فروشگاه

مقالات

مقالات

چرا باید نواخته های خود را ضبط کنیم؟

  • انتشار1398/09/10
  • بازدید
چرا باید نواخته های خود را ضبط کنیم؟

چرا باید نواخته های خود را ضبط کنیم؟

 

با سلام خدمت دنبال کنندگان وبسایت نت به نت. علی اقبال هستم و در این مقاله مفید و کاربردی، قصد دارم در مورد اهمیت ضبط نواخته هایتان بنویسم و مختصری هم در مورد دستگاه ریکورد صدا به شما اطلاعاتی بدهم. ضبط کردن قطعاتی که می نوازیم از دو جهت اهیت دارد: ۱. ضبط آنها می تواند جهت ارزیابی خودمان مفید باشد. ۲. راه مناسبی است برای به یاد سپاری آهنگی که در لحظه به ذهنمان خطور میکند و امکان دارد برای دوم این ملودی از ذهن رفته باشد. در ادامه به صورت مفصل در مورد این موارد صحبت میکنم.

 

گفتنی هایی در مورد تجارب خودم در زمینه ثبت و ضبط

 

در اینجا تجربه خودم از این کار را برایتان شرح می دهم. بنده همیشه عاشق ضبط کردنم. فرقی ندارد چه ضبط صدا باشد چه ثبت تصویر. هر جا که موضوعی نظرم را جلب کند، سریع گوشی خود را به کار انداخته و فیلم و عکس میگیرم. تا این حد که فامیل و دوستان گاهی معترض میشوند که چرا نمی گذاری راحت باشیم؟ از دست دوربین تو در امان نیستیم! اگر دروغ نگفته باشم از سال 88 تا الان که موبایل دوربین دار دارم، تقریبا از هر روز زندگی ام، حتی یک عکس هم که شده در آرشیو دارم. بنا به هر دلیلی چه شاد چه غمگین، از وقایع عکس میگرفتم. همان هایی که به عکس گرفتنم معترض بودند وقتی عکسهای خودشان که کاملاً شکار لحظه ای بود را می دیدند، از ته دل از من تشکر می کردند. باورشان نمی شد یک زمانی و در چنین جایی و با چنین حالی بوده اند. ذهنشان فورا به همان زمان و مکان میرفت و خاطره ای فراموش شده را مجدد تجربه می کردند. این توصیفی از روحیه من بود، این ها را گفتم تا بگویم که من، کلاً به ضبط کردن علاقه دارم و این داستان در مورد ضبط صدا هم صادق است. 90 درصد از مواقعی که مشغول به نواختن میشوم، ابتدا ریکورد صدای موبایلم را باز میکنم و قبل از نواختن، دکمه قرمز رنگ ضبط را میزنم؛ سپس شروع به نواختن میکنم. برای ضبط نواخته هایم هیچ هدفی نداشتم و این کاملاً برایم عادت شده بود. اما وقتی به مزایای آن پی بردم، تصمیم گرفتم این کار را به صورت یک قانون برای خودم تعریف کنم. بعد از آن بود که به تمام هنرجویان هم پیشنهاد کردم نواخته های خود را ضبط کنند.

 

 

آموزش سه تار در وب سایت نت به نت

 

ضبط نواخته های خود جهت رفع اشکالات

 

در قسمت بالا گفتیم با ضبط نواخته خود، می توانید خود را ارزیابی کنید. وقتی درس هایی که می نوازید را ضبط می کنید، به طور کامل به نقاط ضعف خود پی می برید. این صدا دقیقاً مثل آینه است. وقتی میخواهید از منزل خارج شوید، لحظه آخر نگاهی به آینه می کنید، موهایتان را مرتب و خود را پیراسته میکنید؛ سپس از منزل خارج می شوید. یا اگر از کسی هم بپرسید موهایتان خوب است یا نه، در نهایت به آینه نگاه میکنید تا خیالتان راحت شود. آینه دقیقاً تصویر خودتان را منعکس می کند. صدای ضبط شده هم دقیقاً همین است.

