فروشگاه

مقالات

مقالات

ده نکته کاربردی برای تمرین نوازندگان

  • انتشار1398/11/15
  • بازدید
ده نکته کاربردی برای تمرین نوازندگان

 

با بررسی و تجزیه تحلیل مشکلات هنرجویان و اشتراک تجربیات خود با وبسایت نت به نت، به 10 مورد کاربردی رسیدیم که با رعایت آن در تمرینات، انشاالله خواهید توانست به مطلوب خود در نوازندگی برسید. رعایت موارد زیر بسیار ساده است. ولی در کنار این سادگی، به صورت شگرفی بر سطح کیفی نوازندگی شما تاثیر گذار خواهد بود. با ما همراه باشید.

 

از تنظیم بودن کوک ساز خود مطمئن باشید.

 

اولین قدم قبل از شروع تمرین، کوک کردن ساز است. این کار باعث می شود صداهایی که بر گوشتان می نشیند، اصولی و دقیق باشد. کوک صحیح، یک الگوست. اگر در هر بار تمرین، کوک ساز نسبت به مختصات اصلی خود متفاوت باشد، باعث پیش آمدن دوگانگی در ناخودآگاه میگردد و خود به خود باعث ایجاد اختلال در ثبت اصولی تمرینها در عمق ذهن می شود.

 

آموزش سه تار در وب سایت نت به نت

 

از منابع آموزشی متعدد استفاده نکنید.

 

یکی از ایراداتی که بر بعضی از نوازندگان رواست، استفاده از چند منبع آموزشی به صورت همزمان می باشد. اینکه از هر منبعی، دیتای مختلفی را در یک موضوع مشابه وارد ذهن کنیم، شاید در ابتدا یک محکم کاری به نظر برسد. ولی مطمئنا در طول زمان ذهن قادر نخواهد بود حد و مرز این دیتا ها را مشخص کند. این امر باز هم سبب بروز دوگانگی در ذهن می گردد. بهتر است تمرکز خود را بر یک منبع بگذاریم و نهایتا اگر منبع بهتری را پیدا کردیم، آن را به صورت کامل جایگزین قبلی کنیم و از تمرکز بر روی هر دو به صورت موازی، خودداری کنیم.

 

صبور باشید.

 

برای یادگیری هر کاری، صبر و طمانینه از ضروری ترین فاکتور ها جهت رسیدن به موفقیت محسوب می شود. مخصوصا کار ظریفی مثل یادگیری موسیقی. ضمیر آدمی خود به خود عجله و شتاب را برای رفتن به مراحل بعدی بر میگزیند. باید بدانید که این شتاب، نوعی ذوق کاذب است که مربوط به هوای نفس آدمی می گردد. صبر، کلید واژه مهار این امیال کاذب می باشد. تا تسلط کامل بر یک تمرین، از ورود به تمرین های بعدی خود داری کنید.  چرا که منشا این عجله ،صرفا از یک اعتماد به نفس کاذب سرچشمه می گیرد. و عدم موفقیت در مراحل بعدی، حس نا خوشایند نا امیدی را به همراه می آورد.

 

 

تمرکز خود را معطوف به تمرین کنید.

 

 بارها تجربه شده که نوازندگان در میان تمرین خود، برای رفع خستگی و تنوع، به نواختن قطعه هایی که بر آن تسلط دارند می پردازند. این کار از جنبه های مختلفی باعث بروز اشکال در روند یادگیری می شود. یکی اینکه گسستگی تایم تمرین، رخوت و تنبلی را به بار می آورد. همچنین بازگشت به حال و هوای قبل از گسستگی، سخت تر می شود و باعث سردی هنرجو می گردد. تمرین ها در ناخود آگاه او حکم یک مزاحم را پیدا می کنند که باید از شر آن راحت شود. باید این نکته را دانست که تمرین در هیچ زمینه ای شیرین نیست. هیچ ورزشکار حرفه ای را پیدا نخواهید کرد که تمرین را دوست داشته باشد. ولی برای چشیدن طعم شیرین موفقیت، باید سختی تمرین ها را به جان خرید. پس در زمانی که برای تمرین مشخص نموده اید، رئیس ذهنتان باشید و آن را نسبت به هر گونه انحراف، مهار کنید.

 

معرفی اپلیکیشن تیونر برای گوشی های اندروید

 

سرعت در نوازندگی را از ذهنتان بیرون کنید.

 

مشخصا رسیدن به سرعت در نوازندگی، آرزو و یا شاید هدف همه هنرجویان باشد. اما باید این نکته را در خاطر داشته باشید که سرعت، مرحله آخر نوازندگی است. شما باید به ذهنتان اجازه دهید تا خودش به واسطه تمرین ها، کم کم سرعت را به انگشتان انتقال دهد. تا وضعیت تعادلی مغز به میزان آمادگی لازم نرسد و تمرین ها ملکه ذهن نشده باشند، نوازندگی سریع اتفاق نخواهد افتاد. پس به جای تلاش برای سرعت بخشیدن مصنوعی به انگشتان، با خیال راحت به تمرینات بپردازید. مطمئن باشید اجرای درست تمرینات باعث خواهد شد روزی از سرعت نوازندگی خودتان تعجب کنید.

