فروشگاه

پست های آموزشی

پست آموزشی

معرفی کتاب آموزش سه تار اثر استاد جلال ذوالفنون

  • انتشار1397/05/16
معرفی کتاب آموزش سه تار اثر استاد جلال ذوالفنون

پس از گذراندن دروس پیش نیاز برای آموزش سه تار، وارد مرحله جدیدی می‌شویم تا در مسیر حرفه‌ای برای یادگیری این ساز پرطرفدار ایرانی قرار بگیریم. استاد جلال ذوالفنون یکی از اساتید و نوازندگان برجسته سه‌تار بودند که طی سال‌ها آثار ارزشمند بسیاری از ایشان بر جای مانده است. از جمله آثار ایشان تألیف مجموعه چهارجلدی آموزش سه تار است که تقریباً برای همه اساتید، نوازندگان و هنرآموزان سه‌تار، کتابی نام‌آشنا و مفید است. ما نیز در این مجموعه آموزشی  ابتدا کتاب آموزش سه تار جلد اول تألیف استاد جلال ذوالفنون به کوشش مهرداد ترابی را آموزش خواهیم داد.

 

خرید کتاب آموزش سه تار

من چند دلیل برای انتخاب این کتاب داشته‌ام که از جمله آنها:

  1. علاقه به سبک زیبا و لطیف سه تار نوازی استاد ذوالفنون،
  2. ساده و روان بودن درس‌های کتاب،
  3. بیان قدم به قدم تکنیک‌های سه تار نوازی،
  4. هنرجویانی که از صفر شروع به سه تار نوازی می‌کنند مطالب کتاب را درک میکنند و برایشان قابل فهم است،
  5. آشنایی هنرجویان با گوشه‌ها و دستگاه‌های موسیقی ایرانی و همچنین آماده‌سازی آنها برای ردیف نوازی، است.

این‌ها تجربیاتی بود که بنده طی چند سال تدریس از این کتاب به دست آوردم. البته کتاب‌های آموزشی مثل: هنرستان موسیقی، دستور سه تار (دوره ابتدایی) از استاد حسین علیزاده، بیایید تار و سه تار بنوازیم از استاد کیوان ساکت نیز وجود دارد و بنده این کتاب‌ها را هم کار کرده‌ام؛ اما بهرحال به دلایلی که ذکر کردم ارتباط بهتری با کتاب استاد جلال ذوالفنون برقرار کردم. هنرجویان عزیز لازم است برای یادگیری این کتاب و بهره‌وری بهتر از ویدیوهای آموزشی، حتماً ضمن تهیه کتاب، بر اساس برنامه‌ آموزشی ما در وبسایت نت به نت، تمرین‌ها را کامل و دقیق دنبال کنند.

 

چگونه بدون رفتن به کلاس سه تار ياد بگيريم؟

 

چرا با کتاب استاد ذوالفنون سه تار را یاد بگیریم ؟

در گفتگویی که با اساتید سه تار انجام دادم و از متد آموزشی آنها پرس و جو کردم، به این نتیجه رسیدم که آنها هم برای آموزش سه تار از این کتاب استفاده می‌کنند و همه به اتفاق بر این معتقدند که برنامه ریزی آموزشی این کتاب بسیار عالی است. از مراحل ابتدایی شروع کرده و قدم به قدم به درس‌های دشوار می‌رسد. یعنی اگر هنرجو مرتب و منظم درس‌ها را از ابتدا یعنی دستگاه ماهور در سه تار، آغاز کند و پیش برود، به راحتی طی سه ماه می‌تواند اولین آهنگ یعنی همان مرغ سحر را بنوازد. مزیت دیگر این کتاب این است که در بین تمرینات، آموزش آهنگ‌های زیبا برای سه‌تار هم قرار دارد و برای هنرجو تنوع ایجاد نموده و از فضای خشک تمرین بیرون می‌آید. نکته دیگری از کتاب که واقعاً ارزشمند است اینکه، در هر درسی که تکنیک جدیدی به کار رفته باشد، آن تکنیک را در انتهای همان صفحه آموزش داده است که این موضوع برای هنرجویان مبتدی بسیار مفید است. خلاصه اگر قصد یادگیری قدم به قدم سه تار را دارید، بدون شک متد آموزشی این کتاب بسیار عالی است. در ویدیوی این قسمت مطالب کامل‌تری در مورد این کتاب عنوان کرده‌ام که پیشنهاد میکنم مشاهده بفرمایید. همچنین فایل pdf این کتاب را در قسمت پایین می‌توانید دانلود کنید البته پیشنهاد میکنم حتما نسخه کاغذی و اصلی کتاب را تهیه کنید تا به راحتی روی پایه نت قرار دهید و به دور از تکنولوژی و گوشی و لپ تاب روی نت‌ها متمرکز شوید. موفق و پیروز باشید
 

