فروشگاه

مقالات

مقالات

10 نکته مهم در مورد تدریس موسیقی

  • انتشار1397/05/04
  • بازدید
10 نکته مهم در مورد تدریس موسیقی

نحوه تدریس اساتید موسیقی  نقش بسیار مهم و تاثیر گذاری در آینده موسیقی یک کشور خواهد داشت ، زیرا اگر هنر جویان به درستی مطالب را از استاد دریافت کنند . بدون شک در اجرا یا نواختن آن هم به مشکلی بر نخواهند خورد و  با انگیزه بالاتر تمرین خواهند کردند ، و این موضوع در پیشرفت یک هنر جوی موسیقی تاثیر گذار خواهد بود .  نکات بسیار مهمی هم وجود دارد که اکثر اساتید جوان و تازه کار و حتی اساتید باتجربه آن را رعایت نمیکنند . این نکات به شرح زیر است .

 

1 - انتظار فراتر از حد هنرجو

اساتید اغلب انتظاراتی بیشتر از حد از یک هنر جو دارند ، و این نکته اگر ادامه پیدا کنه ، هنرجو به مرور زمان از کلاس های آموزش دور میشود و همین باعث از بین رفتن علاقه و کنار رفتن او  از موسیقی میشه  .

2 - عجله

برخی از اساتید هم خیلی تمایل دارند که هنرجو ، در کلاس انها به شدت سریع پیشرفت کنه ، تا به مرحله بعدی برسه . مطالب چند جلسه را در یک جلسه بیان میکنه ، در صورتی که در موسیقی همان طور که قبل گفته شد سرعت و عجله در تمرینات و فراگیری آن ، اصلا ملاک نیست ، مهم درک درست یک مطلب و اجرای صحیح یک قطعه است .

3 - تعصب روی یک نوع موسیقی

یک استاد همیشه باید سعی کند در آموزش ، روی سبک خاصی تعصب نشون نده، و هنرجو را تشویق به سبک مورد علاقه خودش نکنه ، این امر ممکن است لطمه بزرگی به هنرجو وارد کنه و او را از مسیر موسیقایش  دور کنه .  این نکته مهم را اکثر اساتید نادیده میگیرند . بگذارید احساس هنرجو شکوفا بشه و قدرت « بداهه نوازی»  را  پیدا کنه .

4 - شناخت هنر جو

شناخت هنر جو به معنای این نیست که اسم و فامیل هنرجو را بدونید ، شناخت هنرجو باید در چند جلسه ابتدایی از طریق رفتار و برخوردش توسط استاد انجام بگیره و در ادامه ، استاد با در نظر گرفتن خصوصیات اخلاقی شاگرد تدریس را ادامه بده  .

5 - بوی مطبوع

به عنوان یک استاد سعی کنید همیشه خوش بو و معطر باشید . یک اسپری یا عطر همراهتان باشد و قبل از ورود به کلاس استفاده کنید . در ضمن فضای کلاس آموزشیتون هم مرتب و خوش بو باشه . میتونید قبل از ورود هنرجویان یک عود روشن کنید ، تا انرژی مثبت را انتقال بدید .

7 - تشویق کردن هنرجو

تشویق کردن هنرجو خیلی مهم هست از نظر من ، اگر کوچکترین پیشرفتی در کار هنرجو دیدید ، او را تشویق کنید . حتی اگر شده با یک لبخند . چون هر شاگردی براش جذابه که توسط استادش تشویق بشه و این کار باعث ایجاد انرژی و شادابی در هنرجو میشه و انگیزه او را چند برابر می کنه .

8 - وقت شناس باشیم

پیشنهاد میکنم قبل از رسیدن هنرجو ، در کلاس آماده باشید . همیشه به شاگردانتون بگید ، موسیقی یعنی « نظم» . و خودتون به این نکته عمل کنید و 10 دقیقه قبل از رسیدم هنرجو ، در کلاس آماده باشید .

9- روی باورهای هنرجو کار کنید

موسیقی زبان دل است . با هنرجو در مورد آینده نوازندگی او حرف بزنید . از زندگی و تجربیات خودتون براش بگید ، بزارید تراوشات ذهنی خودش رو روی ساز پیاده کنه و خیلی خودش رو وابسته به نت نکنه .

10 - شتراک گذاری منبع

در آخر یک نکته خیلی خیلی مهم  وجود داره ، و اون هم اشتراک گذاری منبع هست ، سعی کنید بی غرور و تکبر هر منابعی دارید ، در اختیار هنرجو های خود قرار بدید . بهشون کتاب های خوب و کاریردی معرفی کنید . مثل یک استاد دانشگاه هنرجو را به کار بگیرید و ازش آزمون بگیرید .

 

 

تهیه شده در وب سایت آموزش موسیقی نت به نت

نظر دهید (برای اعضا)

Captcha

نظرات (0)

تاکنون نظری ثبت نشده است.

سبد خرید 0
تماس با ما