فروشگاه

پست های آموزشی

پست آموزشی

آموزش آهنگ سرو چمان برای سه تار

  • انتشار1398/05/13
آموزش آهنگ سرو چمان برای سه تار

درود به همراهان عزیز وبسایت نت به نت و علاقه مندان به یادگیری ساز سه تار. درس امروز ما اختصاص دارد به تصنیفی معروف با نام « سرو چمان » 

قبل از معرفی آهنگ بخوانید توصیفی در مورد شعر بی نظیر آن که از غزل های شاخص حضرت حافظ می باشددر تک تک بیت های این غزل، عاشق در مقام گله از معشوق خود برآمده. معشوق نیز با بی تفاوتی خاصی نمک بر زخم دل آن عاشق واداده  می پاشد. در همان بیت اول به لطیف ترین حالت دلیل بی توجهی هایش را پرسیده. سرو چمان من چرا میل چمن نمی کند/ همدم گل نمی شود یاد سمن نمی کند، از واج آرایی مصراع نخست که بگذریم ، گله از معشوق را می بینیم. بنگرید که حتی در شِکوه از معشوق هم جانب عشق و ادب کاملا رعایت شده و او را به سرو خرامانی تشبیه نموده که لیاقتش همنشینی با گل هاست.

 

آموزش سه تار در وب سایت نت به نت

 

حال که زبان به گله گشوده، او را تخریب نمی کند و حتی  بیشتر او را ترفیع میدهد. این درسی از حافظ برای همه عاشقان است. این توصیفات در بیت های بعدی نیز وجود دارد و در جواب تنها محنت بی توجهی از دلدار نصیبش می گردد. پیش کمان ابرویش لابه همی کنم ولی/ گوش کشیده است از آن، گوش به من نمی کند و اما در بیت آخر حافظ به صراحت اعلام می کند، هر چه هم که مورد تظلم معشوق قرار گیرد، به پند کسی گوش نمی دهد. سزاست که عاشق با چشم و گوش بسته به زخم یار هلاک گردد. کشته غمزه تو شد حافظ ناشنیده پند/ تیغ سزاست هرکه را درد سخن نمی کند

 

تصنیف سرو چمان با صدای استاد شجریان 

 

 

 

تصنیف سرو چمان

 

این تصنیف مربوط به آلبوم سرو چمان در دستگاه ماهور و ساخته شخص استاد محمدرضا شجریان می باشد. به همین جهت یادگیری آن را به شما توصیه می کنم. شعر از حافظ باشد و صدا و آهنگسازی از خسرو آواز، دیگر نیازی به توصیف اضافه نمی ماند. آموزش این تصنیف برای عزیزان علاقه مند به آموزش سه تار رایگان است. نت آهنگ به همراه ویدئوی آموزشی آن در انتهای مقاله قرار دارد . پیشنهاد میکنم نت آهنگ را پرینت کنید و از روی آن بنوازید . این قطعه هدیه کوچکی است به شما و به قول معروف برگ سبزی است تحفه درویش . شاد و پیروز باشید.

 

دانلود نُت آهنگ سروچمان

 

 

ویدئوی آموزشی آهنگ سروچمان

 

توجه !

این پست آموزشی رایگان است.

برخی محصولات فروشگاه

همه موارد

نظر دهید (برای اعضا)

به این مورد امتیاز بدهید

Captcha

نظرات (1)

setar kurdi

تاریخ ارسال :1398/05/30

سلام استاد اهنگ کردی هم بسازید

سبد خرید 0
تماس با ما