فروشگاه

پست های آموزشی

پست آموزشی

آموزش آهنگ بر گیسویت ای جان (شانه) برای سه تار

  • انتشار1398/11/14
آموزش آهنگ بر گیسویت ای جان (شانه) برای سه تار

سلام بر شما دوستان و همراهان عزیز ما در وبسایت  آموزشی نت به نت. مطابق هر هفته، امروز نیز با آموزش یکی دیگر از آهنگ های مشهور و شنیده شده برای ساز سه تار در خدمت شما خوبان هستیم. نام این ترانه «شانه» می باشد. همان «بر گیسویت ای جان» معروف که بارها و بارها با اجرای خوانندگان مختلف آن را شنیده اید. و به جرات می توان گفت که یکی از ده آهنگ محبوب قشر عظیمی از جامعه می باشد. ملودی این ترانه برگرفته از یک آهنگ معروف عربی با نام بنت الشلبیه یا دختر شلبیه است که معروف ترین اجرای آن توسط خواننده لبنانی به نام فیروز بوده است. ملودی های آن به دلیل لطافت و نزدیکی به طبع زیبا شناسی انسان در کشورهای متعددی گردیده و فقط مختص ایران نیست.

 و اما شعر فارسی ترانه شانه توسط ترانه سرا و آهنگساز برجسته معاصر کشورمان، ناصر رستگار نژاد ساخته شده است. ترانه های ماندگار زیادی توسط این ترانه سرا خلق شده که به جز شانه، ترانه های شب بود بیابان بود، مهتاب، به خاطر تو، گلی به جمالت، مادر منیره و... از دیگر آثار معروف ایشان می باشد و جملگی برای نسل های مختلف کشورمان شناخته شده اند. نام رستگار نژاد خود به خود ما را به یاد ویگن، خواننده اسم و رسم دار نسل های پیشین کشورمان می اندازد. این دو در خلق و اجرای ترانه های زیادی با یکدیگر همکاری داشته اند که شانه نیز یکی از آنهاست. البته اولین بار این ترانه توسط  بانو پوران، خواننده محبوب دهه های چهل و پنجاه کشورمان اجرا شد. ولی معروف ترین آن، همین اجرای دو صدایی توسط ویگن و پوران بوده است.  پس از آن بود که این آهنگ به کارنامه اجرایی اکثر خوانندگان راه یافت.

 

تمرینات کاربردی برای نوازندگان سه تار

 

 

 هرچند برای این گونه ترانه ها معمولاً دستگاهی را تعریف نمی کنند، اما اگر بخواهیم آن را در قالب دستگاه موسیقی سنتی تعریف کنیم؛ باید بگوییم که در نوع کشش و گوشه ها نشانه هایی از آواز بیات اصفهان مشاهده می گردد. مضمون شعر کاملا عاشقانه است. شاعر دل خود را لابه لای سلسله گیسوی معشوق می یابد و با تشبیهی زیبا، هر بار شانه زدن او که یک عمل عادی برای هر شخص محسوب می گردد را، به یک عاشق کشی توسط دندانه های تیز شانه آن هم در بی خبری کامل معشوق، روایت می کند.

 آموختن این آهنگ و اجرای آن در خلوت و جمع بسیار لذت بخش خواهد بود. مخصوصا اگر به همراه با نواختن بتوانید آن را بخوانید.

فایل تصویری آموزشی به همراه نت آن که توسط استاد اقبال برای شما تهیه شده را، به راحتی  در همین صفحه دانلود کرده و با چند جلسه تمرین منظم، یک آهنگ زیبای دیگر را به آلبوم داشته های خود اضافه کنید.

 ضمنا آموزش آهنگ شانه برای نوازندگان تار نیز، طبق همین فایل آموزشی میسور می باشد. پیروز باشید

 

آموزش سه تار در وب سایت نت به نت

 

آهنگ بر گیسویت ای جان با صدای زنده یاد ویگن و بانو پوران

 

 

متن آهنگ شانه:

خواننده: پوران و ویگن

 

بر گیسویت ای جان، کمتر زن شانه

چون در چین و شکنش دارد دل من کاشانه

 

بگشا ز مویت گره ای چند ای مه

تا بگشایی گره ای شاید ز دل دیوانه

 

دل در مویت دارد خانه

مجروح گردد چو زنی هر دم شانه

 

در حلقه مویت بس دل اسیر است

بینم خونین دل این و آن سر هر دندانه

 

 

 

نُت آهنگ « بر گیسویت ای جان » به همراه ویدئوی آموزشی داخل فایل دانلودی قرار دارد . حجم فایل 179 مگابایت است . فایل به صورت zip میباشد . بعد از دانلود آن را unzip کنید و استفاده کنید . توصیه میکنم هنگام خرید، فیلتر شکن خود را غیرفعال کنید . 

 

قسمتی از درس « بر گیسویت ای جان »

 

توجه !

برای نمایش کامل ویدیوی درس بالا ابتدا از طریق کادر زیر درس مربوطه را خریداری نمایید.

سپس آن را از طریق پروفایل کاربری خود دانلود کنید. 

در صورت خرید پکیج مربوط به این آموزش ، به جای خرید تک درس ها ، حداقل 50 درصد هزینه ی خرید شما کاهش می باید.

برخی محصولات فروشگاه

همه موارد

نظر دهید (برای اعضا)

به این مورد امتیاز بدهید

Captcha

نظرات (0)

تاکنون نظری ثبت نشده است.

سبد خرید 0
تماس با ما