فروشگاه

مقالات

مقالات

صحبتی با نوازندگان سه تار در خصوص خدمات آموزشی وبسایت نت به نت

  • انتشار1398/11/08
  • بازدید
صحبتی با نوازندگان سه تار در خصوص خدمات آموزشی وبسایت نت به نت

صحبتی با نوازندگان سه تار در خصوص خدمات آموزشی وبسایت نت به نت

 

سلام به شما دوستان و همراهان عزیز و ارجمندم در وب سایت نت به نت. مطلبی که خواهید خواند نه مقاله است نه مطلب آموزشی. هدف از این نوشته تنها این بود که کمی خودمانی با شما عزیزان صحبت کنم. وقتی ایمیل ها و یا کامنت ها را میخواندم احساس کردم هنوز نکات مبهمی در خصوص آموزش مجازی برای هنرجویان وجود دارد که این ابهامات از اهمیت خاصی برخوردار است و اگر برای هنرجو حل و فصل نشود، دچار سردرگمی میشود و چه بسا در ابتدای کار، از یادگیری سه تار منصرف شود و آن را کنار بگذارد. من در طول متن سعی میکنم به تشریح این مسائل بپردازم.

 

بگذارید اول کار کمی رک و رو راست با شما صحبت کنم. به قول معروف «حقیقت تلخ، بهتر از دروغ شیرین است». من تمایل به داشتن هنرجویی که ثبات قدم ندارد و تمرین نمیکند ندارم. میخواهم از شما سوالی بپرسم! چرا آموزشهای من را انتخاب کرده اید؟ وقتی تلفنی با هنرجویان صحبت میکنم در حین صحبت این سوال را از آنها میپرسم. در پاسخ مثلاً میگویند: با شما ارتباط برقرار میکنیم و یا اینکه خیلی ساده و عامیانه حرف میزنید. یا یکی دیگر میگفت آموزش را خیلی راحت میگیرید و خلاصه مواردی از این قبیل. شما هم حتماً دلایلی برای انتخاب من داشته اید. چون فضای مجازی فضای آزاد و رقابتی است و شما حق انتخاب دارید. اصل مطلبی که میخواستم بگویم این است: همانطور که من برای هنرم و تولید آموزشهایم بی وقفه زحمت میکشم، در قبالش از هنرجویان توقع دارم. خطابم به شخص خاصی نیست ولی گاهی دلم از بعضی دوستان میگیرد. چون همه چیز برای پیشرفتش مهیا است اما برای خودش و من ارزش قایل نیست. شما هنرجویی که ساز تهیه کردی، کتاب خریدی و با بسته های آموزشی من شروع به یادگیری سه تار کردی! چرا آموزش را جدی نمیگیری؟ چرا فکر نمیکنی نوازندگی مثل تمام مهارت ها و تخصص ها نیاز به  برنامه ریزی و تمرین دارد؟ مثل اینکه نهال گلی را در گلدان بکاری، نه به آن آب بدهی و نه در معرض آفتاب قرارش دهی. مسلما بعد از مدتی پژمرده و سپس خشک میشود. چون شما را قلبا دوست دارم و از ته دل میخواهم موفق شوید، توقع دارم مرتب و منظم با آموزشهای من پیش بروید.

 

آموزش سه تار در وب سایت نت به نت

 

 

دوره آموزش تئوری موسیقی با مراجعه به این لینک

 

همه چیز برای موفقیت شما مهیا است ، فقط همت کنید

در مقالات مختلفی به این موضوع اشاره کرده ام و در این جا هم عنوان میکنم. من متد آموزشی خود را بر این باور بنا نهادم که اطلاعات هنرجو از سه تار در حد صفر است و قصد دارد از ابتدا شروع به یادگیری این ساز کند. بهترین کتاب جهت آموزش سه تار یعنی کتاب «استاد جلال ذوالفنون»، جلد اول را انتخاب کردم. از اول کتاب شروع کردم به آموزش نکات پایه ای که هر هنرجوی سه تار بداند. دروس پایه ای کتاب را دقیقاً ورق به ورق در قالب ویدئوهای آموزشی «رایگان» تولید کردم و در وبسایت در بخش دروس مقدماتی قرار دادم. و چون بازخورد بسیار خوبی از این ویدئوها گرفتم، به جرات میتوانم بگویم، اگر با دقت به مطالب گفته شده داخل ویدئو عمل کنید، همه چیز عالی پیش خواهد رفت و دیگر شما به استاد نیاز نخواهید داشت. اگر از نحوه آموزش من خوشتان آمد، بسته اول «بخش ماهور» را تهیه میکند و یادگیری آن را را آغاز میکنید. بعد از تکمیل هر بخش از کتاب، بخش دیگر را شروع میکنید.

