فروشگاه

پست های آموزشی

پست آموزشی

وقتی مضراب به سیم کناری میخورد

  • انتشار1397/06/03
وقتی مضراب به سیم کناری میخورد

درود و مهر بر شما همراهان و هنرجویان عزیز وبسایت آموزش موسیقی نت به نت. برای بسیاری از هنرجویان و نوازندگان سه تار پیش آمده است که هنگامی که مضراب می زنند، ناخن به سيم كناری برخورد می کند. از آنجا که در ساز سه تار، سيم ها به صورتی کوک شده است كه در كنار هم هارمونی و هماهنگی دارند، با برخورد ناخن به سيم كناری اتفاق خاصی نمی افتد. به عنوان مثال اگر از بالا (سيم های بم) ناخنتان را به ترتیب روی همه سيم ها بزنيد، صدایی هماهنگ و مطلوب خواهيد شنيد.

اما اكثر اساتيد معتقد هستند برای نوازندگی بهتر و حرفه ای، سعی کنید مضراب راست را فقط به سيم مورد نظر بزنيد اما اگر به سيم كناری هم برخورد کرد، اتفاق خاصی نمی افتد و چيزی نيست كه حساسیتی برای شما ايجاد كند و ذهنتان را درگير كند. اگرچه قطعاً اگر فقط به سيم مورد نظر مضراب بزنيد، صدایی که از ساز می شنوید، زيباتر می شود. تصور كنيد هنگامی که یک قطعه چهار مضراب يا یک رِنگ می نوازيم كه سرعت قطعه بالاست؛ در اين مورد به سيم اول مضراب های راست و چپ سريع می خورد و حتی به سيم دوم هم كه كنار سيم اول است برخورد می کند، در این حالت خواهیم دید که چندان اتفاق خاصی نمی افتد و آسیب چندانی به زیبایی قطعه نمی رساند؛ زیرا ساختار صدای سه تار و نوع جنس صدای آن به صورت (پُر) و حجيم است.

 

آموزش سه تار در وب سایت نت به نت

 

چه موقعی فقط روی سيم مورد نظر تمركز می كنيم؟

در مواقعی كه در حال نوازندگی یک قطعه احساسی هستید و یا هنگامی که لازم است تک صدایی از یک نت خاص ایجاد کنید بايد با مضراب های خفيف و كنترل شده فقط روی سيم مورد نظر تمركز كنيد كه البته موضوع هم سليقه ای است و هم بستگی به احساس شما دارد كه به اين سبک مضراب بزنيد يا نه!

 

بسته آموزشی ماهور قدم اول در شروع آموزش سه تار

 

مضراب چپ به تمام سيم ها برخورد کند يا خیر؟

در مورد مضراب چپ هيچ محدوديتی وجود ندارد. از آنجا که مضراب چپ در برگشت مضراب راست است به همه سيمها خواهد خورد و هيچ اشکال خاصی ایجاد نمی کند پس در مورد مضراب چپ می توانید راحت باشيد و هر طور برای خودتان راحت خواهد بود، بنوازید.

 

روش متفاوت برای تمركز روی سيم مورد نظر

 

روش تقویت تمرکز برای مضراب زدن سه تار

 

سال ها پيش يكی از اساتيد عزیز، روشی به من آموخت كه با آن روش تمركزم را روی مضراب سيم مورد نظر بيشتر می كردم. اين روش يك وسيله ساده است كه شما حتی بدون در اختيار داشتن ساز در هر مكانی می توانيد با آن تمرين مضراب كنيد. روش ساخت اين وسيله بسیار ساده است. وسايلی كه نياز دارید: يك صفحه مقوايی 15×15 يا فيبر چوبی، يك عدد چوب كبريت و چسب قطره ای هستند. چوب كبريت را به چسب آغشته كنيد و روی صفحه مورد نظر بچسبانيد. چند دقيقه صبر كنيد تا خوب خشک شود. وسيله تمرين شما آماده است. اکنون چوب کبریت را به عنوان سیم ساز در نظر بگیرید و سعی کنید نوک ناخنتان به چوب کبریت که روی صفحه چسبیده است برخورد کند.

 

توجه !

این پست آموزشی رایگان است.

برخی محصولات فروشگاه

همه موارد

نظر دهید (برای اعضا)

به این مورد امتیاز بدهید

Captcha

نظرات (0)

تاکنون نظری ثبت نشده است.

سبد خرید 0
تماس با ما