فروشگاه

مقالات

مقالات

ساز خوب یا ساز گران ؟

  • انتشار1398/02/12
  • بازدید
ساز خوب یا ساز گران ؟

 

آنچه باید قبل از خرید ساز بدانید

 

در این مقاله تصمیم گرفتیم کمی شفاف سازی کنیم و ذهنیتی غلط ،که خیلی از هنرجویان موسیقی در مورد خرید ساز دارند را عوض کنم  . حتماً با این جمله آشنا هستید که میگویند : هرچه قدر پول بدی آش میخوری . منظورش کاملا مشخص است . یعنی اگر جنس خوب میخواهی باید پول خوب هم بدهی . این باعث شده است که بعضی فروشندگان در تمام اصناف از ذهنیت مردم سوء استفاده کنند و جنسی را که واقعاً قیمتش واقعی نیست به مشتریان غالب کنند . این تئوری در مورد همه اجناس صدق نمیکند. مثلاً شما میخواهید یک قوطی رب گوجه بخرید، رنج قیمت آن با اندکی تفاوت در یک محدوده است و یا مثلا یک گوشی موبایل با مدلی خاص رنج قیمت آن مشخص است و نمیتواند تفاوت زیادی کند . با یک سرچ ساده قیمت ها را مقایسه میکنید و هرکس 1000 تومان ارزانتر بدهد از او خرید میکنید . اما در مورد کالاهایی که ساخت دست است مانند : صنایع دستی ، تابلو های نقاشی ، سازهای کار دست ، اجناس عتیقه و .... رنج قیمتی وجود ندارد . لذا اگر گیر فروشنده ای بی انصاف بیفتید ، جنسی را که واقعاً قیمت اش در حد آن اثر نیست به شما غالب میکند و اگر بگویید چرا اینقدر گران؟ به شما میگوید « برای هنر قیمت نمیتوان تعیین کرد » یا اینکه در جوابتان میگوید : شما قدر هنر را نمیدانید و با یک ضرب المثل شما را آرام یا بهتر بگویم خام خواهد کرد « قدرزر ، زرگر شناسد ، قدر گوهر ، گوهری »

 

برای خرید سه تار به این لینک مراجعه کنید 

 

این سناریو را تصور کنید

 

من یک استاد معتبر هستم و گاهی ساز برای هنرجویانم تهیه میکنم . هنرجویی با من تماس میگیرد و یک ساز میخواهد . حالا نوع سازش فرقی نمیکند . من سه تار را مثال میزنم که کار دست است و نرخ مشخصی ندارد .

 هنرجو : سلام استاد ، من یک سه تار میخواهم با کیفیت و خوش صدا ، میتوانید برایم تهیه کنید ؟

استاد : سلام دوست عزیز ، بله میتوانم . من یک ساز خوب سراغ دارم که تست کردم و کیفیت صداش خوب است و خوش ساخت است و قیمت آن 600 هزار تومن است.

هنرجو : ممنونم استاد ، من شنیدم ساز خوب قیمتش بیشتر از این است، اگر ممکن است ساز بهتر به من معرفی کنید .

 

تا اینجای سناریو را داشتید ؟ خوب الان تصور کنید استاد مورد نظر سودجو است و میخواهد از بی اطلاعی هنرجو سوء استفاده کند.

استاد سودجو : البته عزیزم خوب هرچقدر پول بدی آش میخوری ، حداکثر چقدر برای ساز میتوانی هزینه کنی ؟

هنرجو : من تا 1.5 میلیون میتوانم هزینه کنم . چون قصد دارم یک ساز خوب و همیشگی داشته باشم.

استاد سود جو : بله فهمیدم عزیزم ، من یک ساز خوب برایتان در نظر دارم . شما مبلغ 1.5 میلیون به حساب بنده واریز کنید تا من سازی به شما بدهم که تا آخر عمر از آن لذت ببرید .

هنرجو : ممنونم استاد، به وجودتان افتخار میکنم و تا آخر عمر دعا گویتان هستم . چشم امشب به حسابتان واریز میکنم.

 

و استاد سودجوی مهربان همان ساز 600 هزار تومانی را به قیمت 1.5 میلیون به هنرجوی بیچاره میفروشد.

