فروشگاه

مقالات

مقالات

زندگی نامه استاد احمد عبادی

  • انتشار1398/11/11
  • بازدید
زندگی نامه استاد احمد عبادی

زندگی نامه استاد احمد عبادی

 

 استاد احمد عبادی از بزرگان خاص و مطرح موسیقی سنتی ایران و از منظر شخصیت، پرستیژ ساز سه تار بود که از نسلی سه تار نواز در سال ۱۲۸۵ هجری شمسی در شهر تهران به دنیا آمد. او فرزند میرزا عبدالله فراهانی از اساتید برجسته موسیقی و سه تار نواز مطرح دوران خود بود. نوازندگی سه تار، میراثی بود که از پدربزرگ احمد عبادی، یعنی آقا علی اکبر خان فراهانی، از نوازندگان سه تار مخصوص دربار ناصرالدین شاه قاجار به آنها رسیده بود. احمد عبادی در چنین خانواده هنرمندی، خیلی زود با موسیقی اصیل ایرانی انس گرفت و تنها ۷ سال داشت که آموزش این ساز را نزد پدر خود آغاز کرد. دیری نپایید که با فوت پدر، حامی اصلی خود در زمینه موسیقی را از دست داد. ولی پدرش قبل از فوت، میراث گرانبهای خود را به فرزندان دیگر انتقال داده بود. پس احمد عبادی بعد از فوت پدر، یادگیری را نزد دو خواهر بزرگتر خود به نام های عصمت و ملوک، و برادر بزرگترش جواد عبادی ادامه داد. ذوق و جدیت او در یادگیری، خیلی زود و در ۱۸ سالگی او را به یک نوازنده کامل و حرفه ای بدل نمود.

برخلاف تصور، احمد عبادی سبک و شیوه خود را در سه تار نوازی برگزید. به طوری که نواختنش شباهتی به نواخته های پدرش و یا هم عصرهای خود که اکثر آنها نیز شاگرد پدر وی بودند، نداشت. به اذعان بزرگان موسیقی، احمد عبادی نقطه عطفی در تاریخ نوازندگی این ساز محسوب می گردد. او با تحولی شگرف در سبک نوازندگی (ابداع نوازندگی تک سیم)، شیوه ای را خلق کرد که تا آن زمان کسی همانند آن را اجرا نکرده بود. جالب است بدانید که هنوز هم تقلید از سبک نوازندگی ایشان کاری سخت و تقریباً نا شدنی است. وی چنان به تکاملی در مضراب های تک سیم و دو مضراب ها رسیده بود که گویی این روش را به نام خود ثبت کرده است. ویبره های کشسان و طولانی و بداهه نوازی های منحصر به فرد، از دیگر ویژگی های نوازندگی خاص ایشان بود.

 

 

پکیج آموزش سه تار بخش ماهور

 

ساز سه تار هویت و محبوبیت حال حاضر خود را تا حدی زیادی به این استاد بزرگ مدیون است. در عصر شکوفایی ایشان، ساز سه تار به دلیل حجم کم صدا و نبود امکاناتی همچون ضبط و تدوین و غیره، کم کم داشت رو به فراموشی تاریخی می رفت. او با ورود خود به رادیوی وقت و اجراهای دل انگیز و گوش نواز، همچون یک ابر قهرمان جان تازه ای را به این ساز مهجور شده بخشید. از نکات قابل توجه دیگر در مورد ایشان، ابداع کوک های مختلف برای سه تار می باشد. تا قبل از این ابداع، سه تار نیز همانند تار کوک می شد و انعطافی در کوکی ها مشاهده نمی گشت. او با تلاش های بی وقفه خود اثبات کرد که می توان کوک های متغیری را بنا به نیاز دستگاه ها تنظیم نمود. استاد عبادی حاصل این ابداع خود را در نوارهایی ضبط کرد و برای گام ها و گوشه های مختلف، کوک مخصوص به آن را معرفی نمود که از آن زمان تا به حال، از آنها به عنوان کوک های مختلف سه تار توسط همه اساتید و نوازندگان استفاده می شود.

 احمد عبادی در طول سالیان فعالیت خود با بزرگان زیادی در عرصه موسیقی همکاری کرده است. نام های شناخته شده ای همچون غلامحسین بنان، محمدرضا شجریان، فرامرز پایور، شهرام ناظری، حسن کسایی، علی تجویدی، حسین قوامی، رضا قلی میرزا ظلی و... تنها نام تنی چند از این مشاهیر موسیقی بودند. نقل است که استاد محمدرضا شجریان او را به عنوان بزرگترین استاد خود در زمینه موسیقی عنوان کرده است. وی همچنین شاگردان زیادی را با آموزه های خود پرورش داد. مهربانو توفیق، بهداد بابایی، سید خلیل عالی نژاد و... از جمله کسانی هستند که توفیق شاگردی در محضر ایشان را داشته اند.

 

آموزش تار در وب سایت نت به نت

 

 اگر می بینید اکثر بزرگان موسیقی که پس از ساز تخصصی خود، سه تار را به عنوان ساز دوم خود انتخاب کرده اند، به اذعان خودشان این انتخاب ریشه در خصوصیات فنی و اخلاقی استاد عبادی داشته است. برای مثال استاد حسین علیزاده و پرویز مشکاتیان را می توان در مورد این ادعا نام برد. ویژگی های فنی ایشان پیش تر ذکر شد. اما مورد خصوصیات اخلاقی ایشان می توان به رأفت و مهربانی او با آحاد مردم، همچنین تقوا و روحیات دینی و مذهبی ایشان اشاره نمود. وی دارای خلوصی بی نظیر بود و بدون رنگ و تزویر به اعتقادات دینی خود پایبند بود. می گویند هرگز بدون وضو دست به ساز نمی برد یا اینکه در روزهای عزاداری ائمه، هیچ گاه سراغ ساز نمی رفت. آثاری از ایشان در زمانی که در رادیو فعالیت میکرد به جا مانده. آثاری همچون همنوازی های ایشان با غلامحسین بنان و محمد رضا شجریان و همچنین بداهه نوازی هایی که اکثرا در قالب برنامه گلها به یادگار مانده است. البته این را هم باید در نظر گرفت که اکثر سالهای فعالیت ایشان در زمانی بوده که امکانات ثبت و ضبط آثار وجود نداشته و بیشتر به صورت مستقیم از طریق رادیو پخش می شده. این بزرگ مرد موسیقی ایران زمین در تاریخ ۱۷ اسفند ۱۳۷۱ پس از دوره ای سخت در مبارزه با بیماری سرطان روده، دیده از جهان فانی فرو بست. پیکر ایشان در سرای امامزاده طاهر کرج و در منزل ابدی خود آرام گرفت.

روحش شاد و یادش گرامی.

 

آموزش سه تار در وب سایت نت به نت

تهیه شده در وب سایت آموزش موسیقی نت به نت

نویسنده: محمد حنطه ای

نظر دهید (برای اعضا)

Captcha

نظرات (0)

تاکنون نظری ثبت نشده است.

سبد خرید 0
تماس با ما