شاید بپرسید از کجا بدانیم چه زمانی وقت آن است که به درس بعدی بروم و یا بخش جدید را شروع کنم؟ پیشنهاد من اینست که موقعی که به قطعه مسلط شدید و احساس کردید میتوانید راحت آن را بنوازید، آن را ضبط کنید سپس گوش دهید. این کار باعث میشود دقیقا عیب های خود را پیدا کنید و در جهت رفع عیوب تلاش کنید. پس دستگاه رکوردر شما یک مربی دلسوز و صادق برای شما میشود. در نهایت هر موقع احساس رضایت از نواخته خود داشتید، میتوانید به درس یا بخش بعد بروید.

همواره سعی کردم فضایی ایجاد کنم تا هنرجو خودش بتواند به حل مشکلش بپردازد و روحیه پژوهشگری در او زنده شود. در این راستا خود من هم همراهتان هستم و هرگونه مشکلی چه در زمینه نوازندگی سه تار و چه در موارد نت خوانی و دیگر چیزها داشتید میتوانم به شما کمک کنم.

همینطور بخشی را در سایت ایجاد کرده ام تحت عنوان «آموزش آهنگ برای تار و سه تار» که این بخش زیر مجموعه پست های آموزشی است. اگر تمایل به یادگیری آهنگهای جاودان ایرانی داشته باشید، حتماً از محتویات این بخش از سایت استقبال خواهید کرد. البته طبق تجربه 90 درصد هنرجویان علاقه مند به یادگیری این آهنگهای خاطره انگیز هستند. چیزی که خود من تجربه اش کردم و از نواختن این آهنگها در جمع دوستان و خانواده و بعضاً مردم درک کرده ام، این است که همه از اشعار بی معنی و ملودی های ضعیف و بی کیفیت خسته شده اند و کم کم در حال رجعت به حال و هوای صمیمی گذشته اند. به اشعار زیبا و جاودان و به آن عاشقانه های حقیقی. لذا وقتی این آهنگها را مینوازم احساس میکنم همه سراپا گوش میشوند. احساس خوشایندیست و من پیشنهاد میکنم اگر اندکی ذوق نواختن و خواندن دارید، به بخش آموزش آهنگ برای تار و سه تار سری بزنید.

 

تمرینات کاربردی برای تار و سه تار

 

بخشی را درسایت تحت این عنوان ایجاد کرده ام که کمی به تقویت نوازندگی شما کمکی کرده باشم. ما قرار است مثل یک آکادمی پیش برویم، پس باید همه چیز برای شما فراهم باشد. دو نکته ای که حتماً باید به آن اهمیت بدهید، اهمیت مضراب و همچنین انگشت گذاری است. در این بخش برای شما تمریناتی از چند کتاب مختلف جمع آوری کرده ام تا با انجام آنها نرمشی به انگشتان خود بدهید. شاید بگویید نواختن خود آهنگها تمرین است، دیگر چه نیازی به این ها است؟ این تمریناتی که تحت عنوان «اتود» برایتان فراهم شده، نقش گرم کردن قبل از تمرینات ورزشی را دارد. باید ذهن و انگشتان شما، هم زمان گرم شود تا در موقع نواختن یک قطعه بتوانید چابک و شکیل بنوازید. پیشنهاد میکنم پیش از شروع درس ها، به سلیقه خودتان یک تمرین از مضراب و یک تمرین از انگشت گذاری را انتخاب کنید و با آنها خودتان را آماده کنید، سپس سراغ تمرینات اصلی بروید. بدون شک پس از مدتی تاثیر این تمرینات را خواهید دید.

 

تجربیات هنرجویان

 

این بخش را به تازگی ایجاد کرده ام و برای توسعه و تولید محتوای آن خیلی به کمک شما نیاز دارم. ایده این بخش از سایت زمانی به ذهنم خطور کرد که ندا، یکی از هنرجویان خوب و فعالم شروع کرد به توصیف تجربیاتش برای من و دیدم چقدر خوب توضیح میدهد و چقدر میتواند برای دیگر هنرجویان مفید باشد. لذا تجربیاتش را به صورت ویدئو درآوردم و در این بخش قرار دادم و خدا را شکر بازخورد خوبی از طرف هنرجویان مبتدی دریافت کردم. خواهش من از شما عزیزان این است، اگر تجربه ای در زمینه سه تار نوازی دارید آن را در قالب متن و یا ویدئو برای ما ارسال کنید. اگر حرفی پیشنهادی و یا ایده ای دارید که حس میکنید برای بقیه میتواند مفید باشد برای ما ارسال کنید تا به نام شما در وبسایت قرار دهیم تا دیگر هنرجویان هم از آنها استفاده کنند. برای ضبط ویدئو، خیلی هم سخت نگیرید. یک فضای دنج از منزل را انتخاب کنید. دوربین گوشی خود را روی حالت سلفی قرار دهید و خیلی راحت در مورد تجربیات خود حرف بزنید. میتوانید نکات مهم را به صورت تیتر وار، روی یک کاغذ بنویسید تا موقع صحبت کردن دچار سردرگمی نشوید. کار ساده ای و جذابی است. اگر در بین حرفهایتان صد بار هم تپق زدید هیچ اشکالی ندارد، تدوینگر حرفه ما از آن یک شاهکار بیرون می آورد. .

