فروشگاه

مقالات

مقالات

پرودیوسر موسیقی به چه کسی گفته می شود؟

  • انتشار1397/05/06
  • بازدید
پرودیوسر موسیقی به چه کسی گفته می شود؟

موزیک پرودیوسر به چه کسی می گویند؟

موسیقی همیشه بخش مهمی از زندگی بشر بوده است. اما آیا تابه حال فکر کرده اید پشت صحنه ضبط و تولید آهنگ ها و آلبوم های موسیقی موردعلاقه شما چگونه است؟

آیا می دانید که یک فرد کلیدی در پشت پرده وجود دارد که مسئولیت اصلی فرایند ضبط و تولید موسیقی را برعهده دارد؟ این شخص موزیک پرودیوسر (Music Producer) است.

موزیک پرودیوسر که به آن تهیه کننده موسیقی هم می گویند مغز متفکر پشت صحنه تولید موسیقی است که کارگردانی پروژه ضبط و تولید آلبوم ها و آهنگ های محبوبتان را برعهده دارد. اوست که صداها و نت ها را شکل می دهد و مسئولیت خلق آن چیزی است که در نهایت می شنوید. در ادامه با ما همراه باشید تا با نقش بسیار مهم و کلیدی موزیک پرودیوسر در دنیای موسیقی بیشتر آشنا می شویم.

 

فهرست مطالب

  1. فرایند تولید موسیقی چگونه است؟
  2. موزیک پرودیوسر به چه کسی می گویند؟
  3. موزیک پریودیوسر چه کاری انجام می دهد؟
  4. مهارت های موردنیاز موزیک پرودیوسر
  5. فرق آهنگ ساز و موزیک پرودیوسر چیست؟
  6. سخن پایانی

 

فرایند تولید موسیقی چگونه است؟

یک ایده موسیقایی می تواند اشکال متفاوتی به خود بگیرد. آنچه که در نهایت به گوش می رسد و محصول نهایی را شکل می دهد، بستگی زیادی به فرایند آهنگ سازی و ابزارهایی دارد که برای تولید آهنگ مورداستفاده قرار گرفته اند. مراحل دخیل در تولید یک قطعه موسیقی عبارت اند از:

1.شکل گرفتن ایده  موسیقی

ابتدا یک ایده یا الهام اولیه موسیقایی شکل می گیرد. این ایده شامل متن و محتوای آهنگ، سازهایی که در آن استفاده می شود و یا افرادی که در آن همکاری دارند است.

2. ضبط

 خوانندگان و نوازندگان بر اساس ایده اولیه، قطعات مختلفی را اجرا و ضبط می کنند و این اجراها به عنوان داده های صوتی یا MIDI بر روی انواع دستگاه های سخت افزاری و نرم افزاری ضبط می شوند.

3. ویرایش

پس از اتمام مرحله ضبط، اجراهای ثبت شده به صورت داده های MIDI یا فایل های صوتی قابل ویرایش و تغییر هستند. در این مرحله، موزیک پرودیوسر و خواننده یا نوازنده با سلیقه خود، روی جزئیات ضبط ها کارکرده و آن ها را ویرایش و اصلاح می کنند.

برای مثال ممکن است بخشی از وکال یک خواننده حذف شود یا زمان بندی نواختن یک ساز تغییر کند یا حتی کل آهنگ سازی دستخوش تغییر شود. هدف از ویرایش، بهبود کیفیت و جذابیت اثر است تا بتواند گوش مخاطب را بهتر نوازش دهد.

4.میکس کردن

در مرحله میکس، تمامی ترک ها و قطعاتی که به صورت انفرادی و جداگانه ضبط شده اند، کنار هم قرار گرفته و ترکیب می شوند. در این مرحله با استفاده از تکنیک ها و افکت های صوتی مختلف، صدای هر ساز یا خواننده بهبود داده شده و در کنار سایر اجزاء جای می گیرد تا در نهایت یک اثر یکپارچه استریو شکل بگیرد.

5.مسترینگ

پس از اتمام مرحله میکس، فرایند مسترینگ انجام می شود تا آهنگ نهایی برای انتشار آماده شود. در این مرحله تنظیمات و ویرایش های نهایی روی کیفیت صدا و توازن فرکانس ها صورت می گیرد تا بتوان آن را به عنوان یک فایل صوتی روی CD یا به صورت دیجیتال منتشر کرد.

