فروشگاه

مقالات

مقالات

چرا باید پس از مدتی سه تار خود را عوض کنیم

  • انتشار1398/07/26
  • بازدید
چرا باید پس از مدتی سه تار خود را عوض کنیم

چرا باید سه تار خود را عوض کنیم ؟

 

عنوان این مقاله کمی بوی تنوع طلبی و ساختار شکنی می دهد و اگر روی ساز خود متعصب باشید شاید رگ غیرتتان بیرون بزند. اما حقیقتاً موضوع این حرفها نیست. بحث سر ایجاد یک حس جدید است که بنده تجربه کرده ام و ممکن است برای شما نیز جالب باشد. پس اگر روحیه نقادانه و معترضانه دارید، پیشاپیش بگویم مواردی که خواهید خواند تجربه شخصی بنده است و نقل از هیچ کتاب و هیچ شخصی نیست.

این مقاله بیشتر برای کسانی مفید خواهد بود که چند سالی است با سه تار خود مشغول نوازندگی هستند و گاهاً سوالاتی از این قبیل برایشان پیش می آید که چرا حس خوبی از نواختنم ندارم و یا اینکه اصلاً انگیزه تمرین کردن ندارم و دست و دلم به ساز نمی رود.

صداها نیز مثل بو ها یا دیزاین منزل یا حتی اتومبیل شما تکراری می شوند. این حقیقتی است انکار ناپذیر. شما چرا هر از چند گاهی ادکلن خود را عوض می کنید؟ آیا شده چند سال فقط از یک ادکلن استفاده کنید؟ یا اینکه تا آخر عمر خود یک نوع کفش بپوشید و اینکه تا ابد یک اتومبیل داشته باشید؟ جواب همه اینها خیر است. همه انسانها نیاز به تنوع دارند. حتی در روابط انسانی هم این موضوع صادق است. ما انسانها دنبال ارتباطات جدید با انسانهای جدید هستیم، چه بسا با یک ارتباط جدید، با فرهنگی جدید و روحیاتی تازه آشنا شویم که این برای گونه انسان بسی خوشایند است.

 

 

با تعویض سه تار خود حس جدیدی را تجربه میکنید

 

همانطور که در قسمت فوق گفتم، با تغییرات در روبط و یا دارایی هایتان، حس جدیدی را تجربه خواهید نمود. در مورد سازتان هم این موضوع صادق است. نه اینکه با خرید سه تار جدید ساز قبلی را برای همیشه کنار بگذارید؛ در کنار ساز قبلی خود با ساز جدیدتان هم بنوازید. هر کدام از آن دو، حس و حال متفاوتی دارند. به عنوان مثال بنده ساز جدیدم را به عنوان ساز اصلی خودم در نظر گرفتم و تمریناتم را با آن انجام می دهم و بیشتر اوقات نیز با همان ساز می نوازم. اما هر از چند گاهی احساس میکنم نیاز به کمی تغییر دارم. ساز قدیمی خودم را برمیدارم کمی با آن مینوازم و حس و حال جدیدی را در خودم به وجود می آورم. نوعی پمپاژ تنوع در خصلت انسان تنوع طلب.

بعضی از دوستان ساز قبلی خود را میفروشند و ساز جدید می خرند. من اصلاً دلم نمی آمد چنین کاری کنم. حس میکردم سه تارم در دلش میگوید: « نو که اومد به بازار، کهنه میشه دل آزار». شاید تفکر کودکانه ای باشد اما من به سازهایم مثل فرزندانم نگاه میکنم و در این مورد دلنوشته ای نیز دارم که اگر تمایل به خواندن آن دارید مقاله تمام فرزندان من را بخوانید.

 

چه زمانی باید سه تار خود را عوض کنیم ؟

 

این بستگی به احساس شما دارد. معمولاً چند سالی که از داشتن یک ساز می گذرد نیاز پیدا میکنید برای تنوع، دست به خرید یک ساز جدید بزنید. من از سوالات خیلی از هنرجویان میفهمم که چه موقعی سازشان برایشان تکراری شده. به عنوان مثال مدتی پیش یک خانمی با من تماس گرفت و گفت سه سال است سه تار می نوازد ولی الان دست و دلش به ساز نمی رود و اصلاً انگیزه تمرین کردن ندارد. مشکل اصلی این خانم ناتوانی در شناخت نت ها بود و چون ذهنش روی نت ها متمرکز نمیشد احساس میکرد در نوازندگی نا توان است. به او پیشنهاد کردم سازش را عوض کند. ایشان این کار را انجام داد و همه چیز درست شد. بعضی وقتها شده که به خاطر خرید یک کفش جدید به پیاده روی می رویم و یا با خرید یک ماشین جدید تصمیم به یک مسافرت لذتبخش می گیریم. تعویض ساز هم جدای از این قضیه نیست.

 

آموزش سه تار در وب سایت نت به نت

 

من وقتی ماشینم را به کارواش می برم و سپس سوار آن می شوم، حس میکنم ماشین بهتر کار می کند. موتور آن کم صدا می شود و حتی شتاب آن بیشتر می گردد. ولی در عمل چنین چیزی نیست! ماشین همان است که بوده و این ذهن خودم هست که با دیدن برق زدن ماشین عوض شده و حس یک ماشین جدید را به من القا می کند. وقتی از آن خانم در مورد روند تمریناتش پرسیدم به من گفت که انگیزه پیدا کرده و دوباره از اول کتاب استاد ذوالفنون شروع نموده و مصمم در حال انجام تمرینات است. او گفت ساز جدیدش در او ذوق تازه ای ایجاد کرده و هر روز به آن سر می زند و دوست دارد آهنگهای مختلفی را با آن بنوازد. خیلی برایم جالب بود. دقیقاً یاد خودم افتادم که وقتی ساز مفاخری را خریدم. حتی از شدت خوشحالی خوابم نمی برد و تا آهنگی را تمام نمی کردم نمی خوابیدم. پیشنهاد میکنم داستان خرید ساز جدیدم را  تحت عنوان ساز نو حس نو بخوانید.

 

 

حرف پایانی

 

اگر چند سالی است که از یک ساز استفاده می کنید، همین امروز دست به تغییر بزنید. تحقیق کنید و یک سه تار دیگری را تهیه کنید. تجربه به من ثابت کرد وقتی سازم را عوض کردم، مسیر جدیدی در نوازندگی من ایجاد شد. ساز قبلی خودم را هم دارم و هر از گاهی با آن می نوازم و لذت می برم. برای داشتن یک ساز خوب هزینه کنید. ساز خوب یک سرمایه است. هرچه با آن بنوازید صدای آن بهتر و به قول معروف پخته می شود. ما در طول زندگی گاهاً برای خیلی چیزها هزینه میکنیم که گذرا هستند و ارزش مادی و معنوی خاصی ندارند. اما وقتی نوبت به جلای روحمان میرسد دستمان به تغییر نمی رود. در انتخاب ساز دست و دلباز باشید. مطمئن باشید که پشیمان نمی شوید. جهت اطلاعات بیشتر در مورد خرید ساز پیشنهاد میکنم مقاله نکات مهم پیش از خرید سه تار را مطالعه کنید.

 

تهیه شده در وب سایت نت به نت

علی اقبال

 

نظر دهید (برای اعضا)

Captcha

نظرات (0)

تاکنون نظری ثبت نشده است.

سبد خرید 0
تماس با ما