 

توجه به ریتم و انضباط در تمرین

 

ذهن همواره دنبال الگویی برای به ریل افتادن می گردد. در مقوله نوازندگی، یکی از این الگوها ریتم است. توجه به ریتم در هنگام تمرین باعث تسریع و سهولت یاد گیری می گردد. ریتم همان چارچوب منتظمی است که توسط استاد مربوطه برای تمرین شما لحاظ می گردد. آن را یک نظام اجباری بدانید که برای پخته شدن ضروریست. خود را نسبت به آن متعهد و مسئول بدانید.

 

خجالتی نباشید.

 

تمرین کردن و اجرا در برابر دیگران، حتی به صورت ناقص، باعث پیشرفت سریع شما می شود. اشتباه نواختن و پر از غلط بودن نوازندگی در پروسه یادگیری یک ساز، حق مسلم شماست. هیچ کس به صورت حرفه ای از مادر زاده نشده است. در این زمینه خود خواه باشید. سعی کنید هول و هراس نوازندگی در جمع را شکست دهید. مطمئن باشید که اشتباه نواختن در جمع، بیشتر به چشمتان خواهد آمد و برای رفع ایراد، کار شما را راحت تر خواهد کرد. همچنین اعتماد به نفس شما را افزون می کند و همین اعتماد به نفس باعث اقتدار بیشتر شما در زمینه یادگیری و اجرا خواهد گشت. هیچ وقت نگران تصور دیگران در مورد نوازندگی خودتان نباشید. در آخر این خود شمایید که به یک نوازنده بزرگ تبدیل خواهید شد و آن تصورات هیچ جایی در آینده حرفه ای شما نخواهد داشت. پس هنگام تمرین، مخفی نشوید. با جسارت و اقتدار هر کجا لازم شد بنوازید و تمرین کنید. موفقیت از آن شماست.

 

 

در انتظار معجزه نباشید.

 

هیچ یک از بزرگان موسیقی دنیا، یک شبه و با رخ دادن معجزه به قله های موفقیت خود نرسیده اند. شرایط زندگی در این سیاره خاکی به گونه ای ایست که برای به دست آوردن امتیازها، باید هزینه و بهای آن را به طور کامل پرداخت. در بحث موسیقی، این هزینه تمرین است و تمرین. همیشه آسانی ها بعد از تحمل سختی ها رقم می خورد. پس در این راه پر پیچ و خم هنر، از خودتان توقع حرکتی محیر العقول نداشته باشید و در شکست ها نا امید نشوید. قدم به قدم پیش بروید و آرامش را به خود تزریق کنید. این یک قانون نا نوشته ولی واقعیست: هر شکست پلی است در مسیر موفقیت.

 

برای خودتان آلبوم موسیقی شخصی بسازید

 

 

برای مباحث تئوری اهمیت قائل شوید.

 

شما اگر نوازنده قابلی هم شوید ولی نتوانید نت بخوانید، یا اصطلاح های موسیقی را به کار ببرید؛ نخواهید توانست در کارهای گروهی شرکت کنید. یا اگر هم بتوانید، دیگران در کار کردن با شما به مشکل میخورند. موسیقی نیز خود داری یک زبان است و یک نوازنده حرفه ای با زبان موسیقی آشناست.

حتما عزمتان را بر این بگذارید که موسیقی را به صورت تئوری و عملی و به موازات هم پیش ببرید. هر چه بین این دو شکاف بیشتری ایجاد شود، جبران آن سخت تر خواهد بود.

 

آموزش تئوری موسیقی در وب سایت نت به نت

 

برای خود هدف بسازید.

 

موسیقی هم همانند سایر مهارت ها نیازمند یک دور نمای کلی و برنامه ریزی برای رسیدن به آن می باشد. از همان ابتدا مشخص کنید چرا به سمت نوازندگی آمده اید؟ آیا میخواهید یک نوازنده حرفه ای شوید؟ آیا قصدتان رسیدن به سطحی نرمال و اجرای چند آهنگ در جمع می باشد؟ برای لحظات تنهایی خویش دنبال همدمی همچون ساز میگردید؟ هر هدفی دارید آنرا مشخص کنید. تا همیشه بدانید کجای کار هستید. تا در میان راه سرگردان نگردید. تا لذت فتح قله را بچشید. هر زمان هم به هدفتان رسیدید میتوانید آنرا ارتقا دهید یا نه، پرونده پیشرفت را همانجا ببندید. در هر صورت هدفی را به عنوان مقصد خود قرار دهید.

 

نویسنده: محمد حنطه ای

 

نظر دهید (برای اعضا)

Captcha

نظرات (0)

تاکنون نظری ثبت نشده است.

سبد خرید 0
تماس با ما