فروشگاه

پست های آموزشی

پست آموزشی

آموزش آهنگ در میان گلها برای سه تار

  • انتشار1398/08/22
آموزش آهنگ در میان گلها برای سه تار

 

با عرض سلام مجدد خدمت دوستان و همراهان خوب سایت آموزشی نت به نت. باز هم با آموزش یک آهنگ ماندگار اصیل ایرانی برای هنرجویان ساز سه تار در خدمت شما هستیم. ترانه ای زیبا در آواز اصفهان با نام "در میان گلها"، با آهنگسازی استاد همایون خرم. این ترانه نیز همانند سایر ساخته های این آهنگساز بزرگ، جزء آن دسته از آهنگ هایی است که معمولا مدرسین ساز های مختلف مبادرت به آموزش آن می کنند. چرا که از لحاظ تئوری دارای وزن و ساختاری اصولی می باشد و نوازندگان از یادگیری و اجرای آن احساس رضایت مندی می کنند. در مورد شعر آن هم توضیحات مختصری ارائه می کنیم تا هنرجویان عزیز با اطمینان خاطر اقدام به یادگیری این اثر خوش ساخت نمایند. این اثر از سروده های بیژن ترقی شاعر و ترانه سرای فقید معاصر می باشد. خالق ترانه های معروفی همچون برگ خزان، حکایت دل، بهار نو رسیده، پشیمانم و غیره. ایشان در طول حیات خود، با بزرگان این عرصه همچون ملک الشعرای بهار، نیما یوشیج و شهریار حشر و نشر داشته و با آهنگسازان بزرگ هم عصر خود چون ابوالحسن صبا، رضا محجوبی، پرویز یاحقی و علی تجویدی همکاری و قرابت نزدیکی داشته اند. این اثر نیز همانند اکثر آثار ایشان دارای ابعاد روایی و قصه گونه ای است که با تصویرسازی در ذهن ناخودآگاه، مخاطب را با عمق روایت خود آشنا می کند. از همان ابتدا ترانه را همچون قصه ها آغاز می کند و می گوید:

 

می گذرم تنها از میان گلها

گه به گلستانها، گه به کوه و صحرا

 

آموزش سه تار در وب سایت نت به نت

 

 این گونه مخاطب را از همان ابتدا درگیر ماجرا می کند. و در ادامه، گل و خار، هر کدام جداگانه با او گفتگو می کنند و سبب تنهایی اش را جویا می شوند.

 

تازه گلی سر راهم، گیرد و با من گوید، محرم راز تو کو؟

 خار رهی به تمنا، دامن من بگرفته، کان گل ناز تو کو؟

 

 هرچند که در ابتدا، گل با گفتن عبارت "محرم راز" اعتماد سازی کرده بود؛ اما دیری نپایید که پرده دری می کند و راز دل راوی شعر را بر باد صبا افشا می کند. که در ادبیات، خبر پراکنی باد صبا از ویژگی های ذاتی اوست. اکثر شعرا به تشخیص و تلمیح، سخنها با باد صبا گفته اند. چرا که او را حامل و پیک سخنان خود می دانند.   صبا هم  در اینجا کم کاری نکرده و خیلی زود همه چیز را در سرتاسر گلستان و کوه و صحرا برملا می کند.

 

راز مرا گل در گوش صبا گفت و غمم بفزود

 

 و اینجا شاعر با طعنه ای خاص می گوید:

 

آنگه در همه جا راز درد و غصه عشق تو بود!

 

 که در اینجا مراد از "تو" همان معشوق می باشد.

 

 به صورت خلاصه:

 نام آهنگ: در میان گلها

 سراینده: بیژن ترقی

 آهنگساز: همایون خرم

خواننده: مرضیه

 دستگاه دربرگیرنده: آواز اصفهان

 

آهنگ در میان گلها با صدای بانو مرضیه

 

 

 عزیزان همراه و دوستان محترم شما میتوانید از طریق همین صفحه از سایت، جهت خرید فایل ویدیویی آن که به زبان ساده توسط استاد اقبال برای هنرجویان سه تار مهیا گشته اقدام نمایید. ضمنا تار نوازان عزیز هم می توانند از همین فایل برای یادگیری این ترانه زیبا استفاده کنند.  نت این آهنگ هم ضمیمه فایل می باشد. کما فی السابق خدمت شما عارض شوم این مبلغ اندکی که برای محصولات فرهنگی خود در نظر گرفته ایم، صرفاً جهت حفظ و نگهداری و ارتقاء خدمت رسانی ما به شما عزیزان خواهد بود. از پشتیبانی و حمایت شما خوبان کمال قدردانی و تشکر را داریم. شاد و پیروز باشید

 

نُت آهنگ «در میان گلها» به همراه ویدئوی آموزشی داخل فایل دانلودی قرار دارد . حجم فایل 129 مگابایت است . فایل به صورت zip میباشد . بعد از دانلود آن را unzip کنید و استفاده کنید . توصیه میکنم هنگام خرید، فیلتر شکن خود را غیرفعال کنید .

 

قسمتی از درس « در میان گلها »

 

توجه !

برای نمایش کامل ویدیوی درس بالا ابتدا از طریق کادر زیر درس مربوطه را خریداری نمایید.

سپس آن را از طریق پروفایل کاربری خود دانلود کنید. 

در صورت خرید پکیج مربوط به این آموزش ، به جای خرید تک درس ها ، حداقل 50 درصد هزینه ی خرید شما کاهش می باید.

برخی محصولات فروشگاه

همه موارد

نظر دهید (برای اعضا)

به این مورد امتیاز بدهید

Captcha

نظرات (0)

تاکنون نظری ثبت نشده است.

سبد خرید 0
تماس با ما