فروشگاه

پست های آموزشی

پست آموزشی

وضعیت دست های نوازنده سه تار

  • انتشار1397/06/03
وضعیت دست های نوازنده سه تار

درود بر شما همراهان عزیز وبسایت آموزش موسیقی نت به نت. برای نوازندگی سه تار و یا هر ساز دیگر، نکات و موارد بسیار زیادی را باید دانست و رعایت کرد. نوازندگی سه تار، اصولی دارد که برای حرفه ای شدن، باید به همه آنها توجه کرده و رعایت کنید. یکی از اصول نوازندگی سه تار، قراردادن دست ها در وضعیت صحیح و درست می باشد. عدم رعایت هر یک از این موارد ضمن اینکه نوازندگی شما را سخت میکند، حتی ممکن است باعث ایجاد آسیب های حرکتی در نوازندگان عزیز شود. لطفا با ما همراه باشید تا توضیح مربوط به وضعیت صحیح هر یک از دست ها هنگام نوازندگی سه تار را حضورتان ارائه کنیم.

 

آموزش سه تار در وب سایت نت به نت

 

وضعیت صحیح دست راست هنگام نوازندگی سه تار

اگر شما تازه شروع به نوازندگی سه تار کرده اید یا حتی خیلی وقت است که نوازندگی میکنید، ممکن ایراداتی در وضعیت دستهایتان باشد که اگر برطرف شود، نوازندگی شما بسیار متفاوت خواهد شد. وقتی دست را روی صفحه قرار می دهید کمی حالت جمع شدگی به دستهایتان بدهید، مانند اینکه یک توپ پینگ پنگ در دستتان باشد. بهتر است همین حالا این را امتحان کنید تا مطلب را بهتر درک کنید. حال به همین حالت دستتان را روی صفحه ساز قرار دهید. دو انگشت اخر و انگشت شصت روی صفحه ساز بطور ثابت قرار می گیرند و اصطلاحا «پُل» می شوند. یعنی نقش پایه را برای انگشت هایی که مضراب می زنند، بازی میکنند. این حالت شبیه به سه پایه دوربین است. اکنون انگشت اشاره و انگشت میانی دست آزاد باقی می مانند. مضراب سه تار توسط ناخن انگشت اشاره زده می شود. اما ما انگشت میانی را نیز همراه انگشت اشاره بالا میبریم که به نوعی نقش یک وزنه را بر عهده دارد. این موضوع را در مقاله مکان صحیح دست برای مضراب سه تار کاملاً برای شما عزیزان توضیح داده شده است. شکل زیر قرار گرفتن دست راست روی صفحه ساز را نشان می دهد.

 

قرار گرفتن صحیح دست راست روی صفحه سه تارحالت درست کف دست هنگام نوازندگی سه تار

 

وضعیت صحیح دست چپ هنگام نوازندگی سه تار

اگر گاهی انگشت های دست چپ به پرده ها نمیرسد و صدای بعضی نت ها ناقص است، مشکل از وضعیت نادرست دست چپ است. روش انگشت گذاری و وضعیت مچ دست چپ تأثیر زیادی در اجرای دقیق و حرفه ای یک قطعه دارد. وقتی ساز سه تار را در دست می گیرید باید دقت کنید که کف دستتان به دسته ساز نچسبد. کمی حالت شکستگی به مچ دست بدهید و به اندازه کافی آن را خم کنید. آرنج را از پهلوها جدا کنید، شاید اوایل کمی بازوهایتان خسته شود اما به مرور زمان عادت می کنید. اگر دقت کنید هنگامی که کف دست به دسته ساز می چسبد، انگشت ها به پرده های دسته ساز نمیرسد، اما اگر مچ را خم کنید و به اصطلاح مچ را بشکنید، خیلی راحت هر سه انگشت شما روی پرده ها می نشیند و به پرده ها می رسد. در تصویر زیر می توانید وضعیت صحیح مچ دست چپ را مشاهده نمایید.

 

وضعیت صحیح مچ دست چپ برای گرفتن پرده های سه تار

 

وضعیت صحیح انگشتان دست روی دسته سه تار

مانند تصویر زیر، دسته ساز را روی بند پایینی انگشت اشاره دست چپ قرار دهید، به طوری که با دسته ساز زاویه 90 درجه تشکیل دهد. حال انگشت اشاره را جمع کنید به صورتی یه یک دایره تشکیل دهد و روی پرده اول « ر» قرار بگیرد، سپس انگشت دوم (انگشت میانی دست) را روی پرده پنجم «می» و انگشت سوم روی پرده ششم «فا» قرار دهید، اکنون متوجه می شوید که شما پوزیسیون « ر» را تشکیل دادید. لازم به ذکر است انگشت اول روی هر پرده ای که قرار دارد باید سعی کنید انگشت شصت هم روبروی آن قرار بگیرد برای اینکه هم استایل زیباتری به شما می دهد و هم اینکه عادت میکنید برای قطعات پیشرفته تر که از انگشت شصت نیز در اجرای آنها استفاده میشود، بهره ببرید. تمرینات درس های پوزیسیون اول را خیلی خوب و دقیق تمرین کنید تا بتوانید به راحتی روی پرده های ساز مانور بدهید. در تصویر زیر نمونه ای از انگشت گذاری صحیح روی پرده های ساز سه تار را مشاهده می کنید.

 

انگشت گذاری صحیح روی پرده های سه تار

 

گرفتن صحیح پرده های سه تار

بسیاری از هنرجویان می گویند صدایی که از سازشان به گوش میرسد زیبا و شفاف نیست، یا به اصطلاح سازشان گز می زند. یکی از علت های این مسئله آن است که پرده ها را درست نمیگیرند. شما باید انگشتتان دقیقا به فاصله یک میلیمتر پشت پرده باشد، اگه فاصله بیشتر باشد یا کاملاً روی خود پرده باشد، صدای ناقصی تولید می شود و این صدا برای ما آزار دهنده است.

 

چرا سه تار گز می زند؟

 

همچنین فراموش نکنید که پرده ها را نسبتاً محکم بگیرید و با کمی فشار روی پرده ها، آنها را بگیرید تا صدای همان نت از ساز تولید کنید. در شکل زیر روش صحیح گرفتن پرده سه تار را میبینید.

 

روش صحیح گرفتن پرده سه تار برای رفع مشکل گز زدن ساز سه تار

 

امیدواریم به آنچه دراین مبحث توضیح داده شد، دقت کنید و با رعایت تمامی این موارد، بتوانید از نوازندگی ساز سه تار لذت ببرید.

 

توجه !

این پست آموزشی رایگان است.

برخی محصولات فروشگاه

همه موارد

نظر دهید (برای اعضا)

به این مورد امتیاز بدهید

Captcha

نظرات (0)

تاکنون نظری ثبت نشده است.

سبد خرید 0
تماس با ما