آموزش سه تار در وب سایت نت به نت

نویسنده: علی اقبال

سوالات متداول

اکثر اساتید و مدرسین سه تار به اتفاق بر این معتقدند که برنامه ریزی آموزشی این کتاب بسیار عالی است. از مراحل ابتدایی شروع کرده و قدم به قدم به درس‌های دشوار می‌رسد. یعنی اگر هنرجو مرتب و منظم درس‌ها را از ابتدا یعنی دستگاه ماهور، آغاز کند، به راحتی طی سه ماه می‌تواند اولین آهنگ یعنی همان مرغ سحر را بنوازد. مزیت دیگر آن آموزش آهنگ‌های زیبا برای سه ‌تار در بین تمرینات است و برای هنرجو تنوع زیادی ایجاد کرده است. نکته دیگر اینکه، در هر درسی که تکنیک جدیدی به کار رفته باشد، آن تکنیک را در انتهای همان صفحه آموزش داده است که این موضوع برای هنرجویان مبتدی بسیار مفید است.
جلد اول این کتاب از چهار بخش تشکیل شده است. دو دستگاه ماهور و شور، و دو آواز دشتی و ابوعطا محتوای بخش های این کتاب می باشند. هنرجویان از دستگاه ماهور شروع به یادگیری سه تار می کنند و به ترتیب پیش میروند.
تمام دروس این کتاب، به صورت کامل در ویدیوهای اموزشی توسط استاد اقبال تدریس شده است. هر ویدیوی آموزشی شامل دو بخش آموزش نت خوانی و آموزش عملی تمرینات است. هر بخش از کتاب در قالب یک پکیج آموزشی در اختیار هنرجویان قرار دارد و می توانند به یادگیری سه تار بپردازند.
بستگی دارد تا چه سطحی پیش رفته اید. اگر در همان سطح مبتدی هستید، حتما باید از ابتدا شروع کنید. اما اگر به سطوح بالاتر نوازندگی رسیده اید، برای ادامه کار بایستی ابتدا نزد استاد تعیین سطح شوید تا متناسب با سطح خود، کار را شروع نمایید.

توجه !

این پست آموزشی رایگان است.

برخی محصولات فروشگاه

همه موارد

نظر دهید (برای اعضا)

به این مورد امتیاز بدهید

Captcha

نظرات (3)

علی قنبری

تاریخ ارسال :1399/01/11

سلام خدمت شما استاد عزیز .ازاینکه باهر سختی که شده ویدیو ها رو آماده میکنید وبه راحتی دراختیار هنرجو قرار میدید.ولی یه خواهشی دارم اونم اینکه این کاری که شروع کردید رو میدونم سخته ولی ادامه بدیدبه جراءت میگم تا حالا آموزش مجای موسیقی به این صوت که شما درس میدید هیچ جایی ندیدم .درنهایت ممونم از همه ی زحمات شما

علیرضا رمضانی

تاریخ ارسال :1400/07/20

ما بدان مقصد عالی نتوانیم رسید هم مگر پیش نهد لطف شما گامی چند ارادتمند شما علیرضا رمضانی

وبسایت نُت به نُت

برایتان آرزوی موفقیت و سربلندی داریم.

علیرضا جلالی

تاریخ ارسال :1400/10/16

استاد دمت گرم امیدوارم سلامت باشید

وبسایت نُت به نُت

سپاس از مهرتان، پاینده باشید

سبد خرید 0
تماس با ما