فروشگاه

مقالات

مقالات

نقش مهر در انتخاب سه تار

  • انتشار1397/09/14
  • بازدید
نقش مهر در انتخاب سه تار

در ابتدای مقاله خدمتتان عرض کنم که این مقاله در مورد تمام سازهای کار دست صدق میکند . اما چون بنده نوازنده تار و سه تار هستم بیشتراز تاروسه تار نام برده ام . موضوعی که به غلط در بین علاقه مندان به سه تار جا افتاده است ، این است که « مُهر ساز » شده است ملاک انتخاب و مورد تایید بودن آن . هنرجویان زیادی برای خرید سه تار از من میپرسند ، فلان مهر به نظرتان خوب است ؟ شنیده ام مهر آقای X خیلی خوب است و یا شنیده ام مُهر آقای Y اصلاً به درد نمیخورد و دیگر سوالاتی اینگونه که به صورت وسواس در ذهن هنرجویان پرسه میزند .

 

مهر ساز چیست و نقشش چیست؟

 

هر سازنده ساز برای اینکه اثر خود را به ثبت برساند و سازهای خود را معرفی کند ، برای خود برندی میسازد . دقیقا مثل لوگوی یک شرکت . برای خود مُهری از برند خود میسازد و روی سازهایی که میسازد حک میکند . بعضی سازندگان نام و یا نام خانوادگی خود را مُهر ساز خود میکنند مثل « مفاخری – عزیزی – قوامی  »  و عده ای دیگر نام مستعاری برای سازهای خود انتخاب میکنند مثل « نغمه – صبا – چکاوک و .....» . بعد از اینکه برند خود را ساختند ، وقت آن است که تبلیغ کنند و مشتریان خود را پیدا کنند . در قدیم الایام سازنده به آن صورت زیاد نبود و همچنین سرعت تولید ساز آنقدر بالا نبود چون نوازنده کمتر بود . اما امروزه سرعت تولید ساز بیشتر شده و مخاطبان زیادی دنبال سه تار هستند . همه میدانیم ، هرآنچه متقاضی زیاده داشته باشد، در آن کالا بازار بوجود می آید ، پس به تعداد سازندگان افزوده شده و رقابت بوجود می آید . حال در این بین هر سازنده ای مطرحتر و شناخته شده تر باشد سازش بیشتر به فروش میرود .

 

شروع آموزش سه تار از صفر

 

 

 

سازنده چگونه مُهر خود را معرفی میکند ؟

 

بهترین روش برای معرفی « مُهر ساز» راه اندازی نمایشگاه است . هنگامی که سازنده ای تعداد سازهایش به مقدار و تنوع قابل توجهی رسید ، نمایشگاهی تشکیل میدهد و از اساتید و نوازندگان خبره دعوت میکند تا در آن نمایشگاه شرکت کنند . حضور اساتید و همچنین نوازندگان باعث شناخته شدن مهر آن استاد سازنده میشود . معمولا نمایشگاه را سازندگانی تشکیل میدهند که به قدری شناخته شده اند و سازهایشان اسم و رسم خوبی پیدا کرده . عده ای دیگر از سازندگان که کیفیت سازشان خوب است و  استانداردهای یک سه تار یا تار خوب را دارد ، یکی از سازهای خوب و کاردرستشان را به اساتید بزرگ کشور هدیه میدهند . وقتی استاد علیزاده یا استاد لطفی و دیگر اساتید بزرگ با ساز ایشان نواخت ، آن ساز اعتبار میگیرد و نوازندگان و هنرجویان با خود میگویند حتما این ساز مناسب و با کیفیت است که استاد علیزاده با آن مینوازد . البته در این هم شکی نیست . چون اساتید بزرگ با هر سازی نمینوازند و حتما نکته مثبتی در آن دیده اند که آن ساز را پذیرفته اند و با آن مینوازند . یعنی به این شکل نیست که استاد علیزاده بیاید هر سازی را به عنوان هدیه قبول کند و با آن بنوازد . مواردی که گفته شد برای سازهای حرفه ای بود . اما سازندگانی که اسم و رسم خاصی ندارند و کیفیت سازهایشان متوسط و روبه پایین است و تعدادشان هم در بازار سه تار بسیار است در این بین چگونه تبلیغ میکنند ؟ مشتریان این سازندگان طبیعتاً نوازندگان مبتدی است . چون نوازنده حرفه ای دنبال ساز حرفه ای است . آن اساتید در شبکه های اجتماعی نظیر« اینستاگرام و تلگرام و غیره ...» شروع به تبلیغ میکنند و مشتریان خود را پیدا میکنند . عموماً مشتریان سازهای معمولی بیشتر است . به دلیل اینکه هم قیمتش مناسب است و هم اینکه تعداد نوازندگان حرفه ای کمتر است . البته نمیگوییم این سازها بد است یا به درد نمیخورد . هر نوازنده ای متناسب با کیفیت نواختنش ساز سطح خودش را نیاز دارد . برایتان مثالی میزنم . مثلا یک عکاس از همان ابتدا نمی آید دوربین 30 میلیونی بخرد . اول کار با یک دوربین 3 میلیونی شروع میکند ، بعد که دید آن دوربین جواب کارش را نمیدهد ، دنبال مدل های بالاتر میرود . در مورد سه تار یا تار هم این موضوع صدق میکند .

