فروشگاه

اخبار

اخبار

حسین دهلوی، پیشکسوت موسیقی ایران درگذشت

  • انتشار1398/07/24
  • بازدید
حسین دهلوی، پیشکسوت موسیقی ایران درگذشت

استاد حسین دهلوی موسیقی دان، نوازنده، آهنگساز، پژوهشگر، رهبر ارکستر کشورمان ، صبح امروز ۲۳ مهر ۱۳۹۸ پس از سالها مبارزه با بیماری و در سن ۹۲ سالگی دار فانی را وداع گفت.

 

دهلوی در سراسر عمر خود فعالیت های ارزشمندی برای موسیقی این آب و خاک انجام داده و آثار فاخر صوتی و نوشتاری زیادی را از خود به یادگار گذاشته. وی ارکسترهای زیادی را رهبری کرده که جملگی از آثار ماندگار و جاودانه ای شدند.

ایشان هفتم مهر ۱۳۰۶ در تهران دیده به جهان گشود و ره پر پیچ و خم خود را از پنج سالگی و نزد پدرش معز الدین دهلوی آغاز نمود. ساز تخصصی او ویولن بود و در نواختن پیانو هم مهارت لازم را داشت. نبوغ و سخت کوشی ایشان منجر به ابداع نوآوری هایی شد که همچنان مورد استفاده عموم قرار میگیرد. تدوین متد نوین برای تمبک و یا ساخت سنتور کروماتیک از جمله بدعیات ایشان و همکارانشان می باشد.

 

کتاب «پیوند شعر و موسیقی» ایشان که حاصل ۴۰ سال تلاش و تجربه او در زمینه تلفیق و پیوند شعر و موسیقی آوازی است در سال ۱۳۷۹ برنده جایزه کتاب سال شد و در چندین شماره به چاپ رسید.او همکاری های گسترده ای را با اهالی موسیقی داخلی و خارجی داشته و با به کار گیری همزمان علم و هنر نقش ارزنده ای در همگون سازی موسیقی ایران با موسیقی روز جهان داشته است.

 استاد حسین دهلوی از بزرگان موسیقی کشورمان و چهره ماندگار این عرصه که چند سال پایانی عمر خود را با بیماری جانکاه آلزایمر و فراموشی مواجه گشت و در کنار آن دچار بیماری مزمن ریوی شد، سرانجام صبح امروز در بیمارستان دکتر شریعتی تهران جان به جان آفرین تسلیم کرد.

حسین علیزاده در مورد غم از دست دادن استاد حسین دهلوی متنی را نگاشته که خواندن آن خالی از لطف نیست:"حسین دهلوی، به بزرگی هنر وبه بزرگی یک معلم.باید سراپا ایستاد به احترامش باید سراپا ایستاد و شنید نغمه‌هایش باید سراپا ایستادو به دور دست تاریخ نگاه کرد دستانی سر به آسمان و زمین در حرکت‌اند، تا آهنگ غرور و عشق بیامیزند... باید ایستاده شنید،باید ایستاده نواخت،و باید ایستاده ایستاد،تا زخم هجرانش نشکند دل‌های افراشته را... " (نقل به مضمون)

 

در پایان از طرف تیم نت به نت این فقدان غم انگیز را به تمام اهالی هنر و به ویژه موسیقی تسلیت عرض میکنیم. روحشان شاد و راهشان پر رهرو باد...

 

نظر دهید (برای اعضا)

Captcha

نظرات (0)

تاکنون نظری ثبت نشده است.

سبد خرید 0
تماس با ما