زود خواهید توانست مثل برق تار خود را در کمترین زمان ممکن کوک کنید. اما کوک اصلی تار چیست؟ برای تار هم مثل سه تار کوک های متفاوتی تعریف شده که بنا به نیاز هر دستگاه موسیقی و آوازها و حتی گوشه ها کوک متفاوتی را می توان تخصیص داد. ولی کوک اصلی تار درست مثل سه تار «دو - سل - دو- دو» می باشد. دوستان در این روش استاد اقبال میخواهند شما توانایی کوک کردن ساز با گوش خود را به دست آورید و گرنه همه سیمها را می شود با تیونر و به سرعت کوک کرد. دلیل اصرار ایشان، به ضرورت تقویت حس شنوایی شما در تفکیک صداها و نت ها بر می گردد.

کوک کردن جفت سیم سفید

به وسیله تیونر، کوک سیم اول را با چرخش آهسته گوشی، روی نت «دو» تنظیم کنید. یعنی تیونر میبایست روی حرف c  سبز شود. )البته به مرور زمان برای همین مرحله هم دیگر به تیونر نیاز نخواهید داشت. چون گام نت دو روی ناخودآگاه شما می نشیند و به صورت شنیداری خواهید توانست با تکیه بر قدرت گوش خود آن را تنظیم نمایید.) حال برای کوک سیم دوم سفید کافیست به هر دو سیم به صورت همزمان مضراب بزنید و گوشی سیم دوم را بچرخانید تا این دو صدا کاملا هم راستا و هم فرکانس شوند.

 

پادکست آشنایی کامل با تیونر

کوک کردن جفت سیم زرد

باز هم می توانید از تیونر استفاده کنید و سیم را سل کوک کنید. ولی بهتر است با گوش خود کار کنید. حال که جفت سیم اول را کوک کرده اید، پرده سل روی یکی از این سیمها را نگه داشته و به یکی از سیمهای زرد مضراب بزنید تا صداها کاملا منطبق و هم فرکانس شود. برای سیم کناری هم دقیقا مثل بند قبلی عمل کنید. یعنی به سیم زرد کوک شده مضراب بزنید و بر اساس آن با چرخاندن گوشی، سیم کناری را با آن هم فرکانس نمایید.

 

روش کوک سه تار به وسیله تیونر

کوک کردن سیم های بم

سیم زنگ را مطابق آنچه گفته شد با یکی از سیمهای سفید منطبق کنید. سپس سیم بم را با سیم زنگ هم فرکانس نمایید.

 

در این ویدیو تمام این مراحل را به وضوح مشاهده خواهید کرد. حتی از نمای کادر بسته چگونه چرخاندن گوشی ها را توسط علی اقبال آموزش خواهید دید. دوستان باز هم ذکر این نکته ضروری است: می شود همه سیمها را با تیونر و خیلی فوری کوک کرد. ولی اینگونه گوش شما به قابلیت تفکیک اصواتِ نزدیک، نخواهد رسید و این در آینده می تواند نقصی برای یک نوازنده حرفه ای باشد.

 

جهت مشاهده درس بعدی روی این لینک کلیک کنید

 

 

توجه !

این پست آموزشی رایگان است.

برخی محصولات فروشگاه

همه موارد

نظر دهید (برای اعضا)

به این مورد امتیاز بدهید

Captcha

نظرات (0)

تاکنون نظری ثبت نشده است.

سبد خرید 0
تماس با ما