فروشگاه

آشنایی کامل با تیونر

  • انتشار1399/01/31
  • بازدید
آشنایی کامل با تیونر

 

یکی از مسائلی که مستقیما با کلافگی و بی حوصلگی هنرجو سر و کار دارد، تنظیم نبودن کوک ساز می باشد. نوازندگی با ساز ناکوک نه تنها لذت بخش نیست، بلکه کاملا اشتباه و بدون خاصیت است. همگی در مورد دستگاه تیونر مطالب زیادی را دیده و خوانده اید. برخی گمان میکنند تیونر یک دستگاه پیچیده است که یادگیری آن نیازمند هوش و نبوغ و حوصله و زمان زیادی می باشد. در این پادکست، یکی از هنرجویان ما خانم مریم مازوچی تجربه ای از جدال خود با کوک گیتارش را شرح می دهد. اینکه چگونه هر بار برای کوک گیتار خود مجبور بود به مغازه ای برود که گیتار را از آنجا خریده. تا اینکه یک روز از مغازه دار پرسید شما مگر چه میکنید که ما از انجام آن عاجزیم؟ و مغازه دار اورا با دستگاهی کوچک به نام تیونر آشنا کرد.

 

 

تیونر چیست؟

 

تیونر یک وسیله بسیار ابتدایی و ساده است ولی با کارکردی بزرگ. تیونر با  دریافت امواج صوتی، به شما می گوید آن صدا چقدر با نت مربوطه فاصله دارد. شما هم کوک را آنقدر بالا و پایین میکنید تا چراغ سبز تیونر به علامت تطبیق صدای سیم ساز با نت مخصوص آن سیم روشن شود. به همین سادگی. مثلا کوک سیم اول سه تار روی نت do  میباشد. که اگر آن را به علائم لاتین برگردانید ،حرف لاتینc  را در برمی گیرد. شما وقتی در مقابل تیونر به سیم اول ضربه بزنید، میزان انحرافتان را از کوک اصلی نشان می دهد. که به سادگی با تنظیم گوشی ها می توانید صدا را دقیقا بر روی حرفC منطبق کنید.

 

 

تیونر فیزیکی یا دیجیتالی؟

 

بین کارکرد تیونر فیزیکی با تیونرهای رایگانی که برای گوشی های هوشمند وجود دارد، هیچ تفاوتی وجود ندارد. پس اگر نمیخواهید دستگاه تیونر بخرید، آن را روی گوشی خود نصب کنید.

 

 

معرفی اپلیکیش تیونر برای گوشی های اندروید

 

 

یک پیشنهاد مفید و کاربردی

 

سعی کنید قبل از کوک کردن ساز خود با تیونر، ابتدا آن را به روش گوشی کوک کنید، سپس با تیونر. از مزایای این کار، آشنا شدن گوش شما با جایگاه نت هاست. این کار به مرور زمان ذهن و گوش شما را در شناخت نت ها قوی می کند و اگر روزی برسد که دسترسی به تیونر هم نداشته باشید، به راحتی می توانید ساز خود را کوک کنید.

 

 

 

من هم میخواهم مثل نوازنده های با تجربه، خودم سازم را کوک کنم

 

عزیزم! آن نوازنده ای که می بینی چشم بسته و در کسری از زمان ساز خود را کوک میکند، سالها در حال تمرین بوده. صدای نتها کاملا در وجودش نهادینه شده. وقتی به کلاس سفال گری می روی ، همان ابتدا نمیتوانی کوزه ای مجلسی و فاخر بسازی. پس نگران نباش. زمانش که برسد، تو نیز دیگر از تیونر بی نیاز می شوی. البته این در حالی است که حتی نوازنده های بزرگ هم  به خاطر سرعت و دقت بالای تیونر همچنان از آن استفاده می کنند.

نظر دهید (برای اعضا)

به این مورد امتیاز بدهید

Captcha

نظرات (0)

تاکنون نظری ثبت نشده است.

سبد خرید 0
تماس با ما