البته ما خیلی بد بینانه فکرکردیم و خدایی نکرده قصد توهین به هیچ استاد و فروشنده ای نداریم ولی خوب وقتی خود طرف دو دستی میخواهد اینقدر پول تقدیم استادش کند، آن استاد چرا نگیرد ؟

 

آموزش سه تار در وب سایت نت به نت

 

استاد خوب به هنرجو چه میگوید ؟

 

استاد خوب به هنرجو میگوید : عزیزم قیمت ساز برای شما ملاک نباشد . به هیچ فروشنده ای نگو چقدر میخواهم پول بدهم. ممکن است یک ساز 300 هزار تومنی صدایی خوب داشته باشد و برای شما عالی باشد . وقتی مقدار پولی که میخواهی بابت ساز بدهی را مشخص کنی ، فروشنده اگر بی انصاف باشد همان ساز 300 هزارتومانی را به شما 1 میلیون میفروشد . استاد خوب به هنرجو اطلاعات میدهد، او را آگاه میکند و به اومیگوید : ساز یک کالای تخصصی است . اگر میخواهی اینترنتی خرید کنی باید آن سایت به شما اطلاعات کامل و دقیق از آن ساز بدهد . باید برایتان بنوازد ، نه مهر ساز ملاک انتخاب ساز است نه عکس آن . فروشنده باید از نکات و مزایای فنی ساز به شما بگویید . اگر میخواهی از فروشگاهی ساز بخری ، وقتی وارد مغازه شدی حرف قیمت نزنید . بگوید میخواهم سازهایتان را تست کنم . بگویید رنج قیمت سازهای شما چیست، بعد چند ساز را بردارید و تست کنید و با اطلاعاتی که از « ملاک های یک ساز خوب » به دست آورده اید آن ساز را مورد بررسی قرار دهید. اینها حرف هایی بود که یک استاد خوب به شاگردش در مورد خرید ساز میزند .

 

صحبت پایانی

 

به دلیل اینکه خیلی از هنرجویان پیش از خرید ساز دچار سوالات و مشکلاتی از این قبیل میشوند تصمیم به نوشتن این مقاله گرفتم . بیاید در پایان یک نتیجه گیری کنیم . در بالا خدمتتان عرض کردم و باز هم تکرار میکنم . ملاک انتخاب . نه قیمت ساز است ، نه عکس ساز نه مُهرساز . مگر در مورد سازهای اساتید معروف که مشخصه و الگوی خودشان را دارند و قیمتشان مشخص است ، برای خرید ساز باید این نکات را رعایت کنید : 1 - اگر قصد خرید ساز به صورت اینترنتی دارید ، باید به آن سایت یا فروشنده مجازی اعتماد کنید . اعتماد چگونه حاصل میشود ؟ با اطلاعات و آگاهی دادن آن سایت به شما . تیم پشتیبانی سایت باید به طور کامل مشخصات فنی ساز را برای شما شرح دهد و چه بهتر که ویدئویی از ساز مورد نظر « موقع نواختن » در اختیارتان قرار دهد . 2 – اگر قصد خرید ساز به صورت حضوری دارید ، وقتی وارد مغازه شدید شما نگویید چقدر میخواهید پول بدهید ،اول رنج قیمت سازها را بپرسید .  بعد چند ساز را در رنج قیمت های مختلف بردارید ، با آن بنوازید اگر همه جانبه از آن خوشتان آمد آن ساز را بخرید . آن موقع دیگر فروشنده نمیتواند تغییری در قیمت بدهد چون اول قیمت را از او پرسیده اید . اگر باز در خرید ساز از مغازه شک دارید خیلی بهتر است با استادتان و یا یکی از دوستانتان که از ساز شما سررشته دارد به فروشگاه بروید اگر این برایتان مقدور نیست ، بعد از اینکه پول ساز را پرداختید ، به او بگویید اگر ممکن است من سازرا پیش استادم ببرم تا نظرش را بپرسم . ممکن است اگر تایید نکرد ساز را عوض کنم ؟ معمولاً قبول میکنند . امیدوارم مقاله ای که خواندید برایتان مفید واقع شده باشد . این حساسیت ها به دلیل سوء استفاده های بعضی از دلالان هنری است وگرنه 90 درصد استاتید که نوازنده ساز هستند کارشان درست است و هیچگاه شخصیت هنری و آبروی خود را به خاطر پول از بین نمیبرند . در نهایت اگر برای خرید ساز اطلاعات کافی ندارید « به استاد خود اعتماد کنید » موفق و پیروز باشید .

 

ویدئوی مربوط به این مقاله را مشاهده کنید 

 

نظر دهید (برای اعضا)

Captcha

نظرات (0)

تاکنون نظری ثبت نشده است.

سبد خرید 0
تماس با ما