فروشگاه

پست های آموزشی

پست آموزشی

آشنایی با انواع مضراب سه تار

  • انتشار1397/06/03
آشنایی با انواع مضراب سه تار

هنرجویان عزیز سایت نت به نت، در این مقاله می‌خواهیم کمی در مورد مضراب‌های سه تار صحبت کنیم و ببینیم اصلاً چرا باید از مضراب برای نواختن سه تار استفاده کنیم. همه ما می‌دانیم که نواختن سه تار با ناخن صدای اصیل‌تری دارد و تسلط ما موقع مضراب زدن بهتر است. اما نگهداری از ناخن و تنظیم آن یک مقدار مشکل است، زيرا در طول روز کارهای زیادی را با دست‌هایمان انجام می‌دهیم  و در نتیجه احتمال شکستن ناخن، زیاد است؛ لذا در این مواقع جهت نواختن سه تار از مضراب استفاده می‌کنیم. در ادامه شما را با انواع مضراب‌ سه تار آشنا می‌کنيم تا بتوانیم تصمیم بگیریم در صورت نیاز چه نوع مضرابی برای نواختن سه تار تهیه کنیم.

 

دانستنی‌هایی در مورد ناخن نوازنده سه تار

 

مضراب سیمی

همانطور که در شکل زير می‌بینید، این نوع مضراب‌ها از یک تسمه فلزی و یک سیم تشکیل شده است که سیم به صورت یک حلقه به دو طرف تسمه فلزی متصل شده است. روش استفاده  از اين نوع مضراب به این شکل است که آن را تقريباً مانند انگشتر، داخل انگشت سبابه می‌کنید و بعد سیم را زیر ناخنتان می‌برید به صورتی که دیگر حرکت نکند. اگر احساس کردید که حلقه در انگشتتان حرکت می‌کند کمی آن را فشار دهید تا دور انگشتتان محکم شود. ممکن است در گوشه‌های ناخنتان کمی احساس سوزش کنید، اما به مرور زمان به آن عادت می‌کنید. از لحاظ صدادهی، صدای مضراب‌های سیمی، تیزتر و شفاف‌تر از بقیه انواع مضراب است چرا که صدا از برخورد دو سیم ایجاد می‌شود، لذا صدایی که شنیده می‌شود، رساتر و شفاف‌تر خواهد بود. اکثر نوازندگان نیز از این مدل مضراب استقبال خوبی می‌کنند زيرا هم قیمت پایین‌تری دارد و بیشتر در بازار موجود است و هم اینکه صدای شفاف‌تر و بازتری ایجاد می‌کند.

 

آموزش سه تار در وب سایت نت به نت

 

مضراب سیمی سه تار یکی از انواع مضراب سه تار

 

مضراب شاخ

مضراب شاخ در واقع از شاخ حیوانات ساخته می‌شود. بعضی از نوازندگان که می‌خواهند صدای سازشان مانند صدایی که توسط ناخن تولید می‌شود، صدایی نرم و مخملی باشد؛ از این نوع مضرب‌ها استفاده می‌کنند. این نوع مضراب هم مانند مضراب سیمی در زیر ناخن قرار می‌گیرد، با این تفاوت که حلقه دور این مضراب از چرم است. در تصویر زیر دو مدل مضراب شاخ را مشاهده می‌کنید. به طور کلی انتخاب مضراب سه تار، امری سلیقه‌ای است و هر شخص، هر گونه که خود در نوازندگی راحت باشد و صدای ایجاد شده توسط مضراب را بپسندد و از آن لذت ببرد، آن مدل مضراب را انتخاب می‌کند. 

 

مضراب شاخ مناسب برای نوازندگی سه تارمضراب سه تار از نوع شاخ که توسط حلقه چرمی در انگشت قرار می‌گيرد

 

 

توجه !

این پست آموزشی رایگان است.

برخی محصولات فروشگاه

همه موارد

نظر دهید (برای اعضا)

به این مورد امتیاز بدهید

Captcha

نظرات (0)

تاکنون نظری ثبت نشده است.

سبد خرید 0
تماس با ما