 

 

آنچه برایتان فراهم شده و آنچه از شما توقع دارم

 

تا اینجا برخی از بخش های سایت را برایتان تشریح کردم. شما هم اکنون عضو یک «آکادمی سه تار» هستید که در این آکادمی؛ دروس کتاب استاد جلال ذوالفنون را از صفر به صورت قدم به قدم در غالب پکیج های آموزشی یاد میگیرید. آهنگهای جاویدان ایرانی را به صورت فایلهایی دریافت میکنید و شروع به تمرین میکنید «در فایل هر آهنگ نت و ویدئوی آموزشی آن قرار دارد». تمرینات مهم و کاربردی برای تقویت مضراب و انگشت گذاری را در قالب ویدئوهای آموزشی مشاهده میکنید و مثل یک کلاس واقعی به تمرین آنها میپردازید. با تکنیک های تار و سه تار آشنا میشوید. مقالات متنوع آموزشی میخوانید. پادکست های مفید و کاربردی گوش میکنید و خلاصه در کنار هم درحال رشد و پیشرفت هستیم.

 

آشنایی با بسته های آموزشی سه تار

 

 

اما توقع من از شما چیست؟

 

ورای تمام این خدمات آموزشی اگر از من بپرسید چگونه نوازنده خوبی بشوم، سه بار این کلمه را خواهم گفت: تمرین ، تمرین ، تمرین! چون هیچ آلترناتیو دیگری جز تمرین وجود ندارد. متاسفانه هنرجویان به هر راهی متوصل میشوند تا از تمرین فرار کنند . اما حقیقا راز پیشرفت تمام انسانهای موفق جهان همین تمرین است. بیایید نیم نگاهی به یک ورزشکار حرفه ای بیندازیم. یک ورزشکار برای شرکت در مسابقات، باید از نظر جسمانی و تکنیکهای ورزش حرفه ای خود آمادگی کامل داشته باشد. او تحت نظر یک مربی تمرینات مداوم دارد. و طبق یک برنامه از پیش تعیین شده کار میکند. اگر اندکی سستی در برنامه ریزی و تمریناتش کند، در ابتدا سرد میشود و سپس انگیزه خود را از دست میدهد. ما باید از افراد موفق الگو بگیریم، چیزی که من به شدت از آن بیزارم بی نظمی و کم همتی است. تاکید میکنم باید روزانه حداقل «۱۵ دقیقه تمرین کنید». آهسته ولی پیوسته. در اجرای این برنامه هیچ مانعی نباید شما را منصرف کند. دوستان عزیزم من در مقالات وبسایت در مورد این موارد مفصلا صحبت کرده ام.

مقاله دانستنی هایی برای هنرجویان مجازی سه تار، مقالاتی است که پیشنهاد میکنم مطالعه کنید.

 حرف آخر اینکه اگر در وبسایت نت به نت گشت و گذاری کنید، پاسخ تمام سوالات خود را پیدا میکنید. من برای  تمام مشکلات و سوالات شما مقاله مینویسم و ویدئوی آموزشی میسازم. پس خواهش میکنم اگر در هر موردی ابهامی و یا سوالی دارید با من مطرح کنید. برای شما و کاری که برایتان انجام میدهم، بسیار ارزش قائلم. وقتی با عشق و با تمام وجودم کاری را انجام میدهم، توقع دارم نتیجه بدهد. دلم میخواهد علاقه مندان به ساز سه تار موفق شوند و به نتیجه مطلوب برسند. پس خواهش میکنم اگر تصمیم به یادگیری سه تار با متد من را دارید، آموزشهای من را جدی بگیرید. 

 

 علی اقبال

 

نظر دهید (برای اعضا)

Captcha

نظرات (0)

تاکنون نظری ثبت نشده است.

سبد خرید 0
تماس با ما