فروشگاه

پست های آموزشی

پست آموزشی

تعویض سیم سه تار

  • انتشار1397/06/03
تعویض سیم سه تار

با سلام و درود بر شما هنرجويان عزيز و همراهان محترم سایت نت به نت. حتما برای شما نیز اين اتفاق افتاده است که سیم سه تارتان پاره شود و يا حتی عمر مفيدشان تمام شده و دچار آسيب شده باشد. معمولاً نوازندگانی که به تازگی شروع به نواختن سه تار کرده‌اند بيشتر با این موضوع مشکل دارند و اين مشکل برايشان دردسرهای بيشتری در پی دارد چرا که از تمرين‌ها و درس‌ها عقب می‌مانند و مجبور هستند ساز را نزد استادشان يا شخص ديگری ببرند تا سيم‌ها را برايشان تعويض کند. اما در اينجا، علی اقبال مدرس و نوازنده با تجربه تار و سه تار، در ويديوی آموزشی به شما ياد می‌دهد خودتان به راحتی سيم‌های سه سه تار را تعويض کنيد و ديگر اين مشکل برايتان بزرگ و چالش‌برانگيز نباشد.

 

آموزش سه تار در وب سایت نت به نت

پاره شده سیم سه تار و تار

اولين قدم برای آنکه پاره شدن سيم‌های ساز کمتر اتفاق بيافتد، اين است که دلايلی که باعث پاره شدن سيم‌های سازتان می‌شود را بدانيد و بررسی کنيد. عمدتاً پاره شدن سيم ساز سه تار يا حتی تار، به دلايل زير رخ می‌دهد که اگر هنگام کوک کردن يا نوازنندگی به آنها دقت کنيد، کمتر دچار آسيب يا پارگی می‌شوند:

1. پیچاندن بیش از حد گوشی‌ها هنگام کوک يا تمرين

2. اجرای مضراب‌های محکم هنگام نوازندگي

3. پوسیدگی سیم‌ها

هنگامی که شما به کوک کردن ساز مسلط نباشید یا به قول معروف «قلق» گوشی سازتان را ندانید، بیش از اندازه لازم آن را می‌پيچانيد و اين چرخش بيش از حد، باعث پارگی و کشيدگی سيم‌ها می‌شود، یا به طور مثال سیم اول سازتان «سیم دو» درست کوک شده است اما شما صرفاً چون حس می‌کنید کوک نیست باز کوک را بالاتر می‌برید و سیم را پاره می‌کنید. پس اگر تازه کوک کردن را آموخته‌ايد، سعی کنيد حتما سازتان را به وسيله تیونر کوک کنید و همچنين دقت کنيد که بسيار آرام و آهسته گوشی‌ها را بپیچانید. در مورد اجرای مضراب‌های محکم باید بگوييم که گاهی به دليل هيجان يا شدت عصبی يا عدم مهارت کافی، ناخن خیلی محکم به سیم برخورد می‌کند و اين اتفاق منجر به آسيب به سيم‌ها يا پاره شدن سيم می‌شود. حتی گاه ممکن است به دليل اینکه ناخن‌های نوازنده سه تار بد سوهان خورده و يا شکستگی دارد، باعث گير کردن ناخن به سيم‌ها می‌شود و به اين شکل سيم ساز پاره می‌شود. در مورد پوسيدگی سيم‌ها لازم است بدانيد اين مشکل معمولاً برای سیم‌های فرسوده اتفاق می‌افتد که در اکثر موارد اين فرسودگی يا زنگ زدن به دلیل رطوبت هوا است و به طور معمول به مرور زمان برای همه سازها اتفاق می‌افتد و این یک امر طبیعی است. البته برخی از اساتید توصیه می‌کنند سیم‌های ساز هر سه يا شش ماه یکبار باید عوض شوند تا هموار بهترین صدا از سیم‌ها تولید شود.

 

نکات مهم در مراقبت و نگهداری از ساز سه تار

 

تعویض سیم سه تار

معمولاً هنگامی که شما سيم سه تار را خريداری می‌کنيد، دو سر آن تابیده شده و به صورت يک حلقه درست شده است که بيشتر اوقات خود فروشنده‌ها سيم‌ها را به این شکل آماده می‌کنند تا کار هنرمندان راحت‌تر باشد. اما حتی اگر تابیده نشده بود، خودتان می‌توانيد به راحتی اين کار را انجام دهيد، به این صورت که ابتدا سر سیم را روی خودش برگردانید و یک تاب به آن بدهید، هنگامی که یک حلقه درست شد سپس انگشت کوچکتان را داخل حلقه کنید و آن را بتابانید تا به شکل زير در بيايد.

 

تعويض سيم سه تار

 

خريد لوازم جانبی تار و سه تار در فروشگاه نت به نت

 

اکنون یک سر سیم داخل دندانه‌های سیم گیر می‌افتد و سر دیگرش به گوشی بسته می‌شود. وقتی سیم را داخل شیار سیم گیر انداختید با دست راست آن را نگه دارید و سر ديگر سیم را از زیر پرده بالای شیطانک رد کنید و حلقه را دور گوشی بياندازید و با دست چپ آرام آرام بپیچانید. دقت کنید آن را در جهتی بپیچانید که به گوشی «سیم دوم» برخورد نکند. فراموش نکنيد حتماً با دست راست آن سر سیمی که به سیم گیر وصل هست را نگه داشته باشید تا از زیر دندانه‌های سیم گیر بیرون نیاد. این کار را بسيار آرام و با دقت انجام دهيد. سپس شروع به کوک کردن آن کنید. با اين روش بقیه سیم‌ها را نيز در جای خود ببنديد و کوک کنيد. برای يادگرفتن بهتر و دقيق‌تر اين موضوع، حتماً ويديوی آموزشی زير را مشاهده فرماييد. موفق و سربلند باشيد.

 

در قسمت پایین ویديوی آموزشی  تعویض سیم سه تار را مشاهده کنید 

 

توجه !

این پست آموزشی رایگان است.

برخی محصولات فروشگاه

همه موارد

نظر دهید (برای اعضا)

به این مورد امتیاز بدهید

Captcha

نظرات (0)

تاکنون نظری ثبت نشده است.

سبد خرید 0
تماس با ما