 

معرفی تیونر خوب برای گوشی های اندروید

 

 

 پیشنهاد من جهت بهره وری کامل از این روش

 

وقتی نواخته خود را ضبط کردید، آن را پلی کنید و بعد نگاهتان به نتی باشد که از روی آن نواخته اید. همانطور که صدا را گوش میدهید با دقت نت ها را دنبال کنید. هر جا که متوجه اشتباهی شدید ، آن را با مداد علامت بزنید. سپس شروع کنید به نواختن مجدد قطعه. وقتی رسیدید به جاهایی که علامت زدید، اقدام به رفع اشکال از آن قسمت ها کنید. با این روش کاملاً ایراد خود را برطرف میکنید.

مزیت دیگری که ضبط کردن دارد، این است که حس میکنید یکی روبروی شما نشسته و توجهش به نواختن شماست. این باعث میشود کمی جدی تر بنوازید. البته اگر در هنگام نوازندگی فیلم هم بگیرید، تاثیرش بیشتر است. چرا که مجبور خواهید شد استایل خودتان را هم درست کنید.

 

چگونه بدون کلاس رفتن سه تار یاد بگیریم

 

ضبط نواخته های خود جهت ثبت الهامات ذهنی

 

بعضی اوقات ملودی هایی به ذهن خطور میکند که در بیشتر این مواقع، بار دوم دیگر تکرار نمی شوند. لذا وقتی مشغول آزاد نوازی یا بداهه نوازی هستید، حتماً دکمه ریکورد موبایل خودتان را بزنید و بعد شروع به نواختن کنید. نه تنها نوازندگان بلکه شاعران و نویسندگان هم با این مورد روبرو می شوند. آنها هم قلم و کاغذ دنبالشان دارند تا اگر شعری یا مطلبی به ذهنشان رسید آن را ثبت کنند تا در فرصت مناسب به آن شاخ و برگ بدهند. بنده هر از گاهی که ملودی هایی به ذهنم خطور کند و ساز  دنبالم نباشد؛ آن ملودی را با دهانم میزنم و آن را ضبط میکنم. بعدا که به سازم رسیدم، به آن گوش می دهم، سپس روی ساز پیاده میکنم.

 

 

تهیه ریکوردر(recorder) جهت ضبط آهنگ های خود

 

اگر تمایل دارید که کارهای خود را با کیفیت بالایی ضبط کنید و به مرور زمان، تشکیل یک آلبوم موسیقی بدهید، پیشنهاد میکنم یک ریکوردر تهیه کنید. ریکوردر یک وسیله الکترونیکی است که امکانات متعددی در اختیار شما می گذارد. آپشن هایی از قبیل انتخاب فایل صوتی mp3 یا wave، دکمه افزودن لیمیتر یا کمپرسور، تنظیم انتخاب نرخ  bitrate و امکانات دیگری جهت بهبود کیفیت ضبط صدا. بنده در آن اوایل، کارهایم را با گوشی موبایل ضبط میکردم. اما وقتی به حوزه صدابرداری و میکس علاقه مند شدم، تصمیم گرفتم برای عشق و علاقه خودم هزینه کنم و یک ریکوردر با برند zoom تهیه نمایم. تصمیم داشتم ریکوردر مدل zoom6  تهیه کنم اما بودجه ام کافی نبود لذا zoom1 تهیه کردم. البته از خریدم بسیار راضی هستم چون هم کیفیتش بالاست و هم امکانات خوبی دارد. خیلی از خبرنگاران هم جهت کار خود از این ریکوردر استفاده می کنند . واقعاً عاشق کیفیت ضبطش شدم و هر جا قرار بود بنوازم، ریکوردر را هم همراه خود می بردم. تمام ویدئوهایی را که تولید می کنم، صدایش را با همین ریکوردر مدل zoom1 ضبط میکنم. اخیراً هم یک مدل zoom6 تهیه کردم تا بتوانم میکروفون های متعدد به آن وصل کنم تا هنگامی که مشغول گروه نوازی شدیم، برای هر ساز یک میکرفون بگذاریم تا هر ساز را به صورت مجزا ضبط کنیم.

 

نظر دهید (برای اعضا)

Captcha

نظرات (0)

تاکنون نظری ثبت نشده است.

سبد خرید 0
تماس با ما