فروشگاه

پست های آموزشی

پست آموزشی

چه کارکنیم تا سه تار ما دیرتر کوک خالی کند؟

  • انتشار1397/06/03
چه کارکنیم تا سه تار ما دیرتر کوک خالی کند؟

یکی از مشکلاتی که اغلب نوازندگان سه تار دارند، این است که گاهی ساز، زود به زود کوک خالی می‌کند. ابتدا بهتر است مهمترین علت اين مسئله را بدانيد. گوشی‌های سه تار بر اثر چربی دست یا رطوبت هوا، حالت ثبات خود در جایی که قرار دارند را از دست می‌دهند لذا با هر حرکت کوچک یا جابجایی، کوک خالی می‌کنند. پس بهترین کار آن است که چاره‌ای اندیشید تا دوباره گوشی‌ها در جای خود محکم شوند و دیگر به راحتی نچرخند و ساز از کوک خود خارج نشود.

 

بسته آموزشی ماهور، اولین قدم برای آموزش سه تار

 

چگونه گوشی‌های سه تار را در جای خود محکم کنیم؟

برای ثبات گوشی‌ها ابتدا باید چربی‌ها یا اثر عرق دست که اطراف گوشی‌ها را لیز و لغزنده کرده است، از بین برود. برای انجام این کار به یک تکه سنباده چوب با جنس نرم و کمی پودر بچه نیاز دارید. به شکل زير توجه فرماييد.

 

وسايل لازم برای تمیز کردن و محکم کردن گوشی‌ سه تار

 

خوب ابتدا گوشی‌ها را از جای خود بیرون بیاورید و با یک دستمال خشک آن را تمیز کنید. سپس با سنباده چوب، خیلی آرام و با احتياط  آن قسمت از گوشی که در ساز قرار می‌گيرد را بسایید؛ به قدری آن را بسایید که فقط کمی تمیز و زبر شود. بعد از این کار روی آن دست بکشید تا کاملاً زبری را احساس کنید. همه چهار گوشی را به یک اندازه بسایید، بازهم تاکید می‌کنم که خیلی ملایم و با فشار کم گوشی‌ها را بسایید، زيرا اگر آنها را زیاد سنباده بزنیم روان‌تر خواهد چرخید و بیشتر با مشکل مواجه  می‌شويد. در مرحله بعد مقدار کمی پودر بچه در داخل سوراخ‌های روی دسته (جای خالی گوشی‌ها) بریزید. این کار باعث می‌شود در محور گردشی گوشی‌ها اصطکاک بوجود آید. در این مرحله تقریبا کار ما به پایان رسید.

 

آموزش سه تار در وب سایت نت به نت

 

سنباده زدن به گوشی سه تار برای ديرتر خالی شدن کوک سه تار

 

اکنون گوشی‌ها را در جای خود قرار داده و بپیچانید. دقت کنید که همزمان با پیچاندن، کمی فشار نیز به آن وارد کنید تا پودرها کاملا در اطراف محور گوشی و داخل سوراخ پراکنده شود، سپس کمی آنها را در جای خود بدون هيچ فشاری فقط درجا بچرخانید. حال حس خواهید کرد که گوشی‌ها کمی سخت می‌پیچند و این چیزی است که ما می‌خواهیم. در اینجا کار ثابت کردن گوشی‌ها به پایان رسید و می‌توانید سیم‌ها را به گوشی ببندید و ساز را کوک کنید. شاد و سربلند باشيد.


روش کوک سه تار به وسیله تیونر

 

تهیه کننده: علی اقبال

 

در قسمت پایین ویدیوی آموزشی برای اینکه «چه کار کنیم تا سه تار ما ديرتر کوک خالی کند؟» را مشاهده کنید 

 

توجه !

این پست آموزشی رایگان است.

برخی محصولات فروشگاه

همه موارد

نظر دهید (برای اعضا)

به این مورد امتیاز بدهید

Captcha

نظرات (0)

تاکنون نظری ثبت نشده است.

سبد خرید 0
تماس با ما