در تمامی این مراحل، تصمیمات و سلیقه موزیک پرودیوسر نقش محوری در شکل دهی به صدا و کیفیت نهایی محصول دارد.

 

میکس و مسترینگ

 

آموزش سنتور در وب سایت نت به نت

 

موزیک پرودیوسر به چه کسی می گویند؟

موزیک پرودیوسر یا تهیه کننده موسیقی، آرتیست و فردی حرفه ای است که مسئولیت بسیار مهم هدایت و نظارت بر کل فرایند تولید یک اثر موسیقایی را برعهده دارد. موزیک پرودیوسر شغل خاص و عجیبی است. آنچه یک موزیک پرودیوسر خلق می کند یک شیء قابل رویت نیست. در تعریفی زیباتر می توانیم بگوییم که موزیک پرودیوسر مولکول های هوا را به گونه ای به ارتعاش درمی آورد که وقتی این مولکول های هوا به گوش شنونده منتقل می شوند، باعث برانگیختن احساسات در وی می شود.

همچنین او کمک می کند تا خوانندگان و آهنگ سازان بتوانند دیدگاه و ایده های موسیقایی خود را محقق سازند. موزیک پرودیوسر با تجربه و دانش فنی خود، آهنگ را در مسیری هدایت می کند که با تصورات و انتظارات خواننده مطابقت داشته باشد.

 

موزیک پرودیوسر چه کاری انجام می دهد؟

نقش یک تهیه کننده موسیقی همیشه تا حدودی مبهم بوده است. می توان گفت موزیک پرودیوسر کارهای مختلفی را انجام می دهد. آیا کسی که بیت موزیک را برنامه ریزی می کند یک موزیک پرودیوسر است؟ بله. آیا کسی که تماس ها را پاسخ می دهد، جلسات را هماهنگ می کند و هنرمندان را به دیگران معرفی می کند یک موزیک پرودیوسر است؟ بله. آیا کسی که گیتار بیس می زند و یا از ابزارهای مختلف استفاده می کند، موزیک پرودیوسر است؟ بله. موزیک پرودیوسر نقش های متعددی دارد، اما در ادامه چهار نقش اصلی آن را برسی می کنیم:

1. برنامه ریزی و توجه به بودجه

اول از همه، مسئولیت تهیه کننده برنامه ریزی یک جلسه ضبط در بودجه تعیین شده و سپس رهبری خوانندگان و نوازندگان از طریق آن برنامه به شیوه ای کارآمد است. علاوه بر این، آنها تکمیل موفقیت آمیز فنی و هنری پروژه را تضمین می کنند.

به نوعی، این مهم ترین دلیلی است که موزیک پرودیوسر استخدام می شود. آنها با کارهایشان نشان داده اند که حرفه ای هستند و قادر به ساختن یک ضبط موفق و ارائه محصول نهایی دقیقا در تاریخ توافق شده قراردادی هستند.

برای یک پروژه ضبط آهنگ برای یک لیبل (گروه موسیقی) بزرگ یا یک لیبل کوچک تر، تاریخ پخش آن بخش مهمی از برنامه است. این فرایند شامل برنامه های تولید، بازاریابی و روابط عمومی است که برای راه اندازی تاریخ انتشار آلبوم هماهنگ می شوند.

2. شکل دادن به موسیقی

نقش موزیک پرودیوسر در شکل دهی به موسیقی بسیار حیاتی است. وظیفه اصلی او تبدیل مواد خام و ایده های اولیه یک خواننده یا آهنگ ساز به یک اثر تکمیل شده و آماده انتشار است.

این کار هم زمان هم جنبه هنری دارد و هم جنبه تجاری. موزیک پرودیوسر باید بتواند قصد موسیقایی و عاطفی هنرمند را منتقل کند، اما درعین حال اثر باید برای مخاطبان گسترده نیز جذاب باشد.

بنابراین، سلیقه و توانایی های موزیک پرودیوسر در شکل دهی نهایی به یک اثر موسیقایی نقشی اساسی دارد. او با درک عمیق موسیقی و ذائقه هنری اش، کیفیت صوتی اثر را بهبود می بخشد، آن را غنی تر می کند و باعث می شود تا بیشتر موردپسند مخاطبان قرار بگیرد. می توان گفت سلیقه و تصمیمات موزیک پرودیوسر،  اثر موسیقایی نهایی را شکل می دهد.