 

نکات مهم در انتخاب سه تار مناسب

 

فرق ساز یک مُهر و دو مُهر در چیست؟

 

گفتن این حرف خطرناک است و به قول معروف دشمن تراشی میکنم  و اگر سازندگان سه تار اگر این مقاله را بخوانند به شدت از من عصبانی میشوند . سازندگان حرفه ای با یک مهر و دو مهر کردن سازهای خودشان بین سازهای درجه یک و درجه دو خودشان تفاوت قائل میشوند . اما در سازهای معمولی که اکثر بازار را فراگرفته و افراد مبتدی دنبال آن سازها هستند و از همه جا بی خبرند ، فکر میکنند سازی که دوتا مهر به آن خورده بهتر است . ولی همچین چیزی نیست . این یک بازار داغی است تا ساز را بفروشند .

 

 

 

آموزش آهنگهای مختلف برای تار و سه تار

 

کدام مُهر سه تار را بخرم ؟

 

اگر از من میپرسید کدام مُهر ساز را بخرم به شما خواهم گفت ، اگر دنبال ساز حرفه ای هستید روی مُهر ساز تمرکز کنید . اما اگر دنبال سه تار معمولی هستید و سازی برای شروع نوازندگی میخواهید ، اصلاً به مهر ساز فکر نکنید چون سه تار در رنج قیمت حداکثر 500 هزار تومن فرقی نمیکند مهرش چه باشد . پس ذهن خودتان را درگیر نکنید . اگر مقاله چگونه یک سه تار مناسب انتخاب کنیم را در همین وبسایت خوانده باشید . به شما میگویم که مشخصات یک ساز خوب و استاندارد چیست . پس مهر را از ذهن خود پاک کنید و فقط روی خوش صدا بودن و خوش دست بودن ساز تمرکز کنید. اگر نوازنده حرفه ای هستید میتوانم چند ساز با کیفیت با مُهرهایشان به شما معرفی کنم . استاد عباس مفاخری « سازنده سه تار » - استاد محمدی « سازنده سه تار» - استاد رامین جزایری « سازنده تار و سه تار» - استاد قوامی « سازنده تار و سه تار» - استاد خجسته « تار» . اگر مبتدی هستید و دنبال ساز خوش صدا و تایید شده هستید میتوانم به شما مشاوره بدهم کدام مُهر را تهیه کنید . در قسمت تماس با ما  با من در ارتباط باشید .

 

جهت خرید سه تار به این لینک مراجعه کنید

موفق و پیروز باشید . علی اقبال

 

 

نظر دهید (برای اعضا)

Captcha

نظرات (0)

تاکنون نظری ثبت نشده است.

سبد خرید 0
تماس با ما