فروشگاه

اخبار

اخبار

استاد طاهر یارویسی، مکتب دار موسیقی مقامی، درگذشت

  • انتشار1398/04/26
  • بازدید
استاد طاهر یارویسی، مکتب دار موسیقی مقامی، درگذشت

طاهر یارویسی از نوازندگان و سازندگان پیشکسوت تنبور کرمانشاه در سبک مقامی، پس از مدتها نبرد با بیماری قلبی، امروز جان به جان آفرین تسلیم کرد. ایشان ، در سال ۱۳۱۹ در شهر گهواره از توابع شهرستان دالاهو استان کرمانشاه چشم به جهان گشود. اولین آواهای مقامی و ساخت ساز تنبور را از استاد چنگیز فرمانی فرا گرفت. از اساتید دیگر ایشان میتوان از سید ولی حسینی که از مشاهیر نوازندگی زمان خود بوده و استاد لالوبیرخان  نام برد. استاد یارویسی تمام عمر خود، از ده سالگی تا هفتاد و نه سالگی به فراگیری و آموزش وخوانندگی و نوازندگی سبک مقامی مشغول بود و برای علاقه مندان به این سبک مهم ترین مرجع به حساب می آمد.

 

شاگردان زیادی از شهر های مختلف کشور نزد وی به یادگیری ساز خوش صدا و آرام بخش تنبور پرداخته اند.نمیدانم تا به حال به مناطق دالاهو وگوران استان کرمانشاه رفته اید یا نه.این مناطق به خاطر شرایط خاص قرارگیری خود بین کوهستانهای رفیع و بلند، از تغییرات فرهنگی بر پیکره اصالت خود مصون مانده و موسیقی مقامی که از دل این منطقه بیرون آمده از دیرباز تا کنون به یک شیوه اجرا شده و اصالت خود را از قدیم حفظ کرده. از آخرین بازماندگان موسیقی مقامی این مناطق طاهر یارویسی بود که همواره به اصالت نوای تنبور و زیر و بم مقام ها وفادار مانده بود.

 

 

 

با رفتن ایشان گویی سایه ی  پدری از سر موسیقی مقامی کم شد و باعث به سوگ نشستن جامعه هنری به خصوص موسیقی  و به ویژه موسیقی مقامی گردید. ایشان  بعد از مدتها تحمل بیماری و پس از رفتن به حالت کما ، ظهر امروز ۲۵ تیرماه ۱۳۹۷ در بیمارستان بیستون کرمانشاه از میان ما پر کشید. پیکر استاد یارویسی فردا ظهر (چهارشنبه ۲۶ تیر ماه) در شهر گهواره به منزلگاه ابدی خویش آرام خواهد گرفت. روحشان شاد و یادشان گرامی .

نظر دهید (برای اعضا)

Captcha

نظرات (0)

تاکنون نظری ثبت نشده است.

سبد خرید 0
تماس با ما