3. نظارت بر عملکرد

موزیک پرودیوسر نقش مهمی در هدایت و بهبود عملکرد هنرمندان و موزیسین ها دارد. او باید بتواند بهترین توانایی ها و استعدادهای اعضای یک گروه موسیقی را شناسایی کند و راهنمایی های لازم برای دستیابی به بهترین عملکرد آنها ارائه دهد.

موزیک پرودیوسر در تمام مراحل ضبط، از انتخاب بهترین عملکرد برای قطعات پشتیبانی، تا تایید سولوهای مختلف و تنظیم صدای سازها، نقش تعیین کننده ای در قضاوت و جهت دهی دارد.

4.نظارت بر ویرایش، میکس و مستر پروژه

یکی دیگر از نقش های کلیدی موزیک پرودیوسر در فرایند تولید یک اثر موسیقایی، نظارت بر مرحله میکس و مسترینگ است.

موزیک پرودیوسر پس از اتمام مراحل ضبط، وظیفه دارد تمامی ترک ها و قطعات ضبط شده را ویرایش و با یکدیگر ترکیب کند و صدا و توازن بین آن ها را تنظیم نماید.

او با بهره گیری از تکنیک ها و ابزارهای میکس، صدای هر ساز یا خواننده را بهبود می بخشد و کیفیت نهایی اثر را ارتقا می دهد. همچنین در مرحله مسترینگ، تمامی جنبه های فنی و هنری آهنگ را زیر نظر دارد تا محصولی یکپارچه و آماده برای انتشار تولید شود.

 

وظیفه پرودیوسر

 

مهارت های موردنیاز موزیک پرودیوسر

داشتن مهارت های لازم برای تهیه کنندگی موسیقی (موزیک پرودیوسر) از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. یک موزیک پرودیوسر حرفه ای نقش مهمی در هدایت خلاقانه، انتخاب و هماهنگ سازی عوامل دخیل در ساختن یک اثر موسیقایی ایفا می کند و می تواند با استفاده از مهارت ها و تجربیاتش محصولی موفق و پر فروش تولید کند. در ادامه به مهارت های لازم برای یک موزیک پرودیوسر می پردازیم:

دانش فنی

موزیک پرودیوسر باید دانش فنی در مورد تجهیزات ضبط، نرم افزارها و تنظیمات استودیو داشته باشند. آنها باید نحوه استفاده از ایستگاه های کار صوتی دیجیتال (DAWs) و سایر ابزارها برای ضبط و میکس موسیقی را درک کنند.

درک موسیقایی و مهارت شنیداری

 آنها نیاز دارند تا درک خوبی از نظریه موسیقی و سبک های مختلف موسیقی مختلف داشته باشند. آنها باید بتوانند عناصر مختلف موسیقی مانند ملودی، ریتم، هارمونی و آهنگ سازی را تشخیص دهند و قدر بدانند. 

همچنین آنها نیاز دارند تا بتوانند جزئیات و ظرایف موسیقی مانند تعادل ابزار، کیفیت آوا و صدای کلی را تشخیص دهند. این به آنها کمک می کند تا در طول فرایند تولید، تصمیم گیری های آگاهانه ای داشته باشند. 

 

همکاری و ارتباطات

موزیک پرودیوسر باید بتوانند ایده های خود را به وضوح بیان کرده و به هنرمندان و موزیسین ها راهنمایی دهند. توانایی ارتباط و همکاری خوب و کار تیمی بسیار مهم است تا ایده های خلاقانه مختلف گرد هم آیند و محصول نهایی یکپارچه ای حاصل شود.

خلاقیت

 آنها باید ذهنیت بسیار خلاق داشته باشند. مطرح بودن در صنعت موسیقی نیازمند ایده های نوآورانه برای ارتقای صدای یک آهنگ یا متمایزکردن آن است. خلاقیت به آنها اجازه می دهد تا با صداها، افکت ها و آهنگ سازی های مختلف؛ موسیقی منحصربه فرد و جذابی خلق کنند. 

