فروشگاه

مقالات

مقالات

راز نوازندگان موفق چیست؟

  • انتشار1397/05/08
  • بازدید
راز نوازندگان موفق چیست؟

تمرین آگاهانه در موسیقی

بله تمرین آگاهانه یکی از راز های نوازندگان موفق است.به بیان دیگر ، تمرین با هدف مشخص ، تمرینی که برای ایرادات راه حل داشته باشد، تمرینی که بر روی حل مشکلات تمرکز و دقت داشته باشد ، تمرین آگاهانه است . به جای تمرین بدون فکر و بی فایده، تمرین آگاهانه فعالیتی مثبت و با فکر و تلاش آگاهانه و بامنطق است . این نوع تمرین شما را وامی دارد که هنگام اشتباه مکث کنید و منشا اشتباه و راه حل آن را پیدا کنید.

پاول کانتور ، نوازنده ی ویولن اعتقاد دارد که اتاق تمرین مانند یک آزمایشگاه است ، که شما برای کسب نتیجه ی دلخواه می توانید به راحتی روش های مختلف را آزمایش کنید ، چه از لحاظ تکنیکی و چه موسیقیایی . جز به جز موارد و نکات را به صورت جداگانه بررسی کنید . مقاله ی کوتاهی که در ادامه آورده می شود ، تاییدی بر نظریه ی پاول کانتور است . ( برگرفته از مجله ی استرینگ )

 

 

نوعی از تمرین که موجب برجسته شدن و شهرت و موفقیت چه در موسیقی ، چه ورزش و چه تجارت است ، توسط دکتر آندرس اریکسون که تمرینات افراد متبحر را با عنوان ده هزار ساعت یا ده سال مورد بررسی قرار داده است ، بیان می شود. او به این نتیجه رسیده است که برای رسیدن به مرحله ی تمرین هدفمند و آگاهانه و مفید دست کم ده سال یا ده هزار ساعت زمان صرف می شود و بعد آن است که به سطح تبحر در هر حوزه ای دست می یابیم. به طور معمول و میانگین فاصله ی سنی 15 تا 25 .صحبت کردن از اعداد و ارقام ساده ست ، اما کلید موفقیت در میزان زمان تمرین نیست ، کلید موفقیت نوع تمرین کردن برای دستیابی به تبحر و خبرگی ست. با هر روش قدیمی هم که تمرین می کنید ،تمرین را انجام دهید و تمرینات را قطع نکنید.

 

اگر مایل به یادگیری سه تار هستید اینجا را کلیک کنید

 

4 عامل ثبات و پایداری برای نوازنده شدن

تا حالا به این فکر کردید چرا گاهی هر چقدر هم برای نوازندگی تلاش می کنیم، باز در جا می زنیم؟

نوازنده شدن، عشق و علاقه می خواهد و بدون آن، هر چقدر هم تلاش کنیم باز هم در جا خواهیم زد. عشق و علاقه نیز رسیدگی و مراقبت می خواهد تا محصول ما یعنی همان نوازندگی، پرورش یابد؛ و این در سایه تعهد، نظم و مسئولیت پذیری امکان پذیر است. نمی توان به نهال موسیقی عشق بورزیم اما به آن رسیدگی نکنیم. این نهال کوچک در اولین ناملایمتی روزگار، از ریشه خشک خواهد شد.

برای کسب هر مهارتی، ما با دو روی یک سکه مواجهیم. یکی گذراندن دوره های عمومی و تخصصی با یادگیری فنون و تکنیک ها است؛ و دیگری رویکردهای رفتاری است که به عنوان اخلاق شخصی می شناسیم.

هر چند به دست آوردن یک تخصص یا مهارت، بخش گریز ناپذیری از مراحل یادگیری است؛ اما این رویکردهای اخلاقی است که ما را وادار به پایداری و استمرار در کسب مهارت های تخصصی می کند و رنگ اجرایی به آن می زند.

در این مقاله می خواهیم به عوامل اخلاقی رشد و پیشرفت در نوازندگی بپردازیم. عواملی مهم که ثبات و استمرار را برای یک نوازنده به همراه دارد. در انتهای مقاله نیز استاد علی اقبال، مدرس تار و سه تار وبسایت نت به نت در این خصوص با شما گفتگوی صمیمانه ای خواهد داشت.

 

1- عشق، شاه کلید استمرار

خیلی وقت ها پیش آمده که افراد در ابتدای مسیر نوازندگی دچار نگرانی شده اند. این نگرانی حاصل از قدم های اولیه یادگیری نوازندگی است. دقیقا مثل دلشوره ای است که پس از یک تصمیم مهم در زندگی می گیریم. این نگرانی موجب طرح سوالاتی از خود می شود. آیا من کار خوبی کردم؟ آیا خواهم توانست؟ نکند شکست بخورم و سرخورده شوم؟

گاه این نگرانی ها تا حدی بالا می رود که قدم های نوازنده یک به یک همراه با استرس و فشار روانی خواهد بود. حتی امکان صرف نظر کردن از مراحل یادگیری هم وجود دارد. مطمئنا با وجود این تشویش ذهنی و استرس حاصل از آن، نمی توان نوازنده شد. یادگیری یک ساز، فراغ بال و آرامش می خواهد. نمی توان بار سنگین نگرانی را به دوش کشید و همزمان نیز انتظار موفقیت داشت.

آیا این نگرانی ها، ضعف محسوب می شود؟

خیر، این نگرانی ها یک نوع حالت تدافعی است، که در نبود عشق و علاقه رخ می دهد. سیستم عصبی و روانی انسان نمی خواهد کاری را انجام دهد که تمایلی به آن ندارد. مخصوصا اگر اجباری در کار نباشد و کاملا یک عمل اختیاری مثل نوازندگی باشد.

به خاطر همین در اولین قدم باید این سوال را از خود بپرسید: آیا من عاشق نوازندگی هستم؟ آیا به سازی که می خواهم یاد بگیرم عشق می ورزم؟

اگر پاسخ صادقانه شما به این سوال، مثبت باشد، قطعا با انگیزه فراوان و بدون نگرانی دست به ساز خواهید شد و با اشتیاق فراوان، ذوق طی کردن مراحل را خواهید داشت.

اما اگر پاسخ منفی بود، بهتر است ابتدا این عشق را در خود ایجاد کنید. بدون رغبت وارد عرصه موسیقی نشوید. موسیقی درس ریاضی نیست که مجبور به پاس کردن آن باشید. بلکه یک هنر است و جلوه ای از نقش و نگار جهان هستی است.

 

2- تعهد، نیرو محرکه یادگیری

دومین عامل اخلاق شخصی برای استمرار و ثبات در امر یادگیری موسیقی، تعهد است. تعهد یعنی پیمان بستن با خویشتن و ماندن بر سر آن. میزان تعهد در افراد متفاوت است. اما موسیقی و نوازندگی چیزی نیست که با عدم پایبندی به تعهدات بتوان در آن موفقیتی حاصل کرد. وقتی تعهدی به خود می دهیم، باید وجهه حیثیتی به آن ببخشیم. یعنی هر گاه از زیر تعهدمان شانه خالی کردیم، حالمان بد شود و از خود خجالت بکشیم. در یک کلام، خروج از تعهد را خط قرمز خود بدانیم و اگر هم پیش آمد، برای جبران آن خود را جریمه کنیم. گفتیم میزان تعهد در اشخاص متفاوت است، اما پایبندی به تعهد یک مرام نامه اخلاقی است که کاملا دست خود فرد می باشد.

پس قبل از شروع به یادگیری نوازندگی، باز هم این سوال را از خود بپرسید: آیا در این راه به رفع موانع و چالش ها، و پیگیری روند یادگیری متعهد خواهم بود؟ یا خیر.

 

3- نظم، همچون نظام موسیقی

نظم در یادگیری موسیقی، نه تنها یک عامل، بلکه یک شرط است. وقتی موسیقی با آن دنیای رنگارنگ و بی انتهایش، بر اساس نظم و هارمونی به رقص در می آید، مسلم است که یادگیری آن نیز مستلزم نظم و هدفمندی خاص و بی چون و چراست. ضرب آهنگ و ریتم، خود گواه بر نظم در منظومه موسیقی است. ملودی نیز بر موج منتظم ریتم سوار می شود. همانطور که برای خلق شعر نیاز به قالب های شعری و وزن های عروضی است؛ در صنعت موسیقی نیز هر آوایی برای تجلی نیاز به آوای نظمی دقیق دارد.

وقتی هنری تا این حد منتظم و قانونمند است، بدیهی است که در یادگیری نیز نظم باید حرف اول را بزند.

داشتن برنامه ریزی برای تمرین های نوازندگی و رعایت دقیق آن، از مهمترین فاکتورهای پایداری در موسیقی است.

بدترین اثر بر نوازنده از طرف خود او رخ می دهد. یعنی وقتی که نوازندگی را به چشم تفریحی سرخوشانه بنگرد. تمرین های خود را کج دار و مریز پیش ببرد. هر وقت دلش خواست در مراحل یادگیری وقفه بیندازد. هدفی برای سپری کردن مراحل نداشته باشد.

همه این موارد یعنی عدم پایبندی به نظم، و عدم داشتن نظم در تمرین های نوازندگی، یعنی در جا زدن و بی هدف دویدن.

تدوین یک برنامه هدفدار کار سختی نیست. مثلا با خودتان طی کنید هر روز راس فلان ساعت به مدت یک ساعت تمرین خواهید کرد؛ مگر اینکه یک مسئله یا مشکل اضطراری پیش بیاید. درست مثل مسواک زدن یا مثل مرتب کردن رخت خواب بعد از بیدار شدن؛ داشتن برنامه منظم نیز ساده است، اما انجام ندادن آن ساده تر. اجازه ندهید راحت طلبی، شما را از داشتن یک سیکل منظم در یادگیری موسیقی دور کند.

 

4- مسئولیت پذیری، تضمین کننده موفقیت

مسئولیت پذیری یعنی چه؟ یعنی در راه نوازندگی هیچ چیز را کوچک نشماریم و مسئولانه به راهی که انتخاب کرده ایم پایبند باشیم. در یک کلام یعنی احترام قائل شدن و ارزش گزاری برای خود و تصمیمی که گرفته ایم.

بعد از هر تمرین ساز خود را در کاور بگذاریم و در جای مناسب قرار دهیم، صفحات نت خود را همیشه منظم و مرتب کنیم، تمرینات را نیمه کاره رها نکنیم، مراحل یادگیری را در اولویت های پایین زندگی خود قرار ندهیم، در کنار تمرینات عملی، آموزه های تئوری خود را ارتقا دهیم، اگر مشکلی در اجرای یک تکنیک داشتیم، تا رفع نشدن آن از پیگیری دست نکشیم، اشتیاق را در خود حفظ کنیم و...

در مجموع مسئولیت پذیری به معنای پایبندی به آدابی است که ما را به پیشرفت در مهارت نوازندگی می رساند.

 

در ویدیوی زیر صحبت های علی اقبال در مورد عوامل تاثیر گذار در استمرار و پایداری برای نوازنده شدن را ببینید و بشنوید:

 

 

 

تهیه شده در وب سایت آموزش موسیقی نت به نت

نظر دهید (برای اعضا)

Captcha

نظرات (0)

تاکنون نظری ثبت نشده است.

سبد خرید 0
تماس با ما