فروشگاه

پست های آموزشی

پست آموزشی

آموزش سنتور - اهمیت تقویت مچ ها در نوازندگی

این آموزش قسمتی از پکیج آموزشی سنتور-دوره مقدماتی می باشد.
  • انتشار1399/03/05
آموزش سنتور - اهمیت تقویت مچ ها در نوازندگی

 

با سلام خدمت شما دنبال کنندگان وبسایت نُت به نُت و همراهان همیشگی این مجموعه آموزشی. با جلسه ای دیگر از آموزش سنتور به روش استاد مصطفی رسولیان در خدمت شما هستیم. یکی از اصول پایه و بسیار مهم آموزش سنتور، بحث تقویت مچ هنرجو می باشد. شما اگر در هر کلاسی برای آموزش این ساز شرکت کنید این مبحث جز ارکان اصلی آموزشی شما خواهد بود و مدرس مربوطه به راحتی از آن گذر نمی کند. اما چرا این مسئله تا این حد اهمیت دارد؟ برای به صدا در آوردن هر ساز میبایست برای عضوی که در تماس مستقیم با بزنگاه آوایی آن ساز می باشد، مهارت لازم را تبدیل به امری روتین و همیشگی نمود. مثلا برای ساز نی تقسیم قدرت ریه ها، یا برای ساز سه تار تقویت قدرت انگشتان و... جزء اصول اولیه نوازندگی می باشد. برای ساز سنتور نیز این قاعده حکم قرماست. بار اصلی مضراب زدن در سنتور به عهده مچ هاست. هرچند که در گلوگاه هایی همچون مضراب ریز از انگشتان نیز برای مضراب استفاده میگردد؛ اما مهارت انگشتان در اولویت دوم برای این ساز دلنشین می باشد. باید این نکته خاطرنشان شود که هدف شما فقط نواختن ملودی نیست. وگرنه شاید هر ملودی را هم بتوان با قدرت انگشتان نواخت. هدف اصلی کیفیت بالا وصحیح اجرا کردن قطعات است. وقتی تمرین های کتاب آغاز شود و هفته به هفته مضراب ها پیچیده تر گردد، انگشتان قدرت لازم برای نواختن آنها را نخواهند داشت. چنانچه هنرجو از ابتدا متکی به استفاده از انگشت به جای مچ باشد، رفته رفته با تمرین هایی روبرو خواهد شد که از پس اجرای آنها بر نخواهد آمد که این مشکل می تواند هنرجو را دلسرد کرده و حتی از صرافت ادامه یادگیری باز دارد. به همین دلیل است که دائما توصیه می کنیم که اصول مقدماتی را بسیار جدی بگیرید. عزیزان همراه در این ویدیو استاد رسولیان اهمیت تقویت مچ ها را با ذکر مثالهایی زیبا برای شما بیان میکند تا ذهن شما برای آموزش عملی آن در هفته های آینده کاملا آماده و پذیرای یادگیری باشد. با آرزوی موفقیت روز افزون شما.

 

یادتان نرود! قدرت مضراب گذاری در سنتور فقط با استفاده از مچ ها

مضراب گذاری، همه کیفیت نوازندگی شما را تشکیل می دهد. با شناخت پوزیسیون ها و توانایی تشخیص سریع نت ها و جابجایی بین آنها، شما اصول نوازندگی سنتور را یادگرفته اید. اما نوازندگی باید صدایی با صلابت و پر طنین داشته باشد. برخی از هنرجویان گاه غفلت می کنند و با استفاده از نیروی انگشت ها مضراب می زنند. مسلما انگشت ها قدرت لازم برای ایجاد صدایی گیرا را ندارند. از طرفی مضراب زدن با استفاده از نیروی ساعد نیز اشتباه است. چرا که ساعد هر چند قدرت زیادی دارد، اما انعطاف لازم برای اجرای حرکات ریز و ظریف را ندارد و در کل باعث بی روح شدن نواختن شما می گردد. یادتان نرود برای مضراب گذاری فقط از نیروی مچ ها استفاده کنید. پر قدرت مضراب بزنید و روی کیفیت کار خود حساس باشید. دم مضراب را با انگشت های خود محکم بگیرید و اجازه ندهید هنگام اجرا در دستان شما لق بزند.

 

اهمیت کنترل مچ ها در راست چپ های متوالی

فرض کنید در یک میزان دو چهارم به جای دو نت سیاه، هشت نت دولاچنگ قرار داشته باشد. شما بایستی هشت نت را به صورت چپ و راست متوالی و با سرعتی نسبتا زیاد بنوازید. در این گونه مواقع، ذهن وقتی با یک کار تکراری و روتین سر و کارد دارد، تمایل پیدا می کند سرعت را افزایش دهد. این خصلت ذهن در مقابل نظم در یک حرکت منسجم است. اگر شما به صورت ارادی؛ ذهن و دست های خود را کنترل نکنید، این افزایش سرعت باعث می شود ضرب های میزان به درستی رعایت نشود. اگر قرار باشد این 8 نت را در یک ثانیه اجرا کنید، آن را در 0.8 ثانیه اجرا خواهید کرد. پس نسبت به ارزش زمانی ضرب های میزان جلو می افتید. همین امر باعث می شود کل قطعه را از ریتم بیندازید و تا پایان امکان اصلاح آن را نداشته باشید. یک نوازنده خوب همیشه حواسش به تمپو و سرعت اجرای قطعه هست و مچ های خود را در مضراب گذاری به صورت کاملا آگاهانه کنترل می کند.

 

توجه !

این پست آموزشی رایگان است.

برخی محصولات فروشگاه

همه موارد

نظر دهید (برای اعضا)

به این مورد امتیاز بدهید

Captcha

نظرات (2)

سجاد عسگری

تاریخ ارسال :1399/03/06

سلام و عرض ادب ازتون بسیار ممنونم و سپاسگذارم اموزهاتون برای من بسیار مفید هست و تمرینات رو انجام میدم و پیگیر هستم واقعا خدا خیرتون بده برا ما که علاقه داریم ولی دسترسی به اموزشگاه نداریم بسیار مفیده ممنونم

وبسایت نُت به نُت

درود بر شما، از حسن نظر و همراهی شما سپاسگزاریم. حضورتان مایه دلگرمی و افتخار ماست.

محمد شیرازی

تاریخ ارسال :1399/03/12

به عنوان یک مبتدی و در آغاز راه خیلی خوب و مفید بود خصوصا برای من که مقداری مچ دستام مشکل داره فهمیدم از همین حالا اگه بخوام این ساز رو برای شروع و وارد شدن به دنیای موسیقی رو انتخاب کنم باید از همین حالا به تقویت و مراقبت از مچ دستان خود کنم متشکرم استاد

وبسایت نُت به نُت

درود برشما، از حسن نظر و همراهی شما سپاسگزاریم. حضور و همراهی شما با وبسایت نت به نت باعث دلگرمی و افتخار ماست.

سبد خرید 0
تماس با ما