سازماندهی و مدیریت زمان

 سازمان دهی و مدیریت اثربخش زمان بسیار مهم است. تهیه کنندگان اغلب روی چندین پروژه به طور هم زمان کار می کنند و نیاز دارند تا مهلت ها را رعایت کنند. سازمان دهی کمک می کند تا آنها بر وظایف مختلف نظارت داشته باشند و پیشرفت روان تولید موسیقی را تضمین می کند. 

انعطاف پذیری

موزیک پرودیوسرها باید در برابر ژانرها و سبک های مختلف موسیقی انعطاف پذیر باشند. آنها باید بتوانند روی انواع مختلفی از موسیقی کار کرده و به نیازها و ترجیحات خاص هنرمندان مختلف پاسخ دهند. انعطاف پذیری به آنها کمک می کند تا در ژانرهای گوناگون، موسیقی متنوع و جذابی خلق کنند.

 

مهارت های مورد نیاز پرودیوسر

 

آموزش سه تار در وبسایت نت به نت

 

فرق آهنگ ساز و موزیک پرودیوسر چیست؟

آهنگ ساز و موزیک پرودیوسر نقش های اصلی تولید موسیقی را بر عهده دارند. ابتدا بررسی می کنیم که آهنگ ساز به چه کسی می گویند:

آهنگ ساز ملودی ها، ریتم ها، هارمونی ها و ساختار یک اثر موسیقایی را می نویسد و می سازد. آهنگ ساز از دانش و تخصص خود در زمینه های تئوری موسیقی، ساختار موسیقی، انواع سازها و فنون تصنیف بهره می برد تا قطعات موسیقایی جدید خلق کند. آهنگ سازها می توانند در ژانرها و سبک های مختلفی مانند پاپ، راک، جاز، کلاسیک و... فعالیت کنند.

نقش های موزیک پرودیوسر و آهنگ ساز در فرایند خلق موسیقی مجزا اما مکمل یکدیگر هستند. درحالی که آهنگ ساز مسئول نوشتن و آرانژه کردن موسیقی است، موزیک پرودیوسر نظارت بر تولید و صدای ضبط را برعهده دارد.

هر دو نقش برای زنده کردن موسیقی ضروری هستند، آهنگساز پایه را تنظیم می کند و تهیه کننده آن را به یک شاکله نظام مند تبدیل می کند. این افراد استعدادها و تخصص منحصر به فرد خود را برای خلق موسیقی دارند که ما را مجذوب خود میکند. البته برخی افراد هر دو نقش آهنگساز- موزیک پرودیوسر را همزمان ایفا میکنند

 

سخن پایانی

موسیقی قدرتی فراتر از تصور دارد. این هنر ظریف می تواند احساسات ما را برانگیزاند، همدرد ما باشد، خاطرات را زنده نگه دارد و ما را الهام بخشد.

موسیقی ای که آسان به گوشمان می رسد، پشت سر خود مسیری دشوار و پر فراز و نشیب را طی کرده است. موسیقی برای رسیدن به دست مخاطب نیازمند مهارت، تخصص و درک مناسب از این هنر است. از این رو، نقش موزیک پرودیوسر بسیار با اهمیت و الهام بخش است. او کسی است که با عشق به موسیقی و درک صنعت سرگرمی شنیداری، آثاری خلق می کند که می تواند جان شنوندگان را بلرزاند و احساسشان را تسخیر کند.

 

تهیه  شده در وب سایت آموزش موسیقی نت به نت

سوالات متداول

موزیک پرودیوسر در لغت به معنای تهیه کننده موسیقی است. یک موزیک پرودیوسر از اولین مرحله یعنی خلق ایده تا خروجی نهایی موسیقی بر تمامی روند کار نظارت دارد و با اشرافی که بر تئوری موسیقی دارد؛ فرایند تولید موسیقی را مدیرت می کند. در مجموع موزیک پرودیوسر کسی است که از صفر تا صد با تولید موسیقی آشنایی دارد.
موزیک پرودیوسر باید صفر تا صد تئوری موسیقی را بداند، به تمامی مراحل ضبط استودیویی و کار با وسایل و نرم افزارهای موسیقی اشراف داشته باشد. دارای روابط عمومی بالا و وقت شناسی باشد. خلاق باشد و بتواند نقاط قوت و ضعف خوانندگان و نوازندگان را تشخیص دهد.

نظر دهید (برای اعضا)

Captcha

نظرات (0)

تاکنون نظری ثبت نشده است.

سبد خرید 0
تماس با ما