فروشگاه

پست های آموزشی

پست آموزشی

آموزش آهنگ دل بردی از من به یغما برای سه تار

  • انتشار1398/06/04
آموزش آهنگ دل بردی از من به یغما برای سه تار

 

درود به دوستان و همراهان عزیز علاقه مند به آموزش سه تار در وب سایت نت به نت.

برای درس امروز تصنیفی را در نظر داریم با نام "عشق نهان" که آن را بارها با صدای خسرو آواز استاد محمدرضا شجریان شنیده ‌اید. این تصنیف دهمین آهنگ از آلبوم پیام نسیم استاد شجریان می باشد که در سال ۱۳۷۰ منتشر شده. شاعر این غزل عارفانه محمد حسین صفای فریدونی از شعرای قرن سیزدهم می باشد. این اثر شاهکاری است در باب عشق که شاعر در آن بارها به سردرگمی خویش اشاره نموده و با زبانی ملیح به معشوق می ‌گوید این چه رسمی است  که آتش بر دل و جان افکنی و خود ز دیده پنهان گردی.

 

 عشق تو در دل نهان شد، دل زار و تن ناتوان شد

 

 در اینجا سخن از سنگینی بار عشق است که در مصر بعد استعاره ای زیبا را مکمل این بیت می نماید:

 

 رفتی چو تیر و کمان شد، از بار غم پیکر من

 

 مشخصاً مراد شاعر از عشق در این غزل، عشقی الهی و آسمانی است و حتی می ‌توان آن را مناجات نامه ای دانست به زبان شعر. عجز و لابه هایی که در قالب تشبیه در این شعر می بینید همه عرفانی است و به جرات می توان گفت که این غزل از نهان دل شاعر بر آمده و هیچ خللی در آن نیست:

 

 بار غم عشق او را گردون نیارد تحمل

 چون میتواند کشیدن این پیکر لاغر من؟

 

  شاعر حتی خود را فارغ از دایره عقل و دین و دل می یابد و با اینکه می داند این راه خطاست و با خلقت آدمی در تضاد می باشد (آب و گل)؛ با خاطری جمع می گوید:

 

گبر و مسلمان خجل شد، دل فتنه آب و گل شد

صد رخنه در ملک دل شد، ز اندیشه کافر من

 

هرچند این غزل را خواننده های زیادی با طنین های مختلف اجرا کرده ‌اند، اما صور شکلیه ای که در پس صوت استاد شجریان خلق می ‌شود، ما را به کنه معنای این غزل نزدیک تر می ‌نماید. این تصنیف در قالب دستگاه شور و آواز ابوعطا می باشد.

 

تصنیف دل بردی از من به یغما با صدای استاد محمدرضا شجریان

 

 

 دوستان علاقه مند به یادگیری سه تار می توانند ویدیوی آموزشی این درس را به همراه نت آن از همین جا تهیه کنند. طبق تجربه های قبلی، یادگیری این درس لذت بخش بوده و با کمی پشتکار در تمرین به راحتی می توانید آن را بنوازید.

 

لازم به ذکر است این آهنگ هم برای سه تار هم برای تار مناسب بوده و عزیزانی که با ساز دلنشین تار قصد یادگیری این آهنگ را دارند می توانند با همین ویدئو به تمرین آن بپردازند.

 

نُت آهنگ « دل بردی از من به یغما » به همراه ویدئوی آموزشی داخل فایل دانلودی قرار دارد . حجم فایل 146 مگابایت است . فایل به صورت zip میباشد . بعد از دانلود آن را unzip کنید و استفاده کنید . توصیه میکنم هنگام خرید، فیلتر شکن خود را غیرفعال کنید . 

 

 

قسمتی از درس « دل بردی از من به یغما »

 

توجه !

برای نمایش کامل ویدیوی درس بالا ابتدا از طریق کادر زیر درس مربوطه را خریداری نمایید.

سپس آن را از طریق پروفایل کاربری خود دانلود کنید. 

در صورت خرید پکیج مربوط به این آموزش ، به جای خرید تک درس ها ، حداقل 50 درصد هزینه ی خرید شما کاهش می باید.

برخی محصولات فروشگاه

همه موارد

نظر دهید (برای اعضا)

به این مورد امتیاز بدهید

Captcha

نظرات (0)

تاکنون نظری ثبت نشده است.

سبد خرید